Foder till äldre häst.

C

Contezza

Har en foderundran till äldre häst.
Han är 17 år gammal och äter hö (hösilage vinter),hel havre och kraft samt betfor.
Just nu är han på bete och är där ute till v.31.
Efter när han kommer tillbax skall hans tänder tittas igenom och raspas.

Men före han åkte på bete så upptäckte jag att avföringen hela tiden hade hel havre i maten.
Kan det vara så att tänderna håller på att bli sämre el så var det redan då dax att raspa tänderna?
Om detta fortsätter efter tandraspning tycker ni att han skall få nått annat foder?
Han är inte mager.
Går på 3 kg havre och 2 kg kraft, 1 bytta betfor.
Under sommarn får han 7 kg hö varv kvällshö delas med andra så han kanske inte får dom där 3 kg ändå.
21893756.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Foder till äldre häst.

Som du skriver själv, be någon vet. kolla munnen på honom. Allmänt tips till äldre hästar som har svårt å tugga blötlägg havren i hett vatten en stund innan utfodring. :laugh:
 
Sv: Foder till äldre häst.

Analyserat hö i grunden är A och O, så man ser vad som behöver till för att hästen ska må bra.

Min häst som rids eller motioneras kontinuerligt går vintertid på

drygt 10 kg hö
står på välaxad vetehalm som också äts med stor förtjusning
600-900 g helhavre
750-1000 g müsli
500-1000 g lucernpellets
och 150 g betfor (innan blötning)
 
Sv: Foder till äldre häst.

Vi har en 20+ häst privat i stallet som får blötläggande mat och det funkar bra.
Så jag skall prova när han kommer tillbax om det är så att han fortfarande bajsar helhavre efter tandraspning att blötlägga havren.

Tack för tipset.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 276
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 389
Senast: caradan
·
Foder & Strö Någon som är duktig på vad som gäller för lucernhack/stråvärde/sysselsättning/tarmfunktion? Vi har en äldre häst som i perioder är...
Svar
6
· Visningar
2 838
Senast: HannaW
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 808
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp