Foder pris/månad

P

ponnybarn

Hur mycket betalar ni för ert foder i månaden? Vad har ni för foder och pris??:)
Har nu fått tillåtelse till en helt egen häst men måste veta lite prser och sånt först!:laugh:

Sv: Foder pris/månad

Jag köper mitt hö billigt, ger 1,50 kr/kg och de äter 10 kg/dag/häst ungefär, alltså ca 15 kr/dag.
Kraftfoder ger jag minimalt så det kostar bara runt 5 kr/dag inklusive mineraler.
Jag har lättfödda hästar på runt 150 cm i mankhöjd.

Priserna på hö kan variera väldigt mycket, 3 kr/kg är inte ovanligt.
Hur mycket hö hästen behöver är ju individuellt men absolut minst 1,5 kg/100 kg kroppsvikt för att hästen inte ska må dåligt. Mina äter drygt 2,25 kg/100 kg kroppsvikt på fri tillgång.

Hö ingår i boxplatsen för mig :)
Men när man köper betfor och mineraler, hur mycket kostar en sån påse?? Och hur länge räcker den till en liten D-ponny?

Så, nu har jag fixat en bra stallplats, hösilage, havre, betfor, mineraler, bete, box, in-/utsläpp för 1300 kr/månad :)
Väldigt billigt, får kompis rabatt! :p

Låter som om du har haft en enorm tur! Grattis, hoppas att du kommer att trivas. (Kan tänka mig att det dubbla priset inte är helt orimligt i den delen av landet, kanske mer)

Hur mycket betalar ni för ert foder i månaden? Vad har ni för foder och pris??:)
Har nu fått tillåtelse till en helt egen häst men måste veta lite prser och sånt först!:laugh:

Jag har TVÅ hästar. En som som behöver mycket mat för att hålla hull och en som behöver lite mat för att inte bli för tjock, då de jämnar ut varandra!

Uträcknat för två hästar:
Jag köper hösilage, storbal, går åt ca 1000kg, och det kostar ca 600.-/månad (hämtpris)
Förutom nu på vår/sommaren, då blir det småbal hö, 1,70:-/kilot ~1000:-/mån
Det går åt en del lusern (silaget innehåller ca 35gr smrb/kg). köper 2o kilossäck för 200.-, det går åt ca två stycken = 400:-/mån
Mineraler ca 200:-/mån
Diverse, olja, jäst, salt mm = ca 300:-/mån
Vintertid=600+400+200+300=1500:-/mån för två hästar, dvs ca 750:-/häst och månad.

Ja det har jag verkligen! Och så är det ett fint stall också, med skrittavstånd till ridhus :)
Och ja, dom flesta stallplatser här är ju rätt dyra...

jag har två paintar, ett sto som är ganska "lättfödd" samt en hingst som är mer krävande i maten.

Per månad går det åt:
ungefär 1 ton hösilage = 600 kr + bensinpengar att hämta balarna (ca 150 kr till totalt på en månad)
1 säck krafft rider = 180 kr
1/2 säck betfor = 75 kr

dessutom får de tillskott i form av steel joint, kostar 600 kr för en hink på 10 kg, räcker några månader. sen tillkommer ju även som andra nämnt saltsten osv men det räknar jag inte in i månadskostnaderna.

I jämförelse åt min D-ponnyhingst inte ens hälften av vad en av dessa äter på en månad :)

Jag köper foder av stallchefen i mitt stall. hösilage 3,10kr / kg
havre 3,10kr / kg.
Min äter cirka 13kg på vintern och typ max 5kg nu på sommaren med bete i hagen.

Med kallhyra, spån service mm hamnar man på runt 4300 minst..
men då har jag full service 7dag/vecka året runt. in utsläpp 4 fodringar täcken på av osvosv..

och rätt centralt i sthlm med ridhus banor osvosv..

Förut så köpte jag bra analyserat hö för 2 kr/kg , dvs. det kostade ca 600 kr/mån
för att ufodra min häst med bra grovfoder. Då fick hon ca 10 kg om dagen.

Sedan köpte jag havre som jag krossade i stallet (60 kr/säck, tror det var ca 20 kg), betfor, mineraler, lucern, vetekli osv. gav lite olika foder i olika perioder. Ett tag fick hon även färdigfoder
(müsli) . Kraftfodret kostade väll ca 200-400 kr/mån beroende på vad jag valde att utfodra med.

Nu betalar jag 1600 kr/mån för hästen, har med henne där jag jobbar. Då ingår fri tillgång till grovfoder - så mycket jag vill fodra med per dygn av hö eller hösilage, havrekross, hippo alfa, vetekli, betfor, mineraler och vitaminer (t.ex. biomineral, hippo avelsmineraler, selo e, chevinal plus - får välja vad jag vill ge ) .

Hur mycket hö, hösilage, havre och korn man bara orkar ta för sig ingår i stallhyran här. (Dom tar in allt själv) Så det är bara krafft groov (0,5kg/dag) = ca 90kr mån + mineraler och kalk för kanske 50kr/mån.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: WildHorse
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2