Foder och tandläkare!

T

TinkyFortuna

Hej!

Jag såg nu att min ena hästs tunga har blivit "mörk" Kan detta vara en engångsföreteelse då hon kanske har ätit gräs (med jord på?) eller någon växt? Är det någon som har erfarenhet utav detta? Även en annan häst i stallet hade en mörkare tunga än vanligt, då dennes ägare kollade upp detta efter att jag varit orolig.
Är detta farligt? Och appropå detta så började jag undra angående tandläkare, hur ofta skall man ta ut detta? En gång om året, är det lagom?
Kan då tandläkaren även kika på hennes tunga`?

Sedan undrar jag även angående olja i maten samt vitlöspulver mot förkylning. Vilken olja är bäst att skvätta i maten? Med funktionen för hårrem samt att ligga bra till i hullet.
Vitlök, är det för starkt för hästen att pressa ner någon klyfta i maten? Jag tänker på för deras magar. Eftersom det finns pulver att köpa, vilket är mest effektivt?

Tacksam för svar!
Relativt nybliven hästägare.

Sv: Foder och tandläkare!

En häst i stallets tunga var helt svart en dag :O Men de gick över fort ;o Ingen aning om vad det var.

Rapsolja använder jag för päls, hull m.m. :)

Våra hästar var kolsvarta munnen när vet. var och tittade på dem.
Då hade de stått inne en stund och pillat i torven.

Men de kan bli lite svarta om det är lite dåligt med bete i hagen och de går och pillar i jorden och drar upp rötter och liknande.
Att de är svarta i munnen brukar inte vara så stort problem, men det är inte bra om de går och får i sig sand/grus/jord ner i magen eftersom det kan ge kolik.

Maskrosor ger svarta hästtungor bla,kolla själv när ni plockar maskrosor,man blir ju helt svart om fingrarna.;):D

Hej!

Jag såg nu att min ena hästs tunga har blivit "mörk" Kan detta vara en engångsföreteelse då hon kanske har ätit gräs (med jord på?) eller någon växt? Är det någon som har erfarenhet utav detta? Även en annan häst i stallet hade en mörkare tunga än vanligt, då dennes ägare kollade upp detta efter att jag varit orolig.
Är detta farligt? Och appropå detta så började jag undra angående tandläkare, hur ofta skall man ta ut detta? En gång om året, är det lagom?

Sedan undrar jag även angående olja i maten samt vitlöspulver mot förkylning. Vilken olja är bäst att skvätta i maten? Med funktionen för hårrem samt att ligga bra till i hullet.
Vitlök, är det för starkt för hästen att pressa ner någon klyfta i maten? Jag tänker på för deras magar. Eftersom det finns pulver att köpa, vilket är mest effektivt?

Tacksam för svar!

Våra är ganska ofta svarta om tungan när de kommer in från hagen, dom har ätit något som färgat av sig, precis som blåbär gör när vi äter dom, inget att oroa sig för.:d

Vi ger våra hästar Isländska havsalger och kalk istället för dom vanliga pellets vitamin/mineralerna, dom blir jättefina och blanka i pälsen och mår bra.
Vitlök ska man inte ge till hästar, läste att det inte alls är bra för dom.

Hej!

Tacksam för svar!

Vitlök är giftigt för hästar och det är helt oförståeligt att detta säljs ute i handeln. Det är allicinet i vitlöken (som bland annat sägs ha goda effekter på människans immunförsvar) som kan ge hästar anemi (blodbrist). Dels kan det vid små givor ge kronisk anemi och vid stora givor en akut variant.

Man ska ha som tumregel att inte ge fodertillskott med bakteriedödande effekt av något slag till ett djur vars mag/tarmkanal förlitar sig på mikrobiell jäsning!

Hej hej!

Tack för alla bra svar! Skönt angående tungan, det är nog som ni säger, för ena dagen ser det värre ut än nästa:P.

Sen angående vitlök, hur pass farligt är det? Jag har hitills hört att det skall vara bra mot förkylningar etc, köpte en vitlökspulverburk, till häst, igår, innan jag läst alla era varningar.
Hade tänkt ge någon matsked till tinkern då hon har hostat lite grann. Skall jag hoppa över detta?
Kram A

de "små givor" du nämner är 20 g frystorkad vitlök per 100 kg häst och dag, dvs 100 g per dag till en 500 kg tung häst.. det finns ingen som ger denna giva.. i testerna som utfördes fick hästarna anemi då denna dos uppnåddes* men efter en vecka utan vitlök hade då återhämtat sig igen..
*således påverkades hästens blod inte av lägre doser..

den dosen frystorkad vitlök man normalt sett ger en 500 kg tung häst är väl på ca maximalt 5-10 gram.. och för att vara säkrare kan man ge enbart ojämna veckor..

jag undrar varför så många blåser upp detta? hästar äter naturligt inte stora mängder vitlök men äter gärna lite.. och naturen har ofta rätt..
precis som med oss människor, det är givetvis 100% bevisat att 2-3 pavor vin om dagen är dåligt för mäniskor, men samtidigt har man bevisat att ett glas vin om dagen håller cancer borta..

Det är inte ovanligt att hästar får både svart tunga o tänder när de äter maskrosor/blad.

Ska jag tolka det som att jag kan ge henne vitlök i pulverform, så länge som det är i små mått. Eller är detta direkt farligt för henne. Jag kan tänka mig att det är bra för att hålla borta förkylningen etc.
(:

Jag skulle helt avstå. Finns enligt mig ingen anledning att ge en häst vitlök! Spara hellre dina pengar och lägg det på annat!;)

Min hästs tunga brukar vara både brun och grön. Gräs och kvistar som färgar av sig är han äter.
Tandläkaren tar jag ut 1 ggr/år.
Ger min häst hela el. delade vitlöksklyftor i maten och han blir inte nå konstig i magen el. något av de.

du skriver att du ska ge vitlök mot förkylning, men hästar blir inte förkylda som oss.. en god stallhygien hjälper bättre, hosthästar brukar bli hjälpta av liten dos vitlök men om du inte har en hosthäst och inget myggproblem så kan du likagärna låta bli.. :) magen är inte det som tar skada om du skulle överdosera vitlök..

ang oljan och hullet så kontrollera hästens forderstat, det krävs mer än en liten skvätt om dagen om det skall göra någon skillnad för hästens näringsintag.. dessutom så ger oljan energi och inte proteiner.. en välbalanserad foderstat är A och O för hästens hull..
pälsen blir finast med borste ;)

de "små givor" du nämner är 20 g frystorkad vitlök per 100 kg häst och dag, dvs 100 g per dag till en 500 kg tung häst.. det finns ingen som ger denna giva.. i testerna som utfördes fick hästarna anemi då denna dos uppnåddes* men efter en vecka utan vitlök hade då återhämtat sig igen..
*således påverkades hästens blod inte av lägre doser..

Har du länk till studien? Jag har nämligen för mig att 100 g gav garanterat anemi som du skrev men att dom inte visste på lägre doser. Inte som du skrev "*således påverkades hästens blod inte av lägre doser.. ".

delvis knapplån

Jag minns från en tidigare tråd om detta i somras. Det finns en undersökning där man har sett förändringar i blodet vid 10 gram per 100 kg häst. Jag kollade upp det då hur mkt man ska ge och rekommendationen till föl och ponnyer var just 10 gram per dag. Så att påstå att ingen ger så mkt tycker jag är att ta i lite grand. Det måste väl finnas ponnyer och föl som bara väger dubbelt så mkt? det räcker för mig. Jag har slutat att ge vitlök till mina hästar.

Nog kan även hästar få virusinfektioner i de övre luftvägarna precis som alla andra däggdjur.

Den miljöberoende bronkiten är en helt annat historia!

Jag har slutat att ge vitlök till mina hästar.

:bow: Jag har aldrig sett vitsen med att ge dom så jag har aldrig börjat och kommer defenitivt inte göra det nu heller. Avråder alla jag känner från att ge hästarna vitlök med.

Om man vänder på det med så finns det inga studier som visar att det ska vara nyttigt på något sätt (förkylningar osv) för hästar med vitlök vad jag vet.

Mjo.. Jag har iofs problem med mygg och bromsar vilket skall hållas borta av vitlök har jag hört. Sedan hostar hon någon gång ibland och det beror inte på dålig stallhygien, för mestadelen går de på lösdrift. De går bara inne någon natt då och då, när det behövs....

nu har du nog lite fel...

förskylningsviruset är en av de få sjukdommar som smittar mellan arter, du kan alltså smitta din häst och hästen kan smitta dig, det smittar de flesta arter... hundar/möss/iller osv osv.

så självklart kan de bli förskylda!
Men däremot finns i dagsläget inget skydd mot virus, så om det står det så kan ni vara säkra på att de ljuger!

vitlök hjälper väl inte mot förkylning hos hästar? det var det jag menade att förkylning hos hästar inte är likadan som hos oss människor..
dock lindrar vitlök besvären hos hosthästar då det har en viss antibakteriell effekt.. lakritsrot hjälper också för hosthästar..

Liknande trådar

Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 567
Senast: Smokey
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Myzan87
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064
Foder & Strö Hello. Efter att ha varit i stallet i går så dök det upp lite funderingar angående hur mycket energi/näring det kan finnas i höstgräset...
Svar
18
· Visningar
3 040
Senast: Geisli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025