Foder på vilodagen

S

Swannie

Hur ska man fodra för att undvika korsförlamning o liknande komplikationer på hästens vilodagar? Jag har hört att man ska dra ner på kraftfodret med 20%, men ska man även dra ner på övrig mat och gör man isåfall det dagen innan vilan eller under vilan eller båda?
 
Vid 1 dags vila finns ingen anledning att dra ned något foder...det tar ju dock några dagar för hästen att ställa om sig till den nya foderstaten...Behåll du samma mängd om hästen bara står 1 dag...dra ned kan man göra om hästen ska vila en längre period...typ 1 vecka eller så..
 
Ska det vara någon mening så tror jag att man måste ta bort krafftfodret HELT. Jag drog ner till hälften på min häst då hon vilade 2 veckor, hon fick korsförlamning ändå. :(
Det är snart 2 år sedan nu, enda gången hon haft det. I somras vilade hon 1 månad då hon var på betäckning, då tog jag bort krafftfodret helt o gav bara vitaminer, då klarade hon sig. :) Hö kan du ge utan att oroa dig.
Min kan vila både 2 o 3 dar utan att jag behöver ändra i foderstaten. Så vid bara nån/några dars vila tror jag inte du behöver ändra, det är mer vid längre vila.
Är det en häst som haft/har lätt för att få korsförlamning? Eller tänkte du bara av säkerhetsskäl?
 
Mina hästar brukar inte få någon lunchhavre då dom vilar utan bara höet , men å andra sidan går dom ju ute hela dagarna i hagen istället på vilodagen och är ju inte inne under dagen.
 
Min häst vilar två gpnger i veckan varav ena vi skrittar ut. Jag drar inte av något foder trotts det.
 
I vårt stall har vi så att stallägarna fodrar krafft två ggr per dag och hö tre ggr per dag. När jag har ridit ger jag min häst betfor, krafft sport och luzern. De dagar som han vilar får han enbart betfor :)
 
Det beror nog lite på hur mkt kraftfoder hästen äter. Handlar det om något eller några kilo för ett halvblod så spelar det ingen roll. Men fodras den med massa kraftfoder så kan det nog vara idé att dra ner. Min häst får 1 1/2 kg kraftfoder i vanliga fall men jag ger bara 1/2 om hon står, dock inte för att undvika korsförlamning utan för att spara lite på hennes pigghet!
 
Det finns lite olika åsikter om hur man gör med kraftfoder. Vissa har inställningen att ska man öka tex havremängden så ska man bara öka ca 1/2 kg i veckan för att hästen ska vänja sig och då kan det vara svårt att justera mängden i takt med ridningen (dvs om man drar bort kraftfodret vid vila så tar det lång tid att öka på givan igen) MEN jag har även hört flera studier på att havren försvinner snabbt ur hästkroppen (bara någon dag) och jag vet flera (inklusive mej själv) som varierar havremängden ganska mycket beroende på tillfällig träning. För mina hästar så kan havremängden variera flera kg mellan de olika dagarna beroende på utfört arbete...
 
men.. när man lägger upp en foderstat räknar man ju ut ett medelbehov? Dvs i en foderstat av rätt mängd är 1-2 vilodagar i veckan inräknade. Hästen har ju anpassat sig och grovtarmen efter ett visst intag varje dag. Dessutom, det hästen äter på vilodagen ska ju vara "bensinen" för morgondagen??
 
Ja... joo.. ska jag köra ett hårdpass dagen efter så ökar jag upp kraftgivan redan dagen innan och även dagen då de har tränats extra mkt, men vet jag att det kanske är ett par dagar i lugnare tempo så minskar jag på havren de dagarna.
 
Som veronican skriver så räknar man ju ut ett mj behov som hästen ska gå på och det e ju uträknat efter bla hur många dagar, vad man gör och hur man rider sin häst och den mj mängden ska hästen gå på ALLA dagar! Man håller inte på och ändrar i foderstaten på vilodagen/dagarna.
MEN, sen finns det ju de som rider varje dag i tex 4 veckor och sen e ridningen trist(eller ennat som kommit imellan) och sen rider de kanse bara 3 dagar i veckan. Då får man ju minska på mj mängden men som sagt, de ska ju för den sakens skull stå på en foderstat som e samma VARJE dag anpassad efter den ridningen som utförs.
 
Jag har hört att för att få en "reaktion" av kraftfodret tar det 3 dgr,alltså om jag vill höja mitt foder inför en tävling ska jag göra det redan 3 dgr innan,borde ju vara likadant om jag vill sänka?
Själv ändrar jag inte vid vilodagar..
 
Som sagt... det finns mycket åsikter om detta. Det jag gör (ändrar havremängden) "lärde" jag mej på Strömsholm och det funkar bra i alla fall för mej och mina hästar. Jag var på ett seminarium i höstas och det var där dom sa att kraftfodret (havre) går ur kroppen efter bara något dygn.
 
Jomen det jag menar var att få en effekt utav ändringen.Om havren går ur kroppen eftre någto dygn är ju inte riktigt samma sak som att du får en effekt utav skillnaden.
 
jo, det var det dem menade... att man får snabb effekt. Fast som sagt... det finns nog många åsiker om det, men jag tycker nog att jag märker snabb skillnad. Drar jag tex inte ner havremängden på min "vildaste" häst på hans vilodag (och dagen innan vilodagen) så flyger han garanterat i luften och är otroligt rastlös, men har jag dragit ner mängden kraftfoder så blir han mycket mer harmonisk. Men det är väl ganska individuellt kan jag tänka... har en annan häst som inte reagerar på varken ökad eller minskad havremängd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
2 058
Senast: casio01
·
Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp