Foder..ny plan.

C

CarolaLind

Då jag fått fler och fler indikationer på att hundarna inte tål torrfodret, inte ens dyrt och fint, samt sett hur ovanligt det är utomlands att ge hundar just torrfoder så har jag tänkt om.

Jag har nu så sakterliga gått över till inälvor, oxsvansar ris grönsaker etc.

Hur lägger ni, som ger era hundar sådan mat, upp utfodringen under dagen?

Jag har förstått att det är bara rått kött som gäller, detta ger jag 1 gång per dag. De har nu köttben framme att gnaga på när de vill samt morötter.

Jag ska inhandla linfröolja (?) samt alla mineraler och vitaminer som behövs, vad har ni för tips?

Detta är en nygammal värld för mig, då min mamma hade hundaffär när jag var liten och vi sålde allt kött över disk till hundägarna, finns det ens längre?

Jag minns de stora bitarna av komage, alla hjärtan, lever, etc. Kanske inte konstigt att man blivit vegetarian :D

Sv: Foder..ny plan.

Jag lagar eget och ger också torrfoder. Praktiskt om hunden är van vid torrt på resor mm.

Har också rått kött som bas, samt lite ris & grönt.
Välj i första hand animaliskt fett. Ister och fisk- eller laxolja.
Många hundar reagerar på linfröoljan, och den är knappast naturlig för en hund.
Ger inte så mycket ben att de får kalciumbehovet tillfredställt, så jag tillsätter benmjöl.
Ger heller inte vitaminerna var för sig, utan ett komplett tillskott som är i balans enligt NRC-normen.

Det är inte svårt att laga egen mat. Hundarna tycker helt klart det är godare också!
Mina får det lite större målet på morgonen och ett något mindre på eftermiddag/kväll.

Lycka till i köket!

Ett tips om linfröoljan, köp i vanlig mataffär! Den är jättebillig, men på djuraffärer säljs det jättedyrt av någon konstig anledning.

Visst går det att göra själv, men jag skulle hellre rekommendera Fodax eller möjligen något annat färskfruset hundfoder.

Vi har kört med Fodax i många år och har varit så nöjda. Hundarna mår bra. Även hunden med vissa foderallergier funkade bra på det. Nästan det enda han klarade av att äta.

Fodret har åtminstone tidigare sålts mest i Norrland där slädhundsägare är de stora konsumenterna. Men på senare år har människor även söderut upptäckt fördelarna med denna typ av foder.

En nackdel är väl att man får anpassa sitt liv lite till leveranserna. Dvs en gång var 6-7:e vecka. Har dock aldrig varit något stort bekymmer för mig. När jag hade det som "värst" så fick jag ta ledigt en halv dag från jobbet för att kunna ta emot fodret och köra hem det i frysen.

Sen måste man också ha plats i frysen (eller en extra frys). Allt beroende på hur ofta eller sällan man vill ha leverans.

En del tycker det är jobbigt att hålla på att "kladda" med detta. Eller att komma i håg att ta upp så det tinar. Men det blir snabbt en rutin. Vi har alltid haft en liten del torrfoder med i maten så omställningen inte blir så stor i fall vi skall bort eller något annat händer. Då klarar de att under någon/några dagar gå över helt till torrfoder utan att må allt för dåligt.

Länk --> wewewe-punkt-fodax-punkt-com

Där finns nog allt man behöver veta. Olika sorter, innehåll, leveranser och jag tror även att mått-tabeller eller rekommendationer finns. Sen får man ju alltid prova sig fram lite när man byter foder så man doserar rätt för just sin hund.

Kan tillägga att de som gjort websidan inte jobbar på företaget. Ha överseende. Både företaget, servicen och produkterna är kanonbra.

I regel ska man inte ge inälvor till hund (tarmpaketet) bland annat eftersom det kan innehålla en hel del bakterier och annat. Men hjärta, lungor, lever, hals, svans... Sånt är gott! :)
Köper du linfröolja så glöm inte att kolla så den är kallpressad. Riset ska helst vara råris. B-vitamin kan du köpa i sirapsform till häst, typ Krafft eller annat märke. Det brukar även hundar äta utan problem och jag har inte hört att den skulle vara dålig för hundar att äta av. Nån som hört annat?
A-vitamin, C-vitamin, E-vitamin och Betakaroten kan din hund få i sig naturligt, sånt finns det rikligt av i röda och gröna grönsaker och morötter. Jag ger även en flytande Omega-3-fettsyra innehållande E-vitamin en gång i veckan, samt naturliga fiskfetter (strömming är riktigt smaskens!) ett par gånger i veckan.
Grönsaker innehåller även en viss del magnesium vilket är bra. Variera mycket och ofta och glöm inte mosa/hacka/riva dem ordentligt eftersom hundar inte kan spjälka cellulosa. Är det för stora bitar går de bara rakt igenom och tas inte upp av tarmen.
En del ger till exempel havregrynsgröt och bovetegröt till sina hundar, men följer man läran att inte ge spannmål alls så är både det och ris med mera "out of the question"...

En dag för min valp (4,5 månad, stor blandras) kan se ut så här:

FRUKOST: Lite torrfoder (successivt mindre varje vecka eftersom hon är på "avvänjning" från spannmål), en eller två kycklingvingar eller en bit oxsvans.
LUNCH: En näve torrfoder. Så småningom ska hon inte äta lunch alls, men än så länge är hon ju bara bebis! :)
MIDDAG: Köttfärs/blandfärs, kycklinghjärtan, hel strömming, lax, skivspill av fläskkotletter/karré med ben (finns att köpa billigt ibland i mataffärer), lammlever, grishjärta eller om jag får tag på något annat gott i köttväg. Till det får hon till exempel rivna morötter, riven rotselleri, riven palsternacka, mosad tomat, hackade salladsblad av någon sort, hackade alfalfagroddar och någon gång har hon fått bovetegröt. (Bra att blanda grönsakerna i så hon får i sig allt!) Till det får hon lite olja varannan dag.

En stund (30-60 min) efter middagen får hon ungefär varannan dag en mix av mosade och rivna frukter, typ äpplen, päron, banan och lite apelsin, mest för C-vitaminernas skull. Ibland hackar jag solrosfrökärnor och lägger i också. Tillsammans får hon i sig ungefär 500-600 gram mat per dag, varav cirka 300-400 gram är kött. Hon väger cirka 20 kilo, så det ska stämma att hon får i sig 2-4 procent av sin kroppsvikt i foder.

Just det, det finns företag bland annat över internet som säljer infruset rått kött till hundägare, med leverans antingen till ett specifikt ställe eller till dörren. Googla så hittar du säkert!

Googla på sökordet BARF, så får du tag på olika sidor med tips, recept och annat bra.

Grönsaker också! Glöm inte att diska dem med tvättmedel om de inte är obesprutade (ekologiska). Mer gifter löses upp av diskmedel, efter som det tar bort mer än bara vatten. Tänk dig att diska med bara vatten.....

lite off topic, men jag fattar inte det där. vad är det för gifter som finns i så stora mängder att de ska kunna påverka en hund som lever i 10 år men är tillåtna för människor som lever i 80? (jag är medveten om att olika arter är olika känsliga, men ändå). och att DISKA med diskmedel låter lite (mycket) extremt.

Jag bara undrar. Om hunden nu fortfarande har i princip samma matsmältningssystem osv som vargen och som hunden haft så länge som den funnits.
Brukade dom djuren gå och äta grönsaker, frukter och rotfrukter? Jag kan tänka mig att dom kanske kan ha gnagit på något liknande ibland, men deras föda bestod väl ändå av djur som dom dödat (Eller snott från någon annan som dödat)?

Men om det gick nån dag som dom inte fick tag i något att döda så åt dom bär och liknande.

Jag rekommenderar färskfoder, till min ena ger jag vom eftersom hon allergisk mot det mesta...

Men det finns massa märken, jag har provat de flesta och är nöjd med alla. Det enda som är kruxet är väl att man måste ha mycket plats i frysen.

//E

Min ena katt tål inte torrfoder så jag gör egen mat till katterna. Ni har tur ni hundägare som kan köpa färdig BARF till skillnad från oss kattägare som får blanda själva.

Färskt helfoder för hund finns hos www.klassfoder.se samt http://www.nordichundfoder.com/ bara att tina och servera.

I mina recept använder jag mat från www.jipotimas.se samt klass köttkross.

lady_vip skrev:
Det enda som är kruxet är väl att man måste ha mycket plats i frysen.

//E

Stor frys är ett måste, klantiga jag sålde min extra frys i våras bara för att i sommras inse att BARF är mycket bättre än torrfoder. :crazy:

cillamuffins skrev:
lite off topic, men jag fattar inte det där. vad är det för gifter som finns i så stora mängder att de ska kunna påverka en hund som lever i 10 år men är tillåtna för människor som lever i 80? (jag är medveten om att olika arter är olika känsliga, men ändå). och att DISKA med diskmedel låter lite (mycket) extremt.

Varför tror du att de är tillåtna? För att de är nyttiga för människor och djur att äta eller för att det finns ENORMA pengar att göra?

När andra världskriget var slut undrade amerikanarna vad de skulle göra med alla kemiska stridsmedel som de forskat fram, bla genom försök på insekter. Så något smartskaft kom på att de skulle sälja skiten!

Då och då gör Sverige stickprovskontroller på importerad livsmedel ocg det är inte sällan de hittar värden LÅNGT över de tillåtna.(Vi har lite strängare regler än tex Libanon. Betyder det att människor i Libanon bättre klarar av gifterna i ex vindruvor?)

Diska med diskmedel kan tyckas extremt. Jag tycker det är extrem att spruta gift på haturen och vår mat!

Grattis till dina hundar! :D Jag har barfat, gett biologiskt anpassad föda, rå mat, eller vad man vill kalla det, i ett år nu. Det enda jag ångrar är att jag inte började tidigare... Hundarna mår bättre, har fått bättre päls och är mycket lättare att hålla i bra hull, och de älskar sin mat! Matvägran är ett minne blott i vårt hus numera. Dessutom är det ju så lätt att anpassa maten till de olika behov som hundarna har, trots samma råvaror.

Jag gav en gång om dagen innan, men har gått över till två eller tre, beroende på hur jag är hemma. Det ultimata för mig har visat sig vara att ge benen någon gång på förmiddagen, köttdelen använder jag ofta till belöning när jag tränar, och så grönsakerna/övrigt på kvällen. Just nu får bägge mina hundar samma foderstat: 2% av den förväntade kroppsvikten, och av det ger jag 50% ben, 25% kött och 25% frukt/grönt och annat. I grova drag. Istället för att hacka grönsakerna så ångkokar jag dem lätt. Ägg några ggr/vecka, liksom honung och fisk. Lever/njure/hjärta en gång/vecka vardera. Jag köper inälvor och lite annat från ett slakteri i närheten, dock inte vommen som jag köper från Nordic. (Det finns gränser för vad mitt luktsinne klarar av... :p )

Vid pälsombyte ger jag extra b-vitamin, och ibland lite c-vitamin. Fiskolja, om jag glömt att köpa hem fisk.

De lärde tvistar väl om hur naturligt det är för hundar att äta frukt och grönt, en del säger att vargen får i sig det via bytesdjurens maginnehåll, och när det absolut inte finns något annat. Många ger inte grönsaker alls, eller en liten del. Gillar inte hunden det finns det väl ingen anledning att tvinga i dem det, men mina slukar allt jag ger dem. Så jag ser det som en bonus i menyn, framförallt om man har hundar som lätt går upp i vikt. Då kan man fylla på med grönt om det blir lite i matskålen i övrigt. Hursomhelst så är det ju naturligare än torrfoder i alla fall....

vad har du fått den informationen från? det låter som taget ur en science fiction-film.

för det första. när det gäller mat som ska säljas i sverige har livsmedelsverket satt upp vissa gränsvärden för en del ämnen. dessa gränsvärden är satta med MYCKET stor säkerhetsmarginal (minns du kadmiumpotatisen från öland?). så även om gränsvärdena överskrids så är det inte säkert att vi får i oss några skadliga mängder.

för det andra. för att ett ämne ska få kallas miljögift måste det uppfylla vissa kriterier. det måste bl a kunna anrikas i kroppen. en hund lever som sagt inte särskilt länge och det är tveksamt om den hinner få i sig några större mängder. hade den i sin tur blivit uppäten av en annan hund så är det i så fall den andra hunden som löper en något större risk. vi ger inte våra hundar kött från andra köttätare. kanske lite fisk, men det är ju relativt små mängder. vill man vara på den säkra sidan kan man ge enbart växtätande fisk.

Men det där tänker jag på när folk ger bananer som berikning. Mina hundar tuggar/äter upp nästan hela skalet. Det kan aldrig vara bra med tanke på hur mycket bananer besprutas. Riktvärderna för bananer är ju anpassat för att man ska äta köttet och inte skalet...

Man rekomenderar ju t.o.m att man inte ska packa livsmedel i banankartonger när man flyttar.

Bebben skrev:
Jag bara undrar. Om hunden nu fortfarande har i princip samma matsmältningssystem osv som vargen och som hunden haft så länge som den funnits.
Brukade dom djuren gå och äta grönsaker, frukter och rotfrukter? Jag kan tänka mig att dom kanske kan ha gnagit på något liknande ibland, men deras föda bestod väl ändå av djur som dom dödat (Eller snott från någon annan som dödat)?

Vilda släktingar till hunden, t ex. vargen, äter IBLAND maginnehållet hos sina byten. Är det god tillgång på föda kan de ju unna sig lyxet att bara äta det "nyttiga och goda", är det dålig tillgång på föda äter de så mycket de kan av sina bytesdjur, även maginnehåll. Sedan spelar ju rang in också, ranghöga djur äter sannolikt först och väljer då inte maginnehållet medans ranglåga djur ibland kanske får äta upp maginnehållet för att bli mätta.

Det härliga med kråksången är ju att när man gör egen mat anpassar man sådant efter individen. En del hundar har lätt för att bli tjocka, men är väldigt hungriga av sig och då kan vegetabilier funka bra som bukfylla medan hårt arbetande hundar kanske inte behöver vegetabilier alls just under de mest intensiva tränings/tävlings/jaktperioderna.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 573
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 859
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar