Foder till 27-åring

Cicci

Trådstartare
Min 27-åringa islandshäst börjar falla ur lite så jag tänkte förändra lite i foderstaten innan det går för långt.

Idag får hon:
* fri tillgång till hösilage med kvot på 6,8
* 1,5 l krossad havre/korn-blandning
* 3 dl soja
* mineraler
* B-vitamin

Jag funderar på att även ge:
* lusernpellets
* 0,5-1 dl olja
* betfor

Låter det vettigt?
 
Sv: Foder till 27-åring

Jag förmodar att du har räknat på foderstaten?

Isåfall tycker jag att det låter vettigt, de nya fodermedel du räknar upp är energi och/eller proteinrika.

Du kan med fördel byta ut en del av hösilaget mot en hel del lusern, uppblötta pellets är bra för gamla tänder och du får upp kvoten lite mer. Jag hade nog ställt in en balja med fri tillgång lusern tex nattetid om hästen står inne.
 
Sv: Foder till 27-åring

Ur foderforumets rubrik...
Generellt om kraftfoder, stråfoder, mineraler, vitaminer m.m. Ej foderstater för enskilda hästar.

Mitt råd är att du bläddrar i alla de trådar om tunna, magra, gamla, unga och bla bla bla hästar som startats sen i slutet av september.

Bukefalos har en JÄTTEBRA sökfunktion om du tittar uppe till höger, där det står google ange sökord och så grå ruta med sök. Skriv in lämpligt sökord, foder tunn häst, foder mager häst eller exempelvis foder gammal häst så kommer det upp MASSOR med svar.

Mvh

IngelaH
Som oxå har en gammal häst som varit både mager och tunn och fått massor av fodertips genom att läsa tillbaka i de trådar som finns.
 
Sv: Foder till 27-åring

Generellt om kraftfoder, stråfoder, mineraler, vitaminer m.m. Ej foderstater för enskilda hästar.

Oj, det missade jag faktiskt :o. Jag ska tänka på hur jag formulerar mig nästa gång.

Har suttit hela kvällen och sökt runt och läst på olika sidor om foderstater till gamla hästar. Kände mig dock lite osäker och ville bara få bekräftat om jag tänkte rätt eller inte. Skriver man en fråga på buke så brukar man få ett ärligt svar (även om det inte alltid är det svar man vill ha).

Men som sagt, då vet jag att jag är inne på rätt spår och ska fortsätta räkna på det :).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 057
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 570
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 053
Senast: saltopeppar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp