foder och urin

A

aurian

Orlolig hästägare med arab, sto osm är fem år och ganska svårfödd. Hon faller lätt ur på vintern. Har tjatat på min stallägare länge nu men det finns fortfarande inte någon analys på hösilaget som jag får se iaf.

Vi har två olika sorter, det ena är väldigt blött TS är nog lägre än 50% eller däromkring. Stallägaren säger dock att det är otrloigt näringsrikt och det tolkar jag som mkt protein. MIn häst får 4kg av detta. Sedan har vi torrt silage TS ligger nog på ca 70% skulle jag tro. Ingen aning om värdena men de kommar från fält som också tillhör stallet så lite lika? Det får hon 8kg av. Sedan äter hon fibergi bas, havre och lite betfor samt vitaminer. ca 0,5 kg havre och lika mycket fibergi. Hon har mycket avföring och hon kissar hur mycket som helst i boxen!! Otroligt jobbigt att mocka.

Går i enorm gräshage. Hon kan inte äta mer silage, då lämnar hon. VAD GÖR MAN!!! Bör uppenbarligen få mer mat, eftersom hon redan börjar bli magrare? Väger ca 400kg, ganska omusklad på unghästvis.

TACKSAM FÖR SVAR!!

Sv: foder och urin

Är hon lös i magen? Det kan ju vara så att om ni har väldigt blött silage så blir hon lös och får fart på magen och urinet ?

Svårt utan analys, kanske är det inte så näringsrikt och hon skulle behöva fodras lite med lusern ?

Ja fast det är ju inte så lätt att göra en egen som visar någonting övrehuvudtaget när det är ett stall med 40 hästar och vi har hösilage i stora fyrkantsbalar. Allting är skördat av de som äger stallet på deras olika ängar så det är ingen ordning överhuvudtaget.

Det är alltså inte kostnaden, förra året stod jag i ett litet stall, då gjorde vi egen analys men då hade vi hö i småbalar så det var rätt enkelt.

Förut, när hon bara fick av det blöta så var hon lös i magen, men nu när hon får mest torrt så är hon inte det minsta lös. Har fått för mig att de kan kissa mycket när de får mycket protein? Men det kan lika gärna vara tvärtom, vet att jag hört något om kiss och proteinmängd men jag kommer inte ihåg åt vilket håll det var.

Det du menar som gällde protein och urin, var antagligen att urinet luktar ammoniak om hästen får för mkt protein.

måste du köpa det som stallägaren har då? kan du inte fodra tex med eget HÖ till natten?

Nja, det är ju inte så populärt direkt för det finns typ ingen plats att ha det på ,dessutom ingår höet i hyran och jag tvivlar på att jag har råd att hålla henne med hö som jag ska hämta själv osv samtidigt som jag betalar för det silage hon inte får. Bor trots allt i stockholm och är student ;-(

Har själv en svårfödd arabvalack. Det är ju omöjligt att ge bra råd när man inte riktigt vet hur grovfodret är men mängden mat kanske är för lite? Min får 11 kg 70% hösilage, 0,5 kg lucern och totalt 1,5 kg kraftfoder.
Sen tycker jag inte du ska ge för mycket av det blöta silaget om hon blir dålig i magen.
Hur magrar hon? Är det över rygg och rumpa så är det nog mer protein som behövs. Det finns ju lite olika foder för att öka proteinet.
Är det mer mat som behövs kan du lägga till korn. Det brukar ge mer hull till hästar.
// Linda

Hmm..ja jag kan ju inte ge henne mer hösliage eftersom hon inte orkar äta mer, får alltså 8kg torrt (ca 70%) och 4 kg blött. När jag ger henne det är hennes mage superbra förutom att jag blir galen på att hon kissar så himla mycket, funderar på om hon bara kissar i boxen och ingenting ute.

Anledningen till att jag vill ge henne åtminstonde lite av det blöta är att stallägaren säger att det är mycket protein i det. Tror att hon har en gömt analys någonstans som hon inte vill visa eftersom hon kan säga det. Det torra vet jag ingeting om hur det är närningsmässigt.

Nu får hon 3/4 kg havre och lika mycket fibergi samt ca 200g betfor. Kanske ska jag öka kraftfodret? Hon är nog lite rund om magen men tunn över korset och vid flanken så det kan nog vara protein som behöver ökas. Men mer havre eller mer fibergi???

Det enda jag har analys på är ju fibergin tyvärr..**suck**

:bow: Arabfolk... Jag är själv som jag kallar det Arabfrälst.
Funderar lite...? Har hon saltsten och slickar hon iså fall mkt?

Jag hade lagt till ett proteinfoder för att höja proteinhalten. Soja, lusern, Krafft Protein eller pluss grön tex.
// Linda

Himla egendomligt att hon inte vill visa analyssvaret?...Det är ju viktigt i ett sånt här fall där hästen magrar av så du vet vad du måste öka på i övrigt foder...Får känslan av att värden inte är så bra som hon vill påskina eftersom hon inte kan ge dig ett rakt svar på vad värdena är. Lägg till Lucern...nya Krafft groov har jag hört mycket gott om och det tillsammans med lite olja kan ju bidra till att hästen får bättre hull.

tycker det är märkligt att analysen inte hittas, prata igen med stallägaren att du behöver veta, men annars får du försöka tala om att du måste köpa annat foder för din pålles hälsa, och att hyran ska reduceras. annars skulle jag byta stall.
för din pålle verkar bli mätt på vattnet i fodret. INTE BRA.
min arab är också tunn,jag har nu ökat korn och kli.

som kund borde man ha rätt att få veta varans innehåll......

du är ju faktiskt kund och köper silaget.

Måste bara hålla med om att Krafft Nya Groov kan göra underverk! Kan tyvärr inte ge det längre (innehåller have) men det har definitivt gjort underverk. Vet också de som tycker att Krafft Pluss Grön är toppen för hästar som gärna bli "toppiga".

Jag känner igen det och började nästan fundera på om vi står i samma stall men det är omöjligt :).

Min arab är inte svårfödd men vi har samma problem med höet och det där. Min arab var lite lös i magen när jag bara gav hösilaget men efter att jag började med krafft lusern hackat strå har han varit mycket bra i magen och håller hullet bra. Nu får han en del kraftfoder också och 10 kilo av hösilaget men han är toppen i hull, päls och mage.

Senast ändrad:

Det med att hästen kissar och bajsar mycket inne tror jag inte har att göra med maten. Min hlb valack är en riktig gris han med, det är skit överallt i boxen och kiss. Sen så gömmer han det också.

Synd att du inte få se analysen av silaget. Det tycker jag är jäkligt dåligt av stallägren. Men vill ju veta vad som behövs läggas till i sin häst foder stat.
Men är det proetin brist så är det bra att ge kron, olja, den nya kraften med proetin och kli. Men inte alltihoppa förstås. Du får väl ta det du tror är bäst för din häst och vad hon kan tycka om.
Lycka till

Kanske ska prova den där nya krafften då, om den är bra. Började med fibergi för att många tipsade om att det var bra för hästar som lätt tappade hull. Ja, förmodligen är det vattnet som hon blir mätt på. Men nu när det blivit kallare så får hon bara det torra, (nästan lika torrt som hö) för det andra fryser ju.

Jag håller faktiskt på att titta lite på andra stall för det börjar bli mycket nu som inte är bra. Det var toppen när jag flyttade dit men nu ska de byta hagar och två nya ston ska komma 1 dec när hästarna är broddade (är redan 4 hästar i hagen) så det börjar kännas som om det är läge att flytta

Liknande trådar

Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
N
Foder & Strö Jag behöver hjälp med vad för foder som skulle passa till detta hösilage! 63 ts 36 smältbart råprotein 5.5 energi 2.8 Ca 1.6 P...
Svar
12
· Visningar
937
Senast: Novalee
·
Foder & Strö fyllde i alla värden på hippocampus.... Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar TS 4,5 7,6 68,9 Du...
2
Svar
32
· Visningar
2 425
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar