Foder till 1 åring...

L

Labell

Ville bara höra vad ni ger era 1 åriga russ..eller inte bara russ!

Jag har ett 1 årigt russ hingst:love: som ska användas till trav! Han går på lösdrift. Vad skulle ni ge honom??:bump:

Sv: Foder till 1 åring...

När det gäller 1 åringar så bör dom alltid ha fri tillgång på grovfoder, dvs hö eller hösilage! Sen får man räkna på en foderstat och komplettera upp det hela, med bra värden på grovfodret kanske det behövs lite havre eller luzern...samt mineraler!

Labell skrev:
Ville bara höra vad ni ger era 1 åriga russ..eller inte bara russ!

Jag har ett 1 årigt russ hingst:love: som ska användas till trav! Han går på lösdrift. Vad skulle ni ge honom??:bump:

jag skulle ge honom ett väldigt bra grovfoder det vill säga hö eller höensilage, sedan lite betfor och mineraler, det borde räka just nu, ge honom inte massor av konstiga kraft blandningar, eller havre/pellets, börja lugnt och se sedan länge fram om den behövs ändras.

Okej!
Hästarna har fri tillgång till mycket bra hö. Och russet ger jag havre(hel) och betforpellets. Jag har precis köpt honom, och det var vad uppföadern gav honom. Är det nåt ni skulle rekommendera att fortsätta med?

Mycket bra hö? Vad betyder det i siffror? Unghästar har ett större grundbehov än vuxna hästar. Jmf 300 kg vuxen häst har ett grundbehov på 36-40 Mj, en unghäst på 13-18 månader med låg tillväxt och med beräknad vuxenvikt på 300 kg kräver 41-45 Mj. Tillkommer 10 % mer Mj för lösdrift och även 10% till om den är hingst...

Sedan har vi proteinet... normalbehov för vuxen häst är Mj*6. För unghäst 13-18 månader Mj*7. Yngre häst kräver högre kvot.

Vad du ska ge i tillskottsfoder beror som alltid på innehållet i ditt grovfoder...
//marti

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar