Foder till dräktigt sto?

Sv: Foder till dräktigt sto?

Jag kan ju bara säga att jag inte vet EN enda travtränare som har en individuellt uträknad foderstat till sina hästar. (det finns säkert men de jag träffat på har det INTE). Inte sagt att de inte får mycket mat, för det får de+ div. tillskott men med en individuellt uträknad foderstat skulle man ju bli tvungen att blanda och greja olika till alla hästar och det skulle ju ta en massa tid. Och nej, jag har inte träffat på många magra och/eller misskötta hästar.
Har även varit på stora stuterier där det heller inte fanns analyserat grovfoder och de kunde trots allt föda upp hästar som sprang in miljoner.

Och jag har definitivt inte gett råd att man inte ska analysera sitt foder, jag bara funderade lite kring det.

Med det att hästarna blev så bra som det blev menar jag att de trots allt kunde tävla, vara friska sunda hästar osv utan en uträknad foderstat. Och jag har INTE någonstans sagt att hästarna var bättre förr. Läs lite bättre. tack.
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Nej kraftfoder klarar sig inte en häst sig utan om du rider den. Vill se den OS häst som enbart går på gräs.....

Tävlar och rider man hästen skall den ha energi och det kan omöjligt hö uppfylla.
Men skrittar man enbart ut 30 minuter 3 ggr i veckan så håller jag med om att amn kan enbart ge hö.


jag läser bra jag ahr aldrig sagt att DU sagt att hästarna hade det bättre förr..så ta och läs lite du för så vitt jag vet så var det JAG som s påstod det.
JAG anser att detta med att analysera höet är överdeklamerat och MIN motivering til detta är just att för hade amn inte analys på höet och kunde ha prima 1:klassig uppfödning av friska välutvecklade hästar=)
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Om ett hö är grönt innerhåller det mkt klorofyll.. vet du var klorofyllen innerhåller??
Det går visst å lukta å se på ett hö om det är bra elelr inte.. luktar det möggel så är det inte bra... sen får höet innerhålla 80 smrp dets kiter jag i=)
Ett hö skall ej vara dammigt sen får näringsvärdet se hur bra ut som hels=)
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Om hästen hade det BÄTTRE förr vet jag inte men det är inte det frågan handlar om.. utan att hästar förr mådde bra å kunne föda bra föl ÄVEN fast höet inte var analyserat-Sen om ägaren till hästen tvingade hästen jobba 14 timmar om dygnet på en åker har ju inget med höanalys att göra=)
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Ja, du är rolig du!! :rofl: :rofl: :rofl:

Förlåt, men jag har inte tid att skriva mer nu...
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

[Med det att hästarna blev så bra som det blev menar jag att de trots allt kunde tävla, vara friska sunda hästar osv utan en uträknad foderstat. Och jag har INTE någonstans sagt att hästarna var bättre förr. Läs lite bättre. tack.]


Fast... riktigt korrekt blev det inte nu. "Förr" pratade man om "bättre" och "sämre" årgångar av de uppfödda tävlingstravhästarna och så här i efterhand har man kunnat spåra det till bättre och sämre höår. Med dagens analysmetoder slipper man de "sämre" årgångarna :-)
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Magdalena skrev:
Stora stuterier har absolut analyserat foder och fodrar efter det. Varför föda upp hästar i 100' kr klassen och snåla in på något så viktigt som fodret?


Man lägger ner så mycket pengar på att få fram ett föl, varför snåla på fodret. Vad kostar det, 5-600 kr?


Detta svarade jag på....
Och *absolut* fick mig att vilja påpeka att ALLA inte har det.

För övrigt har jag skrivit att ALLA får göra som dom vill, men jag har inte ( behövt ) analysera mitt hö, som ser väldigt fint ut , :d Ja jag vet, man kan inte se kvaliteten..... :crazy: Lite synd, allt hade varit enklare då.

För övrigt hoppas jag verkligen att JAG ser och reagerar om mina hästar tappat muskler, och börjar se hängiga ut!!!!
Och skulle jag missa det, :o Ingen är ju perfekt, så hoppas jag att andra har vett på att säga ifrån. Ex min hovslagare som har fött upp ardenner i 20 år.

Om jag skulle få problem med hästarna, ex att de tappar muskler så gör jag givetvis en analys, men det har ännu inte behövts.
Ska tillägga att ingen av mina hästar arbetar (alls) just nu, så behovet är inte på topp.

Tror det blev lite rörigt, men poängen kom iallafall fram hoppas jag ...

Häls Embla :)
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Jorå, jag är med på din poäng :)

Det där att "någon säger ifrån" är skitsvårt! Jag har träffat på en hel hög med hästar som verkligen har tydliga brister, men hur i hela friden säger man något utan att stöta sig med folk? Förr i tiden tog jag strider, men det vete katten om hästarna fick det nåt bättre. Nu är jag mer "laid back" och försöker bry mig om min häst och skita i andra, typ.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö min polle har börjat tappa manen ( det är så tråkigt) hon får 2 dl foderjäst och 1 dl mineraler varje dag, har gräs att äta i hagen natt...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 111
Senast: arabia
·
Foder & Strö Mitt sto är 20 och ska ha föl nu vilken dag som helst. Hon har svårt att hålla hullet och det blir oftast ännu värre när fölungen föds...
Svar
6
· Visningar
1 511
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp