foder med mkt fett och lite energi ?

B

Bella_

Jaa, vad är det bästa ? till en unghäst som börjar tappa hull, fast han får så mkt hö att han inte äter upp allt ? och jag har provat ge lite olika kraft foder.. men han blir så förbannat pigg ! och svårhanterlig, då jag inte rider han och inte får ur honom energin..

har hört att matolja är bra, stämmer de ?
och linfrön, är det bra:)?

Sv: foder med mkt fett och lite energi ?

Vad för foder behövs med tanke på värdena i ditt grovfoder?
Vad har du provat som inte fungerar?
// Linda

Vad för foder behövs med tanke på värdena i ditt grovfoder?
Vad har du provat som inte fungerar?
// Linda

jag har faktiskt inte provat nått än, tänkte jag skulle prova med olja och linfrön.. han får 20-25kg hö/dag nästan.. äter inte upp allt. har provat mustang pellets, müslie ( men det vet jag att dom bli pigga av , men ägaren sa att han skulle ha det, men sluta med det sen , han blev så pigg ) , sen kornkross har jag provat, också ganska pigg av det. något bättre än müslin.

jag har faktiskt inte provat nått än, tänkte jag skulle prova med olja och linfrön.. han får 20-25kg hö/dag nästan.. äter inte upp allt. har provat mustang pellets, müslie ( men det vet jag att dom bli pigga av , men ägaren sa att han skulle ha det, men sluta med det sen , han blev så pigg ) , sen kornkross har jag provat, också ganska pigg av det. något bättre än müslin.

haha, blev lite fel.. skrev att jag inte provat nått, sen skrev jag det ändå.. men jag menar att jag inte provat nått annat än det jag skrev.

kraft rehab har varit super på mitt magra fullblod.
10 dagar och han ser mycke bättre ut.

fett = energi så blir svårt att hitta ett foder med mycket fett och lite energi. ;)

Får han i sig tillräckligt med protein? Har du analys på ditt hö? Var har han tappat mest? Hur ser magen ut?

Är värdena på höet kass? Eller hästen har ett så stort behov?
Har du kollat det vanliga: tänder, träckprov, mm?
Rehab, lusern och olja är mina tips.
// Linda

Get också kraft Rehab/kornkross/Rapsolja/Betfor till vårt fullblod, på det håller han hullet jätte bra. Skulle vilja att han åt mer selage än vad han gör men det går inte att få i honom mer än vad han får i dag. Lunchen i hagen tuggar han lite på sen går han iväg o då kommer nordisen och äter upp resten, alltid lite kvar efter kvällsmaten, efter frukosten likaså. Han har gått upp från 483kg förra våren tills nu då han väger 540kg 163 hög, så nu är hullet fint.

Fett är ren enerig, så det blir svårt... Det är alltså brist på energi som gör att hästen blir smal. Energi som hästen får i sig används till att röra på sig, och det som blir över lägger sig som hull, fett på kroppen. En del hästar reagerar då samtidigt med att bli väldigt pigga. Man måste alltså ha överskottsenergi för att hästens ska lägga på sig på kroppen, men man kan ju välja sort lite så det mesta just lägger sig på kroppen istället för att göra hästen vild. :)

Men jag antar att du menar att hästen inte ska bli mer energisk i sitt beteende, alltså att fodret inte ska sätta sig i huvudet på den.

Då är mina tips:
-ett bra grovfoder som innehåller mkt protein och energi, bruar inte göra hästen het men ger bra hull
-ingen havre, ens medblandat i müsli osv.
-lusern kan funka
- havrefria blandningar, tex hippo cool eller mustangs havrefria müsli. Eventuellt kornkross. Olja brukar också funka, men det ska röras ner i annat foder. :)

fett = energi så blir svårt att hitta ett foder med mycket fett och lite energi. ;)

Får han i sig tillräckligt med protein? Har du analys på ditt hö? Var har han tappat mest? Hur ser magen ut?

Magen är faktiskt tjock, ( allså stor och rund ) men det är på rumpan ! han är lite kantig där...

då har han proteinbrist. Ös på med lussern. Antar att det inte finns analys på grovfodret?? Då är detbara att gissa hur mkt som kan behövas...

Allmänt:

Tycker det har dykt upp MÅNGA likande trådar senaste tiden, med häster som har proteinbrist. Lättare att vara kaxig över att man inte behöver analys på grovfodret i augusti, än nu när det slagit lite fel.

då har han proteinbrist. Ös på med lussern. Antar att det inte finns analys på grovfodret?? Då är detbara att gissa hur mkt som kan behövas...

Allmänt:

Tycker det har dykt upp MÅNGA likande trådar senaste tiden, med häster som har proteinbrist. Lättare att vara kaxig över att man inte behöver analys på grovfodret i augusti, än nu när det slagit lite fel.

Okeej, jaa proteinbrist låter troligt. vi har haft några hö balar som har varit mindre fina tyvär.. men har nu en mkt grönare och finare. hoppas det hjälper så har vi köpt kraft foder som inte har så mkt energi i sig, och så blandar vi det med olja.. hjälper inte det, så köper vi så klart lussern, om vi inte gör det ändå,., får se:)

Du har köpt kraftfoder med lågt MJ som du blandar med olja som innehåller massor med MJ, ser inte riktigt logiken i det. då får du ju iaf inte upp kvoten smp/MJ

Hur grönt och fint hö du än har så kan det vara jätte lågt med ortein. Du behöver troligen lussern, krafft protein, rehab, soja eller likanden att komma tillrätt med problemet.

Och för att göra det lite lättare för dig själv nästa år så analysera ditt grovfoder. Blir sååå mkt lättare då och ofta sparar man pengar på att slippa foder med onödigt kraftfoder som man trodde man behövde, alt får rätt från början.

Okeej, jaa proteinbrist låter troligt. vi har haft några hö balar som har varit mindre fina tyvär.. men har nu en mkt grönare och finare. hoppas det hjälper så har vi köpt kraft foder som inte har så mkt energi i sig, och så blandar vi det med olja.. hjälper inte det, så köper vi så klart lussern, om vi inte gör det ändå,., får se:)

Färgen på hö säger inget om innehållet. Köp lucern och ge. Lucern är ett grovfoder så du kan ge ganska mycket efter en försiktig invängning. Stor mage + kantig rygg/kors är oftast proteinbrist.

Du måste ha väldigt dåliga värden i ditt hö om han är tunn med den mängden mat :eek:. Jag skulle rekommendera dig att köpa ett passande och analyserat hö till den hästen.

Räknade lite för skojs skull på en 2-åring med vuxenvikt på 550 kg och mitt hö gav 300% proteinbehov på 20 kg... Jag skulle alltså kunna fodra tre hästar med samma mängd som du ger en. Det skulle med andra ord löna sig att byta hö.

Skriver som de andra fett är energi. Om din häst har stor mage och dålig överlinje har den proteinbrist! är ju väldigt viktigt med protein till en växande unghäst, så att den ska kunna bygga muskler mm.
Antar att ditt grovfoder inte är analyserat, men skulle nog göra det för att se vad det behövs mer av...

Kan vara så att det egentligen bara är dåligt med energi i ditt grovfoder, för hästarna kan göra om protein till energi, även om det går åt mkt energi för att göra om det från protein. Men antagligen eftersom din häst ändå får en stor mängd grovfoder (vilket är bra i och för sej) så tror jag det är dåligt med både energi och protein.
Börja ge lusern lr krafft protein (har själv provat krafft protein och det funkade väldigt bra) men skulle oxå ge något med mer energi i tex kornkross, olja, krafft rehab ska oxå vara bra.

Som de andra säger, det är alltså mer smrp (smältbart råprotein) som behövs, inte mer energi (Mj). Olja ger bara mer Mj, inget smrp alls. Lämpliga foder att tillsätta för bättre muskulatur på rumpan osv är:

lusern, soja, krafft protein, eventuellt hippo alfa, groov 125 osv. Allt med höga siffror på smrp. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka