Foder o Dräktiga ston

R

rosita

Har hört att man inte behöver öka fodergivan till dräktiga ston, inte ens de tre sista månaderna, fölet kan bli för stort och förlossningen för svår, och det är nog inte så vanligt med undernäda ston och föl, kanske tvärt om.

Hur tänker ni? Vad ger ni för extra foder de tre sista månaderna, om ni nu gör det.
Jag fodrar med ögonen, men det är svårt att se vad som är hull och vad som är bebis:confused:

Sv: Foder o Dräktiga ston

Fölet anpassar sig till mammans storlek så länge det ligger i magen. Tycker inte man ska enbart fodra med sina ögon då det gäller dräktiga ston. Man bör veta vad man stoppar i dom.

Jag har inte någon erfarenhet av dräktiga ston,inte som hästägare i alla fall.
Men i det jag har läst så har det alltid stått att dräkitga ston ska ha extra tillskott för dräktigheten. Fölet ökar mkt i vikt under senare delen av dräktigheten så då måste det vara speciellt viktigt.
Jag undrar om det är sant att det är ovanligt med undernärda ston. Då har jag i så fall sett en del ovanliga hästar,

Underhållsbehovet ökar 8-9 dräktighetsmånaden med 15%
10 månaden med 25% och i sista månaden före fölning med 30%. Stoet ökar sin vikt med 18% under dräktigheten.

Kvoten protein/MJ ökar från 6 till över 8 mot slutet av dräktigheten och under digivningen.

Jag har stor erfarenhet av att fodra dräktiga ston, ston som ger di och föl.
Det jag ger är hö och hösilage, lite mineraler samt müsli som får balans i foderstaten och täcker deras behov.

Analyserat grovfoder är ett måste. Sedan fodrar jag efter BÅDE tabell och ögat.

Men hur är det, om jag har ett analyserat grovfoder som mer än väl täcker hästens behov, kan man bara öka mängden av det den sista tiden/digivning (självklart får man lägga till mineraler) och strunta i att ge massa kraftfoder? För 8 år sen när jag hade dräktigt sto så skulle man ge Kraft Grov sist tiden, det bara var så...

Kraftfoder är inget måste för någon häst egentligen. Det är ett komplement till foderstaten när inte grovfodret räcker till för att uppfylla hästens behov. Så att säga att ett analyserat grovfoder täcker en hästs behov bara utefter analysen går inte. Man måste se till individen också och dess behov. Men om stoet som individ klarar sig på bara grovfoder finns inget måste för att det ska tillföras något kraftfoder.
Mina ston får t ex fri tillgång på grovfoder med kvot runt 11 i år. Jag har mycket fullblod i mina hästar så det är nog inte de mest lättfodrade. Men det är bara ett av mina ston som behöver extra tillskott i år. För hennes del beror det lite på att hon tappade så mycket på semistationen förra året och blev något stressad under sin vistelse där att det tagit tid att få ordning på henne igen.
Förra året fick jag inte tag i något bra foder så fick jag komplettera med bla ca 3 kilo lusern per sto + X antal kilo kraftfoder till de som var dräktiga. Dels för att få upp värdena och dels för att de skull orka äta den mängd de behövde.

Har hört att man inte behöver öka fodergivan till dräktiga ston, inte ens de tre sista månaderna, fölet kan bli för stort och förlossningen för svår, och det är nog inte så vanligt med undernäda ston och föl, kanske tvärt om.
Man ska inte tro blint på allt man hör.
Det finns säkert ett och annat sto som inte behöver något extra tillskott, men generellt behöver de allra flesta stona mer tillskottsfoder under dräktighetens sista tredjedel. Jag har haft ganska många dräktiga ston av raser halvblod, fullblod och shetlandsponny och faktum är att det inte är någon större skillnad mellan de olika raserna.
Fostret tar den näring det behöver medan det växer i livmodern, oavsett om stoet är välfött eller magert. Det föds inga undernärda föl (undantag finns garanterat), däremot kan märrarna vara undernärda redan när fölen föds och då blir det INTE kul att hålla henne i hull under digivningsperioden.
Jag har aldrig haft något sto som haft problem vid fölningen för att fölet skulle vara för stort pga att det vuxit för mycket för att stoet varit i gott hull.
Hur tänker ni? Vad ger ni för extra foder de tre sista månaderna, om ni nu gör det.
Jag fodrar med ögonen, men det är svårt att se vad som är hull och vad som är bebis:confused:
Jag ger tillskott som har högt proteininnehåll, eftersom det är proteinbehovet som ökar mest i slutet av dräktigheten.
OM du inte tycker att du kan skilja på vad som är fölmage och vad som är hull så behöver du nog uppdatera dina kunskaper, för hull sitter INTE nere på magen...
Det högdräktiga stoet bör ha ett lager med hull över revbenen och vara fortsatt rund över rygg och rumpa, för att vara välmående. Hur själva magen ser ut behöver du inte fundera på.

Bra sva :bow::bow::bow:. Har man redan grovfoder med högt proteininnehåll är det bara att öka mängden (eller ha fri tillgång). Har man inte det får man ge något som höjer kvoten. T ex lusern, annat kraftfoder med högre proteinkvot, soja eller annat tillskott. Jag är också lite nitiskt med mineraler och ger nu fölstoet lite lyxigare mineraler med extra vitaminer och bra med selen.

Stoet skall vara i gott hull annars kommer hon förmodligen tappa alldeles för mycket sedan vid digivningen. Självklart behöver stoet få extra foder dom sista månaderna. Om du är osäker så rekommenderar jag att du räknar ut foderstat i Hippocampus, där kan man fylla i vilken månad stoet är i. Viktigt är också att stoet får tillräckligt med selen och andra mineraler.

Forskning har tydligen visat att ett dräktigt sto mår bäst och klarar sig bäst efter fölning om hon är i ett litet överhull.Sista tre månaderna är det extra viktigt att hon får extra mat och att man har bra koll på foderstaten.har själv fått ett litet bakslag nu på senvintern då mitt digivande sto var väldigt tjock i höstas (hon är inte dräktig nu,men går fortfarande med föl vid sidan dagtid) Hon fick därför väldigt lite foder och nu har hon magrat av ganska snabbt.

Underhållsbehovet ökar 8-9 dräktighetsmånaden med 15%
10 månaden med 25% och i sista månaden före fölning med 30%. Stoet ökar sin vikt med 18% under dräktigheten.

Kvoten protein/MJ ökar från 6 till över 8 mot slutet av dräktigheten och under digivningen.

Är det bara proteinbehovet som ökar ? eller energibehovet med?

Underhållsbehovet är energi. Så energibehovet ökar med 15, 25 resp. 30%. Sen när du gjort den ökningen ser du till att kvoten följer med upp.

Behovet av energi ökar. Behover av protein ökar också. Viktigt att ligga lite före nu när de börjar fälla. B-vitamin är bra men även att öka proteinet. Lycka till med era fölston!

Känn över revbenen. Syns dem är hästen mager. De skall bara anas under ett lager av hull för att det skall räknas som normalhull.

Frågan var hur man bedömde hull även om det givetvis är viktigt att de inte faller ur i överlinjen också. Runda rumpor och ryggar och ordentlig överlinje på halsen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 474
Senast: MiaMia
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 019
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama