Foder med mycket fiber och lite kolhydrater?

C

Cecely

Är ute efter ett kraftfoder som innehåller mycket fett och fider men så lite kolhydrater som möjligt.
Någon som vet något?
 
Åh, ett "okryptiskt" svar, som en lallare som jag kan förstå, från Gammeln!!!!!!

mvh Jessica
 
Ojdå :o

Glömde Smileysen i förra inlägget.

;) Skulle vara en sådan här efter utropstecknen, annars kanske det uppfattas som otrevligt. :crazy:

mvh Jessica
 
Ska du ha så lite kolhydrater som möjligt så ska du skippa allt spannmål. Lucern är bra. Även betfor är ok. Vill du ha mer fett så kan du ge olja.

Varför vill du ha kolhydratfattigt foder med mycket fibrer och fett?
 
Eftersom betfor är en biprodukt från sockerbeta så måste väl betfor innehålla MYCKET kolhydrater :confused:
 
Har ett varmblod som är lite svår att få mer hull på men jag får inte ge henne för mycket mat för hon har haft korsförlamning innan.
 
Betfor innehåller mycket mindre socker än man kan tro. Jag har en häst hemma som är totalallergisk mot kolhydrater (hon dör om hon får för mycket, hon har en sjukdom som kallas EPSM) och hon får lucernpellets och lite betfor+matolja.
 
Gammeln tycker som vanligt attt det är roligare att vara taskig o kryptisk än att informera. Socker o lättsmält stärkelse tas upp av tunntarmen som socker o kan användas att bygga upp glykogen vilket är problemet i de här fallen resten av kolhydraterna dvs svårsmält stärkelse (större delen av stärkelsen i korn) fiber, pektin cellulosa hemicellulosa, bryts ner av mikroorganismer i grovtarmen o tas upp som korta fettsyror. Betfor innehåller ca 23% socker ingen stärkelse o en bra lättsmält fibersammansättning.
I praktiken har betfor visat sig bra vid problem som korsförlamning o EPSM.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
845
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
437
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp