Foder till dräktigt sto

C

Carrielaine

Funderar lite på hur mycket mat jag ska ge mitt dräktiga halvblodssto. Hon äter nu 1,5 kg Groov, drugt 0,5 kg havre betfor mineraler, lite lusern. 10 kg hö. Står på halm så hon kan stoppa i sej lite om hon vill. Hon är lättfödd o får nu mer mat än vanligt. Beräknas föla i juni. Rund o go´!

Vad ger ni era ston?

Sv: Foder till dräktigt sto

Fullblodssto förvisso, men hon äter
12 kg hö,
0,4kg havre,
1,2 kg kornkross,
1 kg breed
ca 1 kg strålucern

planerad att föla 10 juli.

Allt beror ju på vad grovfodret innehåller. Jag fick i år in ett hö med så otroligt bra värden för avelsston så mina har fri tillgång på hö och nästan inget kraftfoder, dom är otroligt runda och fina i hull. Tror att många har fått in hö med högt proteininnehåll i år, men däremot mindre mängd. Normalt sett brukar inte mitt hö ha så bra värden och då får jag lägga på både havre, krafft protein och lusern.

Min får på grund av usla värden på hösilaget:

Connemara, ca 500 kg. Beräknad till 2/5

12-15 kg hösilage ts 60%
1,5 kg luzernhack
1 kg Kra**t PlussGrön
1 pumpslag Chevinal
10 ml e-vitamin
2,5 dosmått Fosforbalans
1 dl linfrömäsk, för magen.

Skall i mitten av april höja på med 0,5 kg luzern och lite Kra**t Proteinpellets.

Men tills nästa år när hon skall gå både som digivande och dräktig (betäcks om på 30-dagarsbrunsten) få ett superduper hösilage med en kvot på ca 10. Då räknar jag med ytterst lite tillskottsfoder, bara lite mineral och selen.

Högt proteinvärde? Jovars! Här har vi 144g smb råprotein per kg torrsubstans, (hösilage). Mycket vitklöver... Och det blir billigare med kraftfodret. Jag vet dock inte riktigt hur mycket jag ska ge till det nya hösilagen, en kompis ska räkna ut det åt mig. Stoet får ca 2,4 Classic från Åsebro foder. Tror att jag inte behöver ge så mycket, men hon är rund och fin iallafall.

Om du har analysvärden på ditt grovfoder, vilket ju är en nödvändighet för att göra en foderstat kan du gå in på tidningen hästmagasinets hemsida, där finns en länk till gratis foderstater där du lätt kan räkna ut en foderstat. Du måste dock veta alla värden på det foder du ger.
Mitt sto i 10:e månaden får 10 kg hö ( Bra hö, 8,0 MJ 0ch 66 g smb råprot)
0,2 kg kli, 160 gram krafft gröna mineraler, ADE-vitamin, Tokosel 1 gång/vecka. Detta täcker hela behovet även för dräktighet och blir till och med ngt för mkt energi och protein. (D-ponny, lättfödd)

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama