Foder till dräktigt halvblodssto

F

Fridis83

Fölis i magen föds om ca tre månader nu, är beräknad till påsk. När tycker ni att det är dags att öka på stoets fodergiva? Just nu får hon ca 7,5 kg hö och havre-kornkross...

Sv: Foder till dräktigt halvblodssto

Jag hoppas att du har supervärden på ditt grovfoder, annars är det väldigt snålt tilltaget med mat!

Du skriver inte vilka värden ditt grovfoder innehåller.Men jag tycker att det är väldigt snålt tilltaget med mat. Och nu skulle jag ge extra protein i någon tex 0.5kg racing Protein eller hömjölspellets som innehåller betydligt mera protein än hö eftersom ca hälften av fölets födelsevikt utvecklas under de tre sista månaderna.När du fodrar med havre så behöver stoets vitaminer från årskiftet. Du ger väl även mineraler. När det gäller grovfoder så behöver hon ha minimum 1 kg/ts per 100kg vikt.

Fridis83 skrev:
Fölis i magen föds om ca tre månader nu, är beräknad till påsk. När tycker ni att det är dags att öka på stoets fodergiva? Just nu får hon ca 7,5 kg hö och havre-kornkross...

Hur mkt havre/kornkross får hon då?

Har ni analyserat höet? Annars är det svårt att säga nåt om foderstaten.

Hur stor är hästen? Mankhöjd? Vikt? Typ?

Rent spontant säger jag som de andra - känns väldigt snålt med mat till den. 7.5kg till en stor häst är överhuvdtaget LITE oavsett om den är dräktig elelr inte.

Jag skulle köpa LUSERN och börja ge den det - successivt komma upp till 2-3kg ju längre tiden går mot fölning. Den har ett stort behov av PROTEINER och då är lusern ett bra alternativ!

Mina dräktiga fullblodsston har fri tillgång på hösilage.
Äter 4 kg havre/ dag
4 kg korn/ dag
2 kg lucern per dag.
De skall föla i mitten på maj.

Vad är det för häst vi pratar om?

I 8e månaden ökar behoven, så nu är det läge att öka på. Särskillt proteinbehovet ökar nu med stormsteg för varje månad.

Vet du vad ditt hö innehåller?

Det är egentligen min kompis häst, vi "delar" på bebisen... Stoet är bara 1,58 i mankhöjd och relativt lätt i typen. Vet inte exakt hur mkt kraftfoder hon får, skulle gissa på runt 1 kg vilket jag nu inser är för lite! Värdena på höet är iaf bra, vet inga exakta siffror, men ändå...

Lusern låter som ett bra alternativ tycker jag, ska förslå detta för min kompis. Tack för all hjälp!

ja vi får väl hoppas på att det finns supervärden på det grovfoder hon får.......:confused:

Har du möjlighet att kolla värdena på höt?

Krafft Pluss Grön och kanske även Krafft Protein är lämpliga tillskott. KPG har du även extra vitaminer och mineraler som stoet behöver. Det är lätt att man måste ge mycket stora mineralgivor annars.

Jag måste säga att det låter VÄLDIGT lite med grovfoder.....tänk på att det är 2 hästar som måste ha mat. Hur ser hon ut nu i hull hon borde ju vara en tjockis

Jag har ett högdräktigt sto som skall föla den 4 feb. Ett arabst. Hon får fri tillgång på kanon hö. 2-2.5 kg hippo breed, betfor och avelsmineraler. Hon är verkligen smällfet denna dam.

Vill också lägga till: Jag har haft ett sto som höll sig "slim" hela dräktigheten, helt perfekt ridhästhull kan man väl säga. Men hon klarade inte av digivningen sen, föll ur något förskräckligt, TROTS att hon då fick abnorma mängder foder utöver bra bete (de andra stona var feta på bara bete).

Övriga ston har alltid haft högt hull i slutet av dräktigheten i alla fall, och klarat digivningen bra.

Så ladda på nu så det finns reserver sen när fölet behöver mycket mjölk.

Fri tillgång på hö och helst då med höga proteinvärden, och så rejält med kraftfoder med högt proteininnehåll och mycket mineraler/vitaminer.

Jag har ett arabsto som skall föla 6/4. Det är en nu 4 årig flicka på endast 140 cm.
Hon äter drygt 9 kg hö, 0.5 kg lucernpellets & 125 gr vetekli. +mineraler.
Väl uträknad foderstat, som ger henne allt hon behöver än så länge.

Senast ändrad:

Det är väl just när fölet fötts och stoet börjar DIA fölet som det är stor risk att hon faller ur!
De ska ha MYCKET proteinrikt foder för att inte riskera det. (bara konstaterande, inte som råd till just dig Madick :smirk: )

Ditt sto kanske inte åt tillräckligt mycket av betet? kan ju vara svårt at sätta i sig så enorma mängder som krävs :crazy: . Men den fick alltså enorma mängder kraft också och ÄNDÅ föll den ur ?? Vad gör man?! :confused:

Ja du, varför hon inte klarade sig på bete som de andra kan jag bara klura över. Skillnaden mellan just det stoet och alla andra var just hullet i högdräktigheten.

Fölet var välväxt och allt jag stoppade i mamman gick ut i mjölken verkade det som. En bra mamma på det sättet, men hon hade behövt ha fettreserver att ta av långt innan fölning. Ska hon få fler föl så kommer hon vara uppfodrad redan vid betäckningen kan jag lova!

Proteinbehovet under högdräktigheten ökar ju också. På dräktighetstillägget behövs 12gSRP/MJ (mot 6gSRP/MJ på underhållsbehovet).

Det jag försöker få fram är att visst behöver stoet mer mat pga digivningen, men har man gett för lite innan så kan det vara stört omöjligt att få hejd om de väl börjat gå ner.

Ja absolut ska man redan under de sista månaderna göda stoet ordentligt!

Ge henne fri tillgång på grovfoder(iallafall ordentlig giva om ni inte kan ha henne på fri tillgång!)....VÄLDIGT snålt tilltaget med tanke på hennes dräktighet:confused: !!Öka kraftfodret oxå....Extra protein som alla andra har sagt!

Har ni inga som kan hjälpa er med ett sto som är dräktig!? det verkar som ni är oerfarna i detta område?!

även om hon hade gått tom så är det för lite mat till en stor häst...spelar ingen roll om hon är lätt i typen lr inte!!
Mvh miloo2

Min lilla travare på 154 beräknas oxå föla till påsk och hon får

ca 9 kg hö
2½kg Groov 125
10 dl(som torrt) beford
+
1 mått magnesium tillskott
2 mått vitlöks pullver

Ska from 1 mars öka groov till 3 kg och den 1 April 3½

jag tycker att du ger för lite kraftfoder till din häst...

"Lätt i typen" kallar många sina underutfodrade hästar (inte sagt att det är så i detta fallet, har inte sett hästen).

Det är som sagt inte min egen häst, hon tillhör min kompis och står således hos henne - jag är endast involverad i den kommande fölungen. Fick veta hennes foderstat förra veckan och blev lite förvånad... Skall ta upp detta med henne imorgon tänkte jag, så ni behöver inte oroa er, stoet skall definitivt få mer mat hädanefter!

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 370
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar