Foder till dräktigt sto?

M

Morotsbiten

Jaga om 8 veckor går hon in i månad 7 och då skall det börjas att ges lite mer mat.
Nu till problemet det finns ju en hel uppsjö av olika fodermedel så vilket skall man välja??

Kan hon gå på det hon går på nu fast man ökar lite bara? nu går hon på havre, korn, betfor och mineraler

Fast jag sitter å funderar på ge fibergi elit till henne under denna tid.
Någon som har någe förslag vad amn kan ge´?
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Det beror helt och hållet på vad ditt hö har för värden. Generellt sätt så behöver dom ju mer protein ju längre in i dräktigheten dom kommer och därmed en högre kvot.

Så Fibergi Elit är väl inte så passande, det är för tävlings och hårt arbetande hästar. Innehåller väldigt lite proteiner.

Då min var högdräktig fick hon KrafftPlussGrön, soja och betfor. Vi hade ett uselt hö och det krävdes massor med proteiner.

Nu i höst då hon varit digivande har vi haft en bra hö, men ändå har hon behövt extra proteiner i form av KPG och Lucern Hack.

Så vill du verkligen veta vad hon får i sig och att det blir rätt, gör en höanalys. Dom hundringaran det kostar är det värt!
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Håller med ang Fibergi. Fibergi överlag är väl ett uselt foder att ge ett dräktigt sto...tom det för avel har otroligt lite protein i sig. Men som sagts förut, ta en analys och utgå därifrån...märket spelar mindre roll det är vad deet innehåller som är avgörande. Då jag hade ett högdräktigt sto så hade jag även ganska kasst grovfoder...vilket gjorde att jag fick kombinera i hop en herrans massa fodermedel så det skulle funka. Vi hade ej Krafft produkterna att tillgå i våran stad då. Men vill minnas att det var nog ett x-antal foder som knåpades i hop (havre/soja/kli osv osv). Dyrt som tusan blev det, men hade inget val då..
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Håller med ang Fibergi. Då min pålla åt det före dräktigheten och i början av den och älskar Fibergi så ville jag gärna fortsätta med det. Men kollade upp innehåll i dom alla och det fanns ingen möjlighet att ge det till mitt hö då. För som sagt, alla deras sorter innehåller väldigt lite protein, som snarare sänkte min kvot än höjde.
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Har ingen analys på höet dock är det bra då hästen äter 8 kilo nu å går upp(inte för hon är dräktig) hon är lågdräktig än så länge!

Jasså jag har hört tvärtom om fibergin många i stallet gav elit till sina dräktiga hästar.

Men kan hon klara sig på bara korn å havre å betfor å möjligen att man köper kraft protein bara??
Vill helst ha korn å havre och betfor(givet mineraler åsså) då hon går bäst på det :)
Men att man bara ökar efterhand på hö å kraftet?
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Det är ju så svårt att säga utan analys på höet = omöjligt :crazy:
Har du ej tänkt göra analys så skulle jag köpa krafft protein el dyl som innehåller mkt proteiner och har en hög kvot och ge av det. Inte öka på av havren och kornet, utan isf öka av krafften eftersom.
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Jag brukar ge soja då detta är proteinrikt. Det kan också vara bra att ge dem extra vitaminer. Det är då främst A- D och E-vitaminer.
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Man bör vara försiktig med soja om man inte har analys på grovfodret.

mvh Jessica
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Ja jag tror det får luta åt att jag bara köper en säck kraft protein så slipper mna byta foder å ha sig!
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Jag skulle rekommendera att du analyserade ditt grovfoder. Då din häst är dräktig är det mycket viktigt att hon får i sig vad hon behöver. Om hon får i sig lagom med energi ser du på hullet men om proteinbehovet tillgodoses syns inte! Under sista delen av dräktigheten och framförallt då hon ger di har hon ett mycket högre energi och proteinbehov än normalt! Protein-, Ca eller P-behovet kan inte underskridas utan att det medför negativa effekter! Det gäller även fölet. Växande hästar som får för lite Ca eller har en felaktig Ca/P-kvot i foderstaten kan få så allvarliga störningar i skelett och leder att de aldrig kommer att kunna ridas/köras utan att bli halta! Jag skulle inte våga chansa... Visar det sig att du har bra värden på grovfodret kan du dessutom spara pengar på att slippa köpa dyra tillskottsfoder.
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Håller med :-) !
Analysera grovfodret, så slipper du dels slänga ut en massa pengar på onödiga proteintillskott (om du mot förmodan skulle ha en "stuterikvot" i grovfodret...) och framförallt eliminerar du risken för obalans i foderstaten. Ett digivande sto har det högsta behovet av alla kategorier!
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

fast tillskott måste hon ju ha iaf. en häst klarar sig ite bara på hö om man skall rida dom.Energi behöver hästen och det får den ju genom kraften=)
Sen som sagt var så är mitt hö bra då hon går upp på det. Analys är dyrt och det kommer iaf visa ca av vad jag gissar av vad det är för värde=)
Förr i tiden (inte så långt bak typ 30 år max)fanns inte analys av höet och man hade exemplarisk uppfödning av friska sunda hästar. ;)
JAG tror detta med att analys av höet är överskattat visst köper jag ett hö som ÄR analyserat tackar ja ju inte nej=)
Man kan se mkt på höet och lukta på det om det är bra ellar inte men visst et säger inte EXAKTA värden.Men av alla de chanser jag har gjort på hövärden och sedan har ägaren till höet gjort analys har det visat sig att jag har haft väldigt mkt rätt om värderna.Nån siffra har vatt fel=) ex jag har sagt 40 smrp men det har vatt 45

Mitt hö luktar väldigt starkt och friskt av gräs. sen är det väldigt grönt.

Min fråga var inte om höet är analyserat utan vilket KRAFTFODER ni tycker man skall ge till dräktigt sto :smirk:
För kraftfoder skall hon ha oavsett om höet är analyserat eller inte ;)
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Hästar är gräsätare. Deras matsmältningssystem är anpassat för att äta gräs och de klarar sig utmärkt på det under förutsättning att det har de rätta näringsvärdena. Kraftfoder behövs bara då grovfodret inte uppfyller hästens näringsmässiga krav. Ett sådant tillfälle kan till exempel vara ett sto som ger di, då hon behöver mycket mer energi och protein än normalt.

Att det förut fungerat bra att föda upp hästar på oanalyserat hö är mycket möjligt. Det finns dock så vitt jag vet inga uppgifter om hur många hästar som fick problem pga tex proteinbrist eller Ca-brist. Varför inte använda sig av ny teknik och dess möjligheter när det ger uppenbara födelar? Det kostar inte mycket, speciellt inte i jämförelse med vad det kan kosta om det blir problem.

Det går inte att se på ett hö/hösilage vad det har för näringsvärden! Det går inte heller att lukta sig till det... Att det är grönt och luktar friskt är bara en indikation på höets hygieniska status.
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Jag har funderat en hel del på det här med analyserat grovfoder. Jag kan inte tänka mig att alla stora stuterier har uträknade foderstater åt alla sina hästar. Det skulle ju bli ett himla jobb. Och hur sjutton kunde alla hästar förr i tiden bli så bra som de blev utan en uträknad foderstat?
Tänk om vi bekymrade oss lika mycket om vår egen foderstat eller den till våra barn....
Har själv ett dräktigt sto utan uträknad foderstat och jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt.
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Stora stuterier har absolut analyserat foder och fodrar efter det. Varför föda upp hästar i 100' kr klassen och snåla in på något så viktigt som fodret?

Du kan inte jämföra människa och häst. Människor äter inte exakt samma sak dag ut och dag in, vi varierar kosten. Hästen är fast med det vi bestämt att de ska äta. Och jo, man ÄR noga med vad barn äter och ger vitaminer osv. Jag gör faktiskt foderstat till mig själv också för att ha koll på vad jag egentligen får i mig och mår oändligt mycket bättre än innan (och väger dessutom mer än 20 kg mindre än för ett år sen...).

Man lägger ner så mycket pengar på att få fram ett föl, varför snåla på fodret. Vad kostar det, 5-600 kr?
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Alla stora stuterier gör inte foderstater till sina hästar!

Läste i Ridsport eller Ridsport Special för ett tag sedan, tror det var under 2004, om ett stort travstuteri som fodrade bara på känsla. Och dom hade många hästar, och var kända. (tror det var Stuteri Boko.) Kanske någon kan hjälpa mig hitta artikeln?

