Sv: foder till 2 åring
gejsa skrev:
Om man inte vet anlysen på höet så skulle aldrig jag sitta här och ge dig något foderförslag. Det kan ju bli helt katastrofalt.
Jag tycker betydligt mer synd om din häst än om Socks. Den klarar sej absolut.
Hur ofta analyserar du?
Behöver man bara lite hö/hösilage så att det räcker med ett stycke så blir resultatet ok. Fast hur vet man att det är så när man köper hö/hösilage? Det vet du inte om du inte är med under skörden.
Värdena förändras under lagring. Ett värde nu, ett i dec och ett i april. Lite dumt att räkna för hela året då...
Jag analyserar när vi har nya stycken, ny vall osv men inte av "rutin" eftersom vi vet vad vi sått, när vi skördar, väder osv. Erfarenheten ger oss en hel del.
Har man en åker och tar värden från olika delar så blir resultatet väldigt olika.
Analysvärde är bra att ha när man ska beräkna men vi har alldeles för många hästar i Sverige som mår dåligt för att ägaren har räknat ut rätt foderstat och glömt ögat.
Kunskapen är alldeles för låg!
Det finns generella mallar som bl.a C P tar upp på föreläsningar och i sina böcker. Det går utmärkt att använda dessa om man inte är rent blåst.
Blir så trött på alla er experter som tror på allt de läser! Mänskligheten har haft häst i tusentals år. Analyserat hö i "hrm" tiotal år. Analysen kom när så många misslyckades med ögat och då kan det möjligen vara en riktlinje om man är helt grön i branschen.
. Fast egentligen är det väl labben som tjänar mest.
och bonden. För när höet är analyserat kan man ta mer betalt. Och analysen ja ja...