Sv: Foder o Dräktiga ston
Har hört att man inte behöver öka fodergivan till dräktiga ston, inte ens de tre sista månaderna, fölet kan bli för stort och förlossningen för svår, och det är nog inte så vanligt med undernäda ston och föl, kanske tvärt om.
Man ska inte tro blint på allt man hör.
Det finns säkert ett och annat sto som inte behöver något extra tillskott, men generellt behöver de allra flesta stona mer tillskottsfoder under dräktighetens sista tredjedel. Jag har haft ganska många dräktiga ston av raser halvblod, fullblod och shetlandsponny och faktum är att det inte är någon större skillnad mellan de olika raserna.
Fostret tar den näring det behöver medan det växer i livmodern, oavsett om stoet är välfött eller magert. Det föds inga undernärda föl (
undantag finns garanterat), däremot kan märrarna vara undernärda redan när fölen föds och då blir det INTE kul att hålla henne i hull under digivningsperioden.
Jag har aldrig haft något sto som haft problem vid fölningen för att fölet skulle vara för stort pga att det vuxit för mycket för att stoet varit i gott hull.
Hur tänker ni? Vad ger ni för extra foder de tre sista månaderna, om ni nu gör det.
Jag fodrar med ögonen, men det är svårt att se vad som är hull och vad som är bebis
Jag ger tillskott som har högt proteininnehåll, eftersom det är proteinbehovet som ökar mest i slutet av dräktigheten.
OM du inte tycker att du kan skilja på vad som är fölmage och vad som är hull så behöver du nog uppdatera dina kunskaper, för hull sitter INTE nere på magen...
Det högdräktiga stoet bör ha ett lager med hull över revbenen och vara fortsatt rund över rygg och rumpa, för att vara välmående. Hur själva magen ser ut behöver du inte fundera på.