Foder på bete!

Bonita4

Trådstartare
Nu har jag lite frågor angående foder på bete:

1. Ger ni något extra salt förutom saltsten? Hur mycket?
2. Vad behöver man ge för mineraltillskott om de endast äter gräset?
3. Ger ni något kraftfoder?
4. Kan man ge betfor på betet för att de ska få i sig mer vatten? Eller ger betfor större risk för fång?

Tacksam för svar!

Sv: Foder på bete!

1. Enbart saltsten, kollar dock ofta så den är ren, dvs sköljer av den om någon fågel råkat "träffa"
2. Enbart selen
3. Tunna hästar får havre mellan 1/2 och 1 kg
4. Jag ger betfor till alla hästar, dels för att få i dom selentillskott och dels för att det tunna fullblodsstoet får havre + betfor och de andra blir så fruktansvärt avundsjuka om hon får en bunke och inte dom

Undrar också! Har en lättfödd valack (blir FET:D av betet) som ska ridas i sommar (lätt träning 6 dagar per vecka, både hopp o dressyr). Vad behöver jag ge honom utöver det han själv äter? Tillgång till saltsten och rent vatten är ju självklart...men för övrigt?

Hur gör ni alla?

Fler svar? :)

Är det SÄKERT att man behöver ge selentillskott? Är ju lite rädd att det blir för mkt selen..

endast bete för min häst iallafall, saltsten förståss och vatten. Man ska nog vara försiktig med att fodra för mycket nu på försommaren då betet är som "starkast", före midsommar är det som bäst näringsmäsigt,, sedan blir ju tillväxten sämre då e det nog kanske dax o "stödfodra", beroende på vad du har för häst såklart. :)

4. Kan man ge betfor på betet för att de ska få i sig mer vatten? Eller ger betfor större risk för fång?

Jag ger betfor till mina hästar, mest för att de ska få ngt när de kommer in. Jag häller av vattnet när jag ger det till fånghästen. Gräset innehåller ganska mkt vatten. Mina dricker inte så mkt på bete som när de äter hö.

Hästar i sverige i allmänhet brukar har mer eller mindre selenbrist, men det beror på att jorden är mer selenfattig här än i vissa andra länder.
Jag har läst att man egentligen alltid bör ge selentillskott till hästar, men själv har jag inte gett något sådant separat utan de har fått det som redan funnits i fodret.

Nu på sommaren när de går ute dygnet runt får de endast saltsten. Inga mineraler eller kraft. Har man tillräckligt bra gräs så får hästen i sig de flesta nödvändiga vitaminer och mineraler därifrån.

Med tanke på att ge extra salt;
Nu vet jag ju inte hur hårt dina hästar jobbar men om inte utsätts för hårdare ansträngningar än normal träning så tror jag inte det behövs annat salttilskott än vanlig saltsten och fräscht vatten.
Om de utsätts för väldigt hårda ansträngningar (svettats mycket, distanstävlingar tex) så kan man behöva ge elektolyter/svettersättare efteråt så hästen får dricker tillräckligt med vatten sen.

Jag har läst att man egentligen alltid bör ge selentillskott till hästar, men själv har jag inte gett något sådant separat utan de har fått det som redan funnits i fodret.
.

Även ett selentillskott genom kraftfodret räknas ju ;)

Det är när man blandar mineraler, selentillsatt kraftfoder OCH selentillskott som det kan komma upp i höga mängder selen som ju faktiskt är toxiskt i för stor mängd.

jo, du har ju helt rätt:)

Läste precis lite extra om det och de är oftast hästar blir förgiftade i länder med högt seleninnehåll i markerna och förgiftning kan leda till död. Kronisk förgiftning kan visa sig genom håravfall och spruckna hovar. sen fanns det andra symptom också.
Lite överkurs när jag ändå var igång :p

Jag undrar också, speciellt då jag aldrig haft häst förut så detta blir första sommaren för mig...

Min häst är ganska mager (svårfödd, över 50% fullbkod), har dock blivit bättre än hon var när hon kom. Jag har rådfrågat personal på ridskolan där hon stor uppstallad och de tycker att hon ska äta den mängd hon äter annars (2 kg havre, 1 kg groov och 1 kg lusern) då hon ska gå ute dygnet runt och som sagt är svårfödd. vad tycker ni rent generellt, för samtidigt är det ju inte bra om de får i sig för mycket (hovslagaren misstänker att min häst kan ha haft fång, import häst, jag vet inte)?

Vad tycker ni bör man använda vanlig saltsten eller mineralsaltsten på betet?

Om jag misstänkte att hästen har haft fång tidigare så hade jag inte gett den havre på betet. Jag hade i så fall ökat på lusernmängden.

Såg att Ni duskuterade det här med salt på betet.

Jag är en "ny hobbyuppfödare" och min första uppfödning, 1-åring, går nu på hingstbete med 2 andra jämnåriga hingstar.

Hur är det med salt till dom? Föl ska ju inte ha tillgång till salt...men 1-åringar?

Jag fodrar alla mina. Olika mycket beroende på varje häst.
Där i får de sina tillskott osv.
1 ggr/dag

Mina har tillgång till saltsten.
Sen får halvblodet havre och betfor, morgon och kväll. Hennes sällskap (Ardenner) får ca 1 dl korn och 1 dl betfor, annars blir hon lite avundsjuk.

Shettisarna får bara salsten, och nån morot lite då och då. :D

Såg att Ni duskuterade det här med salt på betet.

Jag är en "ny hobbyuppfödare" och min första uppfödning, 1-åring, går nu på hingstbete med 2 andra jämnåriga hingstar.

Hur är det med salt till dom? Föl ska ju inte ha tillgång till salt...men 1-åringar?

Jag undrar om verkligen fölen ger sig på saltet? Är inte insatt i hästuppfödning (bättre på nötkreatur då) men så är det med kalvarna här iallafall. De slickar inte på saltet trots att deras morsor gör det...
Vet inte riktigt om jag svarade på något? :o

Jag undrar också, speciellt då jag aldrig haft häst förut så detta blir första sommaren för mig...

Min häst är ganska mager (svårfödd, över 50% fullbkod), har dock blivit bättre än hon var när hon kom. Jag har rådfrågat personal på ridskolan där hon stor uppstallad och de tycker att hon ska äta den mängd hon äter annars (2 kg havre, 1 kg groov och 1 kg lusern) då hon ska gå ute dygnet runt och som sagt är svårfödd. vad tycker ni rent generellt, för samtidigt är det ju inte bra om de får i sig för mycket (hovslagaren misstänker att min häst kan ha haft fång, import häst, jag vet inte)?

Har hon hos förra ägaren varit mager trots utevistelse dygnet runt? Eller har hon fått gått ute dygnet runt överhuvudtaget? De kanske dessutom haft magert bete.

Det enda jag kan komma på är att börja stödutfodra henne och när du ser att hon börjar komma upp i hull så minskar du givan. Minskar även hon får du öka igen. Fodra med ögat så att säga.

Ja det låter som att du behöver stödutfodra. Jobbigt med svårfödda hästar som ev. haft fång... :crazy:
Jag är mycket för lusern, det är ju grovfoder med väldigt bra näringsvärde, särskilt proteinrikt. Så jag skulle föredra en större del lusern, och desto mindre giva kraftfoder. Havren kanske inte behövs.

Tänk på att vänja henne långsamt vid betet om du misstänker att hon haft fång förut. Beta någon timme om dagen, successiv tillvänjning under minst en vecka! Det är otroligt viktigt för fånghästar.

Jag föredrar vanlig saltsten för att inte mixtra för mycket i blindo.

Håll noga koll på henne så hon håller hullet. Om hon börjar tunna ur öka lusernen.

Nu har jag lite frågor angående foder på bete:

Tacksam för svar!

1, Ja, jag ger ca 1/3 dl de dagar han vilar/inte svettas mycket och 1/2 dl de dagar han tränat hårt/svettats mycket.

2, Vet inte om man behöver ge ngt igentligen det brors ju på vad man har för bete, men jag ger kraffts miner grön.

3, Araben får hippo alfa, havre, betfor och salt. Han får inget mineralfoder än eftersom att han får mineraler från kraftfodret. Kommer dock börja få mineraler senare i sommar/höst.
Ponnyn får bara lite alfa och betfor att blanda mineraler och salt med.

4, Jag ger betfor och har inte haft ngn fång än, men är ingen expert på fång heller så..

Nej, det räcker med saltstenen.
Inte för att jag tror att det behövs, men jag har ställt ut en Kvarnby mineralbalja.
Nej, jag ger inget kraftfoder under uppstallningsperioden heller.
Om du ger betfor för att hästen ska få i sig mer vatten får du ge mycket för att det ska göra någon skillnad. Mina hästar (kallblod i 700-kilosklassen) får vardera 2 dl, torrt mått räknat, betfor varje kväll tillsammans med ett kilo morötter. På morgonen får de ett kilo morötter var. Det ena stoet hade fång förra våren, och veterinären sa att det var OK att ge en liten mängd betfor - inte för att det skulle förhindra nya fånganfall men det var inte farligt att ge det.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
949
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 629
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Pankreatit hos hund?