För övrigt har jag aldrig analyserat eller gjort någon foderatat till mina hästar, och ändå får jag beröm för att dom är så blanka och fina, folk tror att jag fodrar med massa tillskott, och borstar varje dag, men dom får bara hö, kornkross och btafor, och lite mineraler........ Och borstas en gång i månaden typ...

Alla får göra som dom vill, men för mig funkar det att fodra på känsla och hull.
Hade jag däremot haft en elittävlingshäst, så hade jag nog analyserat, oxå, för att toppa prestationen, men hur många har det????

Häls. Embla
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Jag skulle vilja veta vilka källor som säger att "hästar förr i tiden blev så bra som de blev".

Hästar förr i tiden var inte bättre än vad de är idag. Visserligen har vi idag en annan situation än vad vi hade förr. Idag har ridsporten växt enormt och många som aldrig någonsin har hafty kontakt med djur eller med lantbruk sysslar med häst. Därav en i genomsnitt lägre kunska än förr, skulle jag vilja säga.

Det betyder inte heller att de som födde upp fina hästar "förr" inte skulle nyttja den information man kan få tillgång till idag.
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Jag har inte sagt att ALLA gör det, men inlägget ovan påståd att knappt någon som hade många hästar gjorde analys.

Sen tycker jag att visst får var och en göra som den vill med analys, men kom INTE och ge råd att "det behövs inte analys" till folk som ber om hjälp över internet! Ni kan inte se hästen ifråga, och ni har ingen aning om den som ber om hjälps "förmåga" att se på hästen hur den egentligen ser ut.
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

EmblaAsk skrev:
Läste i Ridsport eller Ridsport Special för ett tag sedan, tror det var under 2004, om ett stort travstuteri som fodrade bara på känsla. Och dom hade många hästar, och var kända. (tror det var Stuteri Boko.) Kanske någon kan hjälpa mig hitta artikeln?
Självklart finns det många stuterier som kör på känsla. Men vilken erfarenhet av hästar tror du de har jämfört med "medelsvensson" som har en eller ett par hästar? Dessutom klurar jag på hur det gick för travstallet som köpte hö från samma parti som jag gjorde sista året jag köpte utan att ha analys i förväg. Jag analyserade själv och det höt hade 9gSRP/kg foder... Kul att betala 10.000 kr i månaden för att få sin travhäst tränad och så är det pengar slängda i sjön många månader när hästen springer bort musklerna.
För övrigt har jag aldrig analyserat eller gjort någon foderatat till mina hästar, och ändå får jag beröm för att dom är så blanka och fina, folk tror att jag fodrar med massa tillskott, och borstar varje dag, men dom får bara hö, kornkross och btafor, och lite mineraler........ Och borstas en gång i månaden typ...

Alla får göra som dom vill, men för mig funkar det att fodra på känsla och hull.
Hade jag däremot haft en elittävlingshäst, så hade jag nog analyserat, oxå, för att toppa prestationen, men hur många har det????

Häls. Embla
Grattis att du haft vettigt hö i flera år! Men vad gör du det året som hästarna börjar tappa muskler? Börjar du chansa hejvilt på vad de kan behöva, analyserar du, eller ser du det inte ens?

Att säga att folk ska lita på sin känsla funkar tyvärr inte. Så sent som förra året så träffade jag en visserligen blank märr, men så otroligt mager och med kraftig proteinbrist att ryggraden stack upp en dm, buken var väldigt uppblåst, och jag fick följande ursäkt från ägaren "ja, hon är ju lite tjock, men så fort fölet är avvant så ska vi banta henne...".
 
Sv: Foder till dräktigt sto?

Abracadabra skrev:
Jag har funderat en hel del på det här med analyserat grovfoder. Jag kan inte tänka mig att alla stora stuterier har uträknade foderstater åt alla sina hästar. Det skulle ju bli ett himla jobb.

Varför skulle det bli ett himla jobb?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö min polle har börjat tappa manen ( det är så tråkigt) hon får 2 dl foderjäst och 1 dl mineraler varje dag, har gräs att äta i hagen natt...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 111
Senast: arabia
·
Foder & Strö Mitt sto är 20 och ska ha föl nu vilken dag som helst. Hon har svårt att hålla hullet och det blir oftast ännu värre när fölungen föds...
Svar
6
· Visningar
1 511
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp