Foder till detta hösilage?

N

Novalee

Jag behöver hjälp med vad för foder som skulle passa till detta hösilage!
63 ts
36 smältbart råprotein
5.5 energi
2.8 Ca
1.6 P
0.7 Mg
12.8 K värdena är per kg foder.

Vad för mineraler havre, betfor eller fullfoder skulle passa?
Gärna ur kraffts sortiment!

Jag har två hopphästar i ganska normal träning!
9 år 1.30 nivå ca 600 kg normal...
4 år ca 550 kg tränar och tävlar 1.00 m också ganska normal

vad för foderstat skulle passa?
Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig;) :bow:

Sv: Foder till detta hösilage?

jag skulle kunna hjälpa dig, hår precis gått igenom detta i skolan, och kan väl prova å se om det blir ngt bra ytav det, kan fundera lite å berätta hur det går mvh mia

Det vore jätte snällt:) är inte alls bra på det själv!

:bow:

är nästan klar med den första, använder kraffts müsli, hoppas det är ok, inget annat funkade med det hösilage du använder... får nog in lite vegetabilisk olja också... jag har räknat det förtsa hästen (9 år) som att den går medelhårtarbete. den lilla räknar jag som lätt

Är klar med den första, har bara räknat ut hur mycket foder per dygn, du kan själv fördela så att det passar för dig:

13 kg hösilage
1.5 kg krafft müsli
15 g vegetabilisk olja

Blev en foderstat med få fodermedel, med bra siffror på Ca/P och g.smb.rp/MJ hoppas du är nöjd! Ska göra den andra också!

det är förbjudet att efterfråga råd på specifika foderstater för specifika hästar nuförtiden. detta efterosm att det finns folk som försörjer sig på detta och då ska gratisråd inte förekomma..

Den lilla hästen var enklare och summan per dygn är:

12 kg hösilage
0.9 kg krafft müsli

hoppas det var till hjälp!

nu är det så att det är inte jag som bestämt detta, läs den nålade tråden på foderforumet så står det klart och tydligt att detta inte får förekomma..

här är tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=617520

oc här är det citerat:
"Vi kommer framöver inte tillåta förfrågningar om foderstater för enskilda hästar.
Dessa passar bättre på annonsidan, det handlar om att be om en tjänst vilket inte utgör ett underlag för diskussion."

Mvh Maria :)

BeastieBabe skrev:
nu är det så att det är inte jag som bestämt detta, läs den nålade tråden på foderforumet så står det klart och tydligt att detta inte får förekomma..

här är tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=617520

oc här är det citerat:
"Vi kommer framöver inte tillåta förfrågningar om foderstater för enskilda hästar.
Dessa passar bättre på annonsidan, det handlar om att be om en tjänst vilket inte utgör ett underlag för diskussion."

Mvh Maria :)

Men om man själv då först sätter dit en egen annons där man erbjuder denna tjänst gratis, får man DÅ svara på dylika trådar på bukes forum eller? Tror jag ska annonsera om att göra detta gratis iaf, iom att jag har gjort ett program som räknar ut foderstater på ca 2 sekunder så kostar det ju inte mig speciellt mycket tid ;) Sen eftersom programmet baserar sig på formler ur "Hästen - Näringsbehov och Fodermedel" så skulle det nog tillochmed vara olagligt för mig att ta betalt för det, eller? Om man nu inte har tillstånd av upphovsrättsmannen att nyttja formlerna kommersiellt förstås... :D

Sen har jag en liten fråga ang. kraffts foder, de innehållsvärden som står på deras hemsida, är dom i /kg TS eller /kg foder? Det framgår tyvärr inte..

/ Fredrik

nej, för trådarna är fortfarande på ett DISKUSSIONSFORUM, och de tjänster du ger är inte diskussionsbara på det sättet ämnen i ett diskssionsforum är..

och igen, inte jag som bestämt, skriv ett PM till Boj få se vad du får för svar, du lär inte få ett godkännande iallafall :D

jo du får ta betalt då de formler som ges är allmän fakta, vemsomhelst kan få samma formler från andra medier, ditt program som du gjort får du använda som du vill, eller skulle bill gates kanske få inkomsten om du har windows? :smirk:

alla näringsvärden i krafft, fibergi, salsa, mustang, hippo m.fleras kraftfoder är per kg foder, man räknar bara hö/hösilage som kg TS när man räknar ut högivan, annars räknar man alltid i kg foder..

Mvh

Jag håller faktiskt med BeastieBabe. Det är bestämt att inga enskilda foderstater ska förekomma.

Det största argumenetet till det tycker inte jag är att det finns personer som faktiskt lever på det, utan att det riskerar att bli så himla fel om "vemsomhelst" räknar en foderstat. Den som gör det kanske har för lite kunskap och den som får foderstaten kanske också har för liten kunskap. Vilket riskerar att sluta i att hästen får en felaktig foderstat men hästägaren lutar sig mot att den minsann är uträknad!

Jag tycker dock att denna tråd är på gränsen, om man hade bara haft första frågan av typen vilket foder passar till detta grovfoder...då är det ju ingen foderstat som efterfrågas och man kan få en diskussion.

Så jag svarar på den frågan; varför komplettera med en massa dyrt kraftfoder? Ditt silage är jättebra som det är! Bra kvoter rakt över! Kolla mineralerna och ev. ge ett mineralfoder som tillskott.

Tack för att du hjälpte mig iaf:) jag hade missat att man inte fick be om foderstats beräkning:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur