foder i övrigt

Sv: foder i övrigt

Gott och nyttigt såklart. Innehåller ju vitaminer.
2 morötter skulle kanske ha hjälpt en människa på typ 60 kg...inte en häst.
 
Sv: foder i övrigt

Fast du svarade inte på min fråga.. Har du testat ge 3 kg morötter varje dag till en exemmhäst på våren och sommaren?? Annars tycker jag inte du ska rata idén, då det uppenbarligen har funkat för minst 2 personer och deras hästar. Testa gärna och säg ditt resultat, hade min grabb fått äta morötter hade jag mer än gärna gett honom några morötter om dagen och sett om det blivit skillnad i kliandet.

Och om en människa på 55 kg skulle ha knappt en morot om dagen, är ju 2 morötter/dag för mycket för en människa på 60kg. Då behöver inte en häst på 360kg ha så många hg morötter per dag, om min grabb behöver inte ha mer än 100-200 gram. Och nej, han väger inte 900kg utan mer åt 167kg. :angel:


Sen tycker jag ändå att 3 kilo morötter är onödigt mycket - för att det är gott. Jag har gett en eller två morötter, ett knäckebröd eller ett äpple. Men inte flera kg.
 
Senast ändrad:
Sv: foder i övrigt

Och om en människa på 55 kg skulle ha knappt en morot om dagen, är ju 2 morötter/dag för mycket för en människa på 60kg. Då behöver inte en häst på 360kg ha så många hg morötter per dag, om min grabb behöver inte ha mer än 100-200 gram. Och nej, han väger inte 900kg utan mer åt 167kg. :angel:

Och vem har sagt att en människa ska ha en morot på 55 kg? Det har aldrig slagit dig att denna människa troligtvis har fel?

Jag har inga exemhästar.
 
Sv: foder i övrigt

Och vem har sagt att en människa ska ha en morot på 55 kg? Det har aldrig slagit dig att denna människa troligtvis har fel?

Jag har inga exemhästar.

Det står i tråden, att en människa på 55 kg skulle äta knappt en morot per dag. Om du läser igenom inläggen i tråden en gång till - noggrant - så hittar du det också. Hade du läst från början så hade du inte behövt fråga... :grin:

Har du inga exemhästar så tycker jag absolut inte att du ska rata iden med morötter som hjälp. Innan du gör det så prova. Sedan kan du komma med ditt resultat och hurvida det fungerade eller ej. Men tills dess, sluta rata iden. Vill du inte testa så testa inte, men du vet väl inte hurvida det fungerar innan du provat? Det var ett tips till TS, och du behövde inte ens kommentera det. :angel:

Jag skulle f.ö. inte ge 3 kg morötter per dag till en stor häst, det är väldigt väldigt mycket morötter. Det är lika gott med mindre kg morötter. Det går att dela morötterna i mindre bitar så det ser ut som mer om du tror hästarna bryr sig om det. :idea: Min ponny bryr sig då inte om han får 2 godisbitar eller 15 godisbitar.
 
Sv: foder i övrigt

Jo det står i tråden men VEM har ordinerat denna dos med morötter? Knappast en veterinär va....
 
Sv: foder i övrigt

En homiatriker har ordinerat det och en foderexpert jag talade med bekräftade det för mig :) sen vad era foderexperter säger etc. skiter jag i, gav bara mitt tips till TS om vad jag fått till mig och sett vad jag funkade, och jag har stor erfarenhet av exemhästar, jag vet mycket som funkar och som inte funkar och jag vet även att man måste våga prova nya saker och att inget fungerar likadant för alla hästar :) that's it!
 
Sv: foder i övrigt

Visst är det härligt att folk verkligen läser vad som står i trådarna utan att hänga upp sig på en detalj som ältas utanför sitt sammanhang?
Tycker att man ska beakta alla råd och tips och kanske ta reda på mer om tipset i sig innan man dissar den direkt. Det finns faktiskt råd som är bättre än de man själv alltid har använt. Open mind på buke är nåt jag saknar :)
 
Sv: foder i övrigt

Precis :) också väldigt bra sagt! Ursäkta att jag frågar, men var är ni människor med alla dessa bra svar när ni behövs i vissa trådar?! xD hahaha!

Det som är extra kul är att det alltid startas en andra diskussion i alla trådar så fort en person nämner något som inte passar en annan. Har fått såna inlägg i en del trådar jag startat själv, man blir irriterad för att man inte får svar på frågan man ställde utan svar på någon annans inlägg som inte har något med ämnet att göra. Men men, en del är väl såna :) jag hoppas iallafall att TS har fått bukt med sitt problem nu, att hästen mår bättre och inte har samma problem :)
 
Sv: foder i övrigt

Min homiatriker? Hon är utbildad inom sjukvård, homoepati, djurvård, massage, akupunktur, listan kan göras lång..
Sen kan man ju undra vad man ska lita på, hellre att jag tar och ger min häst något naturligt som inte skada, istället för att ge ett preparat som kan innehålla gud vet vad! Du borde inte bilda din uppfattning på enbart vad veterinärer säger heller, eller läkare för den delen, eller något du läst i en bok. Att pröva sig fram för att finna rätt medel för din häst är så mycket mer värt än att lita blint på vad en "utbildad" veterinär säger. Ett ex. är vår hund, som hade klåda i öronen. Veterinären skrev ut medel som luktade illa, irriterade mer och klumpade sig i öronen på honom, han led och kliade sig blodig, och allt veterinären gjorde var att skriva ut mer och mer medel av samma sort. Så kom jag med förslaget att man kanske kunde skölja med koksalt i öronen eftersom det sällan kan skada, men veterinären skrattade åt mig och sa att det inte funkade. Men jag testade ändå, det funkade faktiskt! Tänka sig! Jag pratade med min homiatriker och hon sa att jag kunde testa att ge morötter för att det stillade klådan, hon hade haft samma problem med sina hundar. Och det funkade! Jag säger inte att alla veterinärer, läkare etc är okunniga och dåliga, men ibland får man kanske ta och tänka till lite själv. Många vill tjäna pengar på våra djur genom att uppfinna mängder med onödiga saker som vi inte behöver, som kostar en förmögenhet för oss att köpa. Med hård marknadsföring och människor runt om som inte tänker logiskt är det risk att vi får en massa problem som vi inte behöver.

Jag väljer hellre ett enkelt alternativ, som jag vet inte kan skada mina djur på något sätt till att börja med, verkar det inte hjälpa så får man kanske öka till annan hjälp och testa med något nytt. Men jag smutskastar sällan något som är nytt för mig, som jag aldrig prövat eller vet om det funkar.
 
Sv: foder i övrigt

Från en utbildad person som testat det själv, funkar det som grund för dig? Eller måste det vara en veterinär som ordinerat det? En veterinär är sällan så öppensinnad så att denne ger tips om morötter istället för preparat som denne tjänar pengar på.

Och igen, har du inte testat så ska du heller inte säga att det knappast fungerar för du har ingen grund för det argumentet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 589
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp