Foder/smakportioner till föl

bigganl

Trådstartare
Mitt föl är knappt 2 månader nu. När hans mamma äter sitt extrafoder gör hon det i sin box och han står i boxen bredvid under tiden hon äter. (jag gör så för att hon ska få äta ifred, vilket hon inte får om han är i samma box).
När han är i sin box har jag lagt lite lusern i krubban som han brukar knapra i sig. Inga stora mängder alltså utan bara lite. Men frågan är om det är bättre att köpa fölpellets och ge honom lite av eller är det helt ok att han knaprar lite lusern?
Vad säger ni avelsmänniskor?

Sv: Foder/smakportioner till föl

Jag hade hellre gett fölpellets än lusern.
Fast jag förstår inte riktigt varför fölet inte kan få äta ihop med sin mamma? Är hon väldigt störd av det?

Jag har alltid låtit mina föl få äta med sina mammor.
De lär sig bra på det viset.
Ett helfoderpellets för avel har fungerat bra.
Det är ju bättre att fölet äter så mycket det kan själv än att det skall suga ur sin mor mer än nödvändigt.

Det kostar stoet dubbel så mycket energi att producera mjölk mot vad mjölken innehåller.
Så det är bättre att fölet äter maten direkt.

Jag hade hellre gett fölpellets än lusern.
Fast jag förstår inte riktigt varför fölet inte kan få äta ihop med sin mamma? Är hon väldigt störd av det?

Ja han kör ner huvudet i krubban och röjer runt friskt. Hon får inte äta i fred. (Kommer knappt åt maten) Men han står i boxen bredvid snällt. Jag brukar borsta honom under tiden. Det tar ju bara mellan 5 och 10 minuter så det är bara en kort stund.

Jag har granngårdens avelspellets hemma. Då kan jag ge honom lite av det istället då?

Menar du att du tycker han ska få egen mat i boxen tillsammans med stoet? Eller fattar jag fel nu?
Hästarna går ute dygnet runt och är bara i stallet när stoet äter sitt extrafoder. Hö äter de ju tillsammans ute. (ja det lilla han får i sig). Han verkar obesvärad i boxen och hon får äta i lugn och ro. Det var en uppfödare som tyckte jag skulle prova detta. Hon gör så själv när fölen är mycket "på" och hade goda erfarenheter av det.

Senast ändrad:

Jag menar att förstahandsvalet (i min värld) är att fölet äter tillsammans med stoet i samma krubba.
Men om det fungerar bra för dig att ge fölet mat i egen box bredvid stoet så ka du ju fortsätta med det. Och DÅ är svaret att jag tycker att du ska ge fölpellets. Och gärna då mjölkpulverbaserade såna så att fölet kan tillgodogöra sig så mycket som möjligt av näringen i dem.

Jag menar att förstahandsvalet (i min värld) är att fölet äter tillsammans med stoet i samma krubba.
Men om det fungerar bra för dig att ge fölet mat i egen box bredvid stoet så ka du ju fortsätta med det. Och DÅ är svaret att jag tycker att du ska ge fölpellets. Och gärna då mjölkpulverbaserade såna så att fölet kan tillgodogöra sig så mycket som möjligt av näringen i dem.

Ja fölet har förstås varit med mamma i boxen när hon äter från början. Det är även mitt förstahandsval, men eftersom hon inte får äta ifred så har jag delat på dem den stunden och lade då lite pellets i hans krubba. Jag vill inte att han ska äta ur hennes krubba samtidigt som henne. De får inte plats att äta båda två och han ska ju inte äta hennes mat.
Det får bli en tur till Lantmännen för inköp av fölpellets :)

vill bara nämna att Kraffts fölpellets inte är mjölkbaserad

behöver fölet kraftfoder? Mjölkpelletsen jag ger (D&H) är riktig dundernäring och det hade jag inte gett till ett välnärt föl.
Det är inte farligt för fölis att äta lucern, det enda som sker är att de inte tar upp all näring.
Se det som en smakportion till barn, fölen äter på det de kommer åt för att öva sig på att äta.

vill bara nämna att Kraffts fölpellets inte är mjölkbaserad

Att jag valt lusern har varit för att det är grovfoder. Han äter ju en del hö och då tänkte jag att lusern kunde passa, men jag kanske tänker helt fel där? Det känns inte helt rätt med kraftfoder till en sån liten. Provade med Avelspelletsen idag och han rensade krubban.

Vilka sorter rekommenderar du? (har inte handlat än)

Senast ändrad:

behöver fölet kraftfoder? Mjölkpelletsen jag ger (D&H) är riktig dundernäring och det hade jag inte gett till ett välnärt föl.
Det är inte farligt för fölis att äta lucern, det enda som sker är att de inte tar upp all näring.
Se det som en smakportion till barn, fölen äter på det de kommer åt för att öva sig på att äta.

Nej jag tror inte han behöver kraftfoder alls än. Det är bara för att han ska ha något att smaka på när mamman äter. När han är hos henne och hon får mat äter han som bara den av hennes mat.
Idag fick han lite smakprov av avelspellets istället och vad han åt! Han rensade krubban på varenda smula. Det var nog gott. :)

Jag har använt D&H foal creep pellets. OM jag vore du skulle jag ge lite av såna och lite av lusern eller vad du vill i övrigt, för då har du vant in honom på smaken av en sort som kan vara bra att ge efter avvänjningen.
Att lusern är grovfoder spelar inte så stor roll för ett föl, som ändå inte kan ta upp näringen ur lusernet.

eftersom det bara är gottigott och inte gör nån nytta/skada så spelar det ingen större roll vad du ger.
Dock ska man itne ge de några större mängder såklart.

Jag har använt D&H foal creep pellets. OM jag vore du skulle jag ge lite av såna och lite av lusern eller vad du vill i övrigt, för då har du vant in honom på smaken av en sort som kan vara bra att ge efter avvänjningen.
Att lusern är grovfoder spelar inte så stor roll för ett föl, som ändå inte kan ta upp näringen ur lusernet.

Aha. Han kan inte ta upp näringen. Novis som jag är så visste jag inte om detta. Det är ju mitt första föl och trots att jag läst allt jag fått tag på så har jag inte läst ett ord om detta. Tack! Vilken tur att det finns människor som vill dela med sig av kunskaper och erfarenheter. Det är vid såna tillfällen jag älskar hästforum.
Jag tror inte D&H finns att köpa häromkring. En butik 5 mil härifrån hade deras foder, men de har nyligen gått i konkurs. Finns det något annat liknande? Men annars kan jag ge honom lite av avelspellets eller lusern då? Det är ju väldigt små mängder det handlar om. Lite krubbskrammel, får plats i min knutna näve.
Hur gamla är fölen när de kan börja tillgodogöra sig näringen i fodret?
(Måste plocka fram mina böcker igen och se om jag missat något.)

När jag inte kunde få tag på D&H här längre gick jag över på Havens Opti Grow till fölen. Det är kanon.

Vid ca 10 månader är fölets matsmältningssystem helt utvecklat. Jag ger alltid mina föl Opti Grow (med mjölkprotein) fram tills dom är 1 år, i kombination med vad dom nu behöver mer.

*KL*
Fölfoder i all ära, men jag använder havre och soja...
Detta ger jag i creepfeedinghagar, så fölen kan gå och äta när de tycker.
Jag ser stor skillnad på fölen, vilka som äter ordentligt av kraftfodret, och vilka som inte törs/vill/får gå in och äta.
Inte för att "ickeätarna" är smala, men de som äter av havre/sojan är mycket finare musklade.

De kan ta upp näring men inte fullt ut. Magen är inte klar för det.
Så att ge avelspellets funkar fint på en herre som bara äter för det är gott.
ska de liksom mitt föl, gå upp i vikt, är mjölkpellets att föredra.

När jag inte kunde få tag på D&H här längre gick jag över på Havens Opti Grow till fölen. Det är kanon.

Vid ca 10 månader är fölets matsmältningssystem helt utvecklat. Jag ger alltid mina föl Opti Grow (med mjölkprotein) fram tills dom är 1 år, i kombination med vad dom nu behöver mer.

Vart köper man sådant? Har inte så många olika ställen att köpa foder på i närheten.

De kan ta upp näring men inte fullt ut. Magen är inte klar för det.
Så att ge avelspellets funkar fint på en herre som bara äter för det är gott.
ska de liksom mitt föl, gå upp i vikt, är mjölkpellets att föredra.

Han behöver inte gå upp i vikt. Det är en rejäl liten herre.
Lusernet plockar han i sig när han får det i krubban, men när jag provat med avelspellets äter han ordentligt och svansen går som en propeller. Det verkar väldigt gott.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka