Foder och ev tillskott till het, tittig häst

Ester

Trådstartare
Har ett halvblodsto med en del fullblod i som är het och tittig när hon rids. 7 år gammal. Annars är hon hur cool som helst. Inte svårfödd. Eldar upp sig för tex ett hinderstöd som står på ett ställe det inte gjort innan, och hon släpper det inte sen. På andra sidan ridbana går allt hur bra som helst.
Står på ett foder som är likvärdigt med Krafft grund. Får ca 2,5 kg då hon går relativt hårt nu. Funderar på korn?? Några tips och ideer? Har någon provat något annat bra på någon häst med hjärnspöken?

Sv: Foder och ev tillskott till het, tittig häst

Magnesium brukar hjälpa! I alla fall på min stirriga mär...:p
Har de magnesiumbrist blir de lätt spända i muskulaturen och därför lite mer stirriga.

Förutom magnesiumtillskott så skulle du kunna testa med att ersätta en del av kraftfodret med mer grovfoder samt lusern och linfröolja.

Ta analys på grovfodret, räkna ut hästens behov. Även om hon tränas hårt kanske det räcker med endast grovfoder :)
Ang magnesium, kolla upp om hon har en brist, annars känns det onödigt att "pumpa i" massa extra. Har hon brist eller ligger på gränsen kan du köpa magnesium tillskott :)

OM den har brist på magnesium så kan tillskott hjälpa.

En del hästar är ju slöa av naturen andra pigga och ibland tittiga. Många gånger oavsett av vad man fodrar dom med.

De jag haft under åren som spänner till sig och håller på fokuserar jag på att rida med tanken rejäl samling när de spökar. Blir det jobbigt till tusen den lilla stunden så ger de sig snart. De kan även behövas att man inte bara rider runt utan verkligen gör någon lite ändring var tionden steg, tempo, ställning mm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama