Foder mot dåliga hovar

Sv: Foder mot dåliga hovar

Jag borde kanske tillägga att hovarna i fråga växer mycket långsamt. Hästen måste "gå över tiden" mellan omskoningarna för att hovslagaren ska ha något att klippa bort.
Ja, matolja till hovarna är mycket bra. Fast hästens ägare tröttnade på att "hålla på och greja". Själv är jag bara medryttare.
Det intressanta är nog vad man kan använda på kronranden för att stimulera fram hållbarare hovar samt att de måste växa till sig fortare.
/Mari

Jag har själv använt cournecresin på min häst och jag tycker det fungerade mycket bra. Hornet blir starkare och växer fortare.
Tittar man på utsidan av hoven kan man se hur mycket som växt sen man började smörja, så tydlig skillnad blir det.

Enzione är det bästa jag testat!
Men eftersom man säger att det tar 4-6 månader innan man ser resultat av Biotin kanske du ska börja redan vid årsskiftet med att ge det så du ser någon skillnad på sommaren för om du börjar när hovarna redan är dåliga så kommer ju resultatet till vintern då hästen i normala fall har ganska bra fötter!
Lycka till!

något som funkar på våra hästars hovar när de blir torra är att vi gick ner i ett vatten drag typ bäcke eller sjö en kvar om dagen sen sörjde vi på med matolja .. o de fick vi ett bra resultat av eller om man har en snäll häst o inte har något vatten drag i närheten så kan man ställa ner en hov i taget i en hink med vatten o låta stå där ett tag sen smörja med matolja .. under höst o vinter tid smörjer vi bara med matolja för oftast är de ju så blött ute då att de inte torkar ur lika mycker som på sommare .. värt o prova tycker ja .. lycka till

Jag ångrar mitt ordval i tidigare inlägg.

Mari_H skrev:
Fast hästens ägare tröttnade på att "hålla på och greja". Själv är jag bara medryttare..
/Mari

Det jag egentligen ville ha sagt är att ägaren valde bort smörjandet med matoljan när hästens hovar började behandas på Ultuna. Själv är jag bara en nyfiken medryttare som vill hästens bästa.

/Mari

Om hovarna växer dåligt kanske du ska kolla över dina mineraler samt hur hoven är skodd och verkad.

Hästen i fråga har sämst hovar på hösten/våren när det är som kladdigast i hagen. Leran i hagen liksom torkar ut hoven och de behöver spolas vid varje insläpp för att inte bli ännu sämre.
Hästens hovar ser som finast ut på sommaren.

MercedesBenz skrev:
Om hovarna växer dåligt kanske du ska kolla över dina mineraler samt hur hoven är skodd och verkad.
Hästens hovar kontrolleras och skos regelbundet av veterinär och hovslagare på Ultuna.

Mycket rent vatten och sedan matolja är bra för hovarna skriver ni, det håller jag med om. Oljan skyddar ju bara tills den har torkat in, eller har ni andra erfarenheter? Bygger oljan på någotvis upp hovarna?
Vad kan man ha på kronranden? Olja också? Eller finns det någon växt stimulerande kräm/olja etc?
Vad behöver hovarna för vitaminer? Vad byggs de upp utav?
/Mari

Senast ändrad av en moderator:

Anna981 skrev:
Ja, alltså det gör väl ingen skada att vattna hovarna men jag tycker det är bättre att lägga tiden och energin på att istället olja hovarna som man vet verkligen hjälper mot avdunstningen... Som jag har lärt mig i skolan (studerar till hovis) så har vattning av hovarna liten eller ingen effekt alls, hovarna kan inte ta upp fukt utifrån.
Däremot omväxlande väta och torka kan göra hornet sprött.

Jaha studerar du till hovis? :) Men då tror jag ju mest på dina förslag så klart.

Men jag har läst böcker om hovvård och frågat hovisar, och har fått uppfattningen om att oljor och fetter ska man inte använda på hovarna. Förutom möjligtvis fodertran/fiskleverolja på kronranden, som sagt.
Men det kanske har ändrats? Du har väl färsk information från skolan?

Så hur ska man göra? Bara olja på, med vilken olja som helst, och inte alls fukta hoven först? Och då gör oljan att fukten som finns inne i hoven stanar kvar?

Nu är det många bud här.
Var inne i en annan tråd och läste,de föreslog alosinsalva till kronranden. Kommentar någon?
Var får man tag i alla "tillskott"? Hur används de? Vilket ska man egentligen välja? Och framförallt, vad byggs hoven upp av? Vilka vitaminer behöver den?

Vore intressant om Anna 981 kunde svara eftersom du ändå är en blivande hovslagare.

Samtidigt som hoven behöver hjälp med tillskott så vill man inte bli ruinerad heller.
Vad är Enzion? Hur verkar/används det? Vart hittar man det?
Vad är Alosinsalva? Hur verkar/används det? Vart hittar man det?
Vad är biotin egentligen? Vad innehåller det för verksamma ämnen?
B-vitamin är ett vanligt fodertillskott om jag minns rätt. Det lär foderjäst också vara. Finns dessa fodertillskott i någon form av "vanlig" häst-foder affär? Hur verkar dessa två?
Vad är kiselkur? Hur verkar/används det? Vart hittar man det?
Vad är cournecresin? Hur verkar/används det? Vart hittar man det?
Jag kanske är lite frågvis, men jag vill förbättra min okunnighet inom området.

Kiselkur har av egna erfarenheter fungerat bra för hovar som behöver lite hjälp. Finns att köpa på vanliga hästbutiker.
Min hovslagare som skor/verkar mest hästar med hovskador eller problem fötter har även märkt skilnad vid användande av kiselkur.

Ja det ska vara de senaste rönen de lär ut säger dom! ;) Men sen kan ju det ändras igen å igen å igen...

Jag har tyvärr inte så stor kunskap om de olika preparaten att jag kan förklara hur de verkar, men jag vet var du kan köpa dom! :D Helt vanliga häst/foder butiker!

Men vad är hoven uppbyggd av? Kalcium eller nåt annat/nåt mer?
Vad för vitaminer/ämnen behöver hovan för att främja tillväxten?

Får jag ställa en dum fråga? Varför ska man inte ge för mycket betfor o annat "sött" foder? Min kompis häst har rätt dåliga hovar, så hon är intresserad av allt som kan hjälpa! Han får 1 liter befor nu, är det på tok för mycket då? Hur påverkar beforn hoven?

Husmusen skrev:
Min häst får dåliga hovar under sommaren, och jag fick tipset att testa Enzion. Hann dock inte testa det den här sommaren, men ska prova till nästa (hovarna är som sagt snygga under resten av året).

om din häst gått på bete under sommaren så får han i sej det biotin som gör att hovarna är bra på vintern, och eftersom den inte får det på vintern... (om inte ger tillskott) så bli dom sämmre på sommaren.. så säger min hovslagar iallfall

Mari_H skrev:
Men vad är hoven uppbyggd av? Kalcium eller nåt annat/nåt mer?
Vad för vitaminer/ämnen behöver hovarna för att främja tillväxten?
Någon som vet någonting? Vad "lever" hovarna på?

Mari_H skrev:
Förslag? Snälla?

Hovarna lever på samma mat som resten av kroppen men vissa störningar märks mer och längre i hovarna och är viktiga att förebygga eller tillse.

Tillräckligt med högvärdigt protein så att hornet kan bildas och hårdna .

Vårda de snälla bakterierna i grovtarmen – mkt grovfoder, inte överdoser av stärkelse- så att de tillverkar mkt B-vitaminer och tar upp av näring ur maten så jämnt som möjligt. Störningar i floran avspeglas i hoven.

Kolla att hästen får tillräckligt med zink, koppar och kalk för sitt behov.

Kolla att man inte överdoserar selen.

Möjligen, men det är inte bevisat på häst, behövs en viss mängd fleromättade fetter som inte alltid finns i odlat foder (dock i naturbeten) för optimal hud och hovväxt. Typ linfrö-,fisk- eller rapsolja.

Innan man överväger att ge särskilda hov tillskott bör man se över om man uppfyller ovan punkter.

HH

Min häst hade fruktansvärt dåliga hovar förra sommaren, tappade skorna hela tiden, och det slutade med att ha fick stå barfota hela vintern i väntan på att det friska växte ut. Jag tror att det berodde på fodret, för på vinterhalvåret är det inga problem, dvs efter att de ätit gräs under sommaren.
Jag testade att först och främst se till att göra en ordentlig foderstat, med höanalys mm. Sen köpte jag biotin som jag gav i 6 månader fram till nästa betesperiod, från november. Han har även fått rapsolja i maten, ca 1 dl.
Det har funkat! I somras tappade han bara en sko. Ska börja med biotin nu igen i november. Det funkade för mig, kanske funkar det för andra? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 957
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar