Foder problem

Siggan

Trådstartare
Jeg har en 5-årig Pinto, som på grund av skada/skador inte gjort någonting sen inridning i sommras. :(

Han är ca 1.70 cm och en slank modell, med tendens till att bli lite tunn.

Och det är här det blir svårt, jag har alltid haft hästar som lätt blivit lite för runda och har därför alltid varit tvungen till att kontrollera allt intag i matväg. Både angående ensilage och krubbfoder.

Men den här, han driver mig till vansinne. Han får all det ensilage han kan äta, dygnet runt. Vi har ett torrt gott ensilage (dock ingen analys). Utöver all ensilage han kan äta får han:

500 gr (torrt) AlpenGrün Masch uppblött
2,6 kg Duvil Basic (1,5 kg ska vara nog till underhåll)'
50 gr PEP-Biotin

Men jag tycker ända att han går och blir lite tunn nu igen. Jag tycker nästan inte att jag kan öka krubbfodergivan mer. Olja är en dålig ide, det ger dålig mage med detsamma. Har pga sina skador fått många antibiotika kurer som dessvärre har gett en känslig mage.

I min optik borde detta vara nog??? Men det kan jag ju se att det inte är.... och jag är blank. Vet inte riktigt vad/hur jag ska lösa detta. Är super fan av att ge så lite krubbfoder som möjligt och så mycket stråfoder som möjligt. :bow: Men det är verkligen svårt när hästen tydligen inte är enig.

Och om jag blir tvungen att ge så mycket krubbfoder nu, vad sjutton ska jag fylla i honom när han ska börja arbeta igen???? :confused:

Suck...

Någon som har ett gott råd, eller bara kan nicka igenkännande och berätta hur ni har löst det???

Vi har äntligen fått ordning på magen igen. Kan dock se om det har varit dåligt väder så blir magen sämre, antagligen pga mindre motion i hagen.
Så jag drar mig för att byta foder allt för många gånger. Men det här funkar visst heller inte. Jag bekymrar mig bara om att han går och blir tunn när han inte ens är i arbeta ????

Eller jo det funkar just nu, jag kan bara ge mer krubbfoder också blir han fin. Men 3 kg om dagen är i mina ögon mycket för en häst som gör absolut
ingenting?? :(

PS. Vi har kontrollerat och behandlat och genkontrollerat orm. ;)
 
Sv: Foder problem

Nummer ett, fixa en analys på grovfodret. Det är det första jag skulle göra när man har en tunn häst. Det är värt dom kronorna det kostar.
Jag känner inte till kraftfodret du ger och vad det är för värden på dem, men ett bra tips är att börja med lusern, brukar funka bra även för hästar med känslig mage.

Men som sagt, analys är en bra början! Ibland är det svårt att få i dem tillräckligt med grovfoder och har man dåliga värden så blir man tvungen att pytsa i dom ganska mycket kraftfoder tyvärr.

Har du tagit träckprov?
 
Sv: Foder problem

Ja träckprov är taget och ingenting att hämta där. Det enda som inte är taget är blodprov. Och han är ju inte kritisk tunn, men det ses på överlinjen samt vid revbenen. Men han har ju heller inte en ärlig muskel pga skada och vila.

Men jag får nog bita i det sura äpplet och fixa en analys på stråfodret. Hade annars tänkt att vänta till nästa säsong :grin:

Innehåll på mitt foder kan ses här:

http://www.nosto-supply.dk/foder-56/foder-duvil/duvil-basic-detail

Varför är lucern så bra? Som sagt, har ingen erfarenhet i fodring av hästar som lätt blir tunna :confused:
 
Sv: Foder problem

Du måste ha en analys på grovfodret så att du ser att kvoten blir rätt. Blir kvoten inte rätt kommer vikten inte heller att bli rätt. Kom ihåg att även överviktiga hästar (och människor) kan vara undernärda.

Skaffa en analys och se till så att fodret ens är dugligt. Du har ju ingen aning om vad du ska komplettera med ifall du inte vet vad du ger.
 
Sv: Foder problem

Lusern räknas som grovfoder, och innehåller protein som behövs för att hyfsa till en taskig överlinje.

Vi har haft hästar som stått på fri tillgång på stråfoder, fri tillgång på lusern (med olja) för att ta sig när de väl börjat gå ner.

Att fodra fri tillgång tycker jag nästan kräver ett hum om näringsinnehållet i grovfodret.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 283
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 288
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 503
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp