Foder till avvand fölunge

juvelen

Trådstartare
Vad ger ni för foder till era avvanda fölungar (varmblod el kallblodtravare)
Visst, det beror mycket på vilka värden man har på grovfodret, men på ett ungefär. En del anser att man inte ska ge kraftfoder utan bara hö.

TalliPro Breeder - Någon som vet värderna på det fodret?

Sv: Foder till avvand fölunge

Vet inte innehållet i TalliPro. Min har jag börjat fodra med Gain Youngstock Cubes. Hon är ju dryga året nu men av resultatet hittills att döma så ångrar jag att jag inte började med detta tidigare.
Gain innehåller också organiskt bundna spårämnen för ett bättre upptag och man behöver inte ge stora mängder alls för att täcka unghästens behov. Jag rekommenderar!
Finns ju även tillgängligt nära till hands för dig.

Vad är det för pris på det?

Min ska ev. vänjas av nästa månad, har börjat äta hö och stjäl mat ur morsans krubba. Vill ha något enkelt som man bara sätter i krubban och innehåller det mesta dom behöver. Kommer gå på fri tillgång grovfoder.

Har honom inhyrd tillsammans med två andra hingstföl + mammor, har ingen analys på grovfodret.

Vad är det för pris på det?

Min ska ev. vänjas av nästa månad, har börjat äta hö och stjäl mat ur morsans krubba. Vill ha något enkelt som man bara sätter i krubban och innehåller det mesta dom behöver. Kommer gå på fri tillgång grovfoder.

Har honom inhyrd tillsammans med två andra hingstföl + mammor, har ingen analys på grovfodret.

Jag betalar 248 kr exkl moms för 25 kg. Innehåller 180 g protein per kilo och låg halt stärkelse. Här kan du se en utförlig analys.
Tydligen ska det finnas ett GAinfoder för avvanda föl (foal weaning pellets)också liksom OptiGro som mer är som ett koncentrat (tillför mkt protein, mineralämnen, vitaminer men lite energi) men dessa tror jag är svårare att få tag i här uppe.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25