Foder och tandläkare!

Sv: Foder och tandläkare!

Våra är ganska ofta svarta om tungan när de kommer in från hagen, dom har ätit något som färgat av sig, precis som blåbär gör när vi äter dom, inget att oroa sig för.:d

Vi ger våra hästar Isländska havsalger och kalk istället för dom vanliga pellets vitamin/mineralerna, dom blir jättefina och blanka i pälsen och mår bra.
Vitlök ska man inte ge till hästar, läste att det inte alls är bra för dom.

Algerna innehåller i rekomenderad dos alldeles för mycket jod!
PL

Sv: Foder och tandläkare!

Drar en liten suck ang. det här med Vitlök och förkyldning.
Det kan inte bota förkyldning eller hålla det borta, jag har inte satt mig in i det hela om hur farligt det är osv.
Men förkyldningar handlar ofta om virus, virus är inte bakterier, därför funkar inte antibiotika.
Virus kryper in ikroppens celler och använder dem till att göra oss sjuka, dvs krävs det cellgift för att "bota" förkyldning.
Nu har ju kroppen sitt egna sätt att lösa detta problem så det behövs ju liksom inte.
Och som ni alla vet så vaccinerar man ju mot virus, inte bakterier av just denna anledning, så att kroppens cellgift är på g om de kommer.

Btw, hoppade in i den här tråden eftersom min häst var blå/svart på tungan och en liten oro kröp in i mig, men nu vet jag att det bara är maskrosorna ^^

Liknande trådar

Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 567
Senast: Smokey
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Myzan87
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064
Foder & Strö Hello. Efter att ha varit i stallet i går så dök det upp lite funderingar angående hur mycket energi/näring det kan finnas i höstgräset...
Svar
18
· Visningar
3 040
Senast: Geisli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka