Foder med massor energi och minimalt med protein?

Willja

Trådstartare
Fick just resultatet på analysen av höet i nya stallet. Vi har en kvot på nästan 12 och innan jul kraschade magen på min häst pga för mycket protein.

Jag har försiktigt fasat in hösilaget och är nu uppe i 6 kg per dygn, men mer verkar inte funka då han reagerar på proteinet. Jag fyller ut grovfodret med halm...

Nu har han tappat massor i vikt igen efter magraset och är svårfödd från början. Vad kan jag ge honom som ger mycket energi men inte har så hög kvot? Han får olja i den lilla havren han får också, men havre har väl också en hel del protein?

Sv: Foder med massor energi och minimalt med protein?

Vad är övriga värden i analysen?

Torrsubstans 81,9
Omsättningsbar energi MJ 8,3
Råprotein 133
Smältbart råprotein 99,4

Fosfor/Kalciumkvoten är på 2,1

Hur länge har kusen ätit av detta hösilaget?

Kan det ha varit fruset när det har blivit utfodrat och det är det som har utlöst magkrashen? Bara en teori...

Magkraschen var när vi stod i ett annat stall. Jag blev tvungen att akutbyta.
Förra hösilaget var mycket blötare så det kan ha bidragit till magproblemen. Det hade en kvot på 6,8. Där fick han upp emot 14 kg per dag när han kraschade. De ökade givan ute när det blev som kallast och det pallade han inte. I förra stallet fick han även proteinutslag på kroppen så fort jag försökte lägga till någon kraftfoder.

Nu verkar han reagera redan vid 6 kg... Fast nu kan jag ju som sagt komplettera med halm. På förra stället fanns bara hösilaget som alternativ och jag fick inte köpa eget hö heller:-P

Jag har fasat in detta i tre veckor ungefär nu. Jag kanske stannar på 6 kg + halm ett tag för att öka sen igen för att se om det går. Han får ca 12 kg grovfoder om dagen oavsett, men halmen ger ju inte mycket näring. Inga proteinutslag än så länge i alla fall och det känns ju skönt.

Sista stycket i texten är ju intressant, men jag vet fortfarande inte vad jag kan ge honom som är energirikt men som inte innehåller för mycket protein..

Senast ändrad:

I ditt läge hade jag haft is i magen och väntat. Ju mer tillskott du lägger till desto större är risken att magen kraschar igen.

Det du skulle kunna göra är att försöka hitta ett hö med låga proteinvärden och blanda.

Jag hade gett en hel bakjäst om dagen för att hjälpa magen att komma iform igen och sedan hållt koll på om han verkligen äter halmen, gör han inte det så är det ett måste att få tag på ett hö med hög Mj och låg proteinhalt.

Det finns massor av hö med låga värden så det borde inte bli så svårt att hitta.

En nyfiken fråga, vad består hö´t av? Är det mycket baljväxter, dvs klöver i så kan magkraschen bero på det för det är inte alla hästar som klarar det.

Han äter halmen, men kanske inte allt. Bakjäst får han en hel om dagen plus att han får dubbel dos bakteriebalans på inrådan från veterinären.

Detta hösilaget har inget klöver alls.
Jag har ett hö som inte är analyserat som jag kan använda. Det ser inte ut att ha så höga värden då det har skördats sent, men det innehåller klöver dock. Jag kanske ska prova det? Eller är det väldigt vanligt att de reagerar mot klöver?

Om hästen gärna äter av halmen är det nog ingen mening med att börja ta in nya grejer igen innan magen lugnat sig ordetligt. 6 kg silage ger ju redan det 600 g smrp som borde täcka in det mesta av behovet, fyll på men halm efter det och eventuellt betfor till tillskotten. Betfor har hyffsat låg kvot, ca 11-12 Mj och 56 g smrp. :) Fast var försiktig med betforen om den tenderar vara lös i magen.

Men om du har mkt hö så kan du ju skicka in en analys från flera balar så har du att dryga ut maten med, kan ju vara tråkigt för hästen i längden att äta många kilo halm. Tänk på när du tar analysen att du itne tar tag i tussar och drar ut ur balarna för då blir stor del av bladen kvar i balen medan grova strån följer med till provet = missvisande. Klipp eller liknande. :)

Senast ändrad:

Han äter halmen, men kanske inte allt. Bakjäst får han en hel om dagen plus att han får dubbel dos bakteriebalans på inrådan från veterinären.

Detta hösilaget har inget klöver alls.
Jag har ett hö som inte är analyserat som jag kan använda. Det ser inte ut att ha så höga värden då det har skördats sent, men det innehåller klöver dock. Jag kanske ska prova det? Eller är det väldigt vanligt att de reagerar mot klöver?

Vad bra att han redan får bakjäst:)
Det är ju det absolut bästa för känsliga magar.

Det är nog ganska ovanligt att hästar inte tål klöver men de finns och det kan ju vara bra att veta om det skulle varit ett klöver hö så att man inte fortsätter ge något som hästen inte klarar.
Många ger ju sina hästar lucern i ganska stora mängder och lucern är ju också en baljväxt och dessutom helt rent, i hö är det ju normalt sett gräs också inblandat.
Men om man vet att hästen inte klarar lucern så ska man vara försiktig med klöver också.

Skicka in en analys på det andra hö´t för säkerhets skull, det kostar bara 200 kr+moms hos agrilab att få veta Mj och Smb rp så det kan det ju vara värt. (250+moms så får du mineralerna med.)
Många hästar äter ju sämre av halm och tröttnar ganska fort särskilt om de inte är riktiga matvrak så då är det ju bättre om han kan få hö istället så att han inte tappar pga att han inte äter tillräckligt.

Tänk på att olja kan ge lös mage med men klarar han det så är det ju jättebra.
Korn har av någon andledning bättre effekt på hästar som behöver lägga på sig än havre så tål han det kan det vara värt att testa istället, men vänta tills magen är bra igen.
När magen är ok igen så kan du också prova att ge betfor, men vänj in sakta och försiktigt så att han inte blir dålig i magen av det för betfor kan vara lösande för vissa individer.
Betfor är bra för magen eftersom det innehåller mycket fibrer.
Även vetekli kan vara bra för känsliga magar men det innehåller ju ganska mycket protein så det är ju en avvägning.

Men vänta med allt det här tills magen är bra och vänj in en sak i taget och låt det gå några veckor emellan så att du vet vad han inte klarar om han blir dålig igen.

Jag vet inte om jag har fattat fel men var det i det förra stallet som magen kraschade?
Det kanske helt enkelt är så att han inte fixar ensilage?
Kanske mår han bättre på bara hö?

Jag har provat ensilage i år eftersom jag hade köpt hem ett klöverhö och min häst klarade inte det så det var panik och jag fick köpa vad jag kunde få tag på, men det var första och sista gången de får ensilage.
De äter sämre trots en ts på ca 80 och min hästs mage är fortfarande inte helt bra.
Inne äter hon det inte alls utan bara gräver ner det i boxen:crazy:
Jag hade en enorm tur och fick tag på ett rundbalshö från en bonde som jag köpte av för några år sedan så det får hon inne nu.
Han hade så lite att det inte räcker om jag ska ge dem det ute med så det blir att blanda tills ensilaget är slut och tack och lov är det slut om ca 5-6 veckor.
Han hade egentligen inget alls att sälja men var så snäll att han räknade över igen och sålde 10 balar till mej ändå när han hörde om min situation:bow:

Om du vänjer in det andra hö´t så gör det jätteförsikigt och ha i bakhuvudet att han är extra känslig för foderbyten i framtiden.
Det är ju bättre att vänja in överdrivet långsamt än att det händer igen.

Jag har haft en tråd med lite samma problem.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1019834

Fast min häst är bra i magen men jag vet sedan tidigare år att han får vätska i träcken av för mycket protein (rejält höga kvoter).

Din häst verkar vara mer känslig o därför är det svårt att rek något.
De foder som man först kan prova (förutom halm o hö med mindre protein) är olja o betfor.

Får han utslag när du lägger till kraftfoder så är det nog inte proteinet h*n reagerar på.
// Linda

Japp, det var i förra stallet. De ensilaget var mycket blötare. TS 68 % och nu närmare 82%, så jag hoppas att det kan göra det lite lättare för honom att hantera.

Hans mage är nog extra känslig just nu också. Dels har han haft ett tufft år innan jag köpte honom i höstas. 4 ägare, varav en där han blev vanskött. Sen har han fått antibiotika i höstas pga luftvägsinfektion, vilket inte gjorde saken bättre. I förra stallet upplevde jag honom med "uppe i varv" också, så stress kan säkert ha bidragit.

Det är säkert många faktorer som spelar in och jag kan inte riktigt se vad som är vad. Utslagen vet jag ju inte säkert om det var proteinet, men det blev som små bulor som öppnade sig och vätskade sig i alla fall.

Hur som helst så känns han mycket mer harmonisk nu så det är väl bara att börja om med att bygga upp honom långsamt och försiktigt. Veterinären rekommenderade morötter också. Det kan tydligen vara både stoppande och lösande. Hon hade någon lång utläggning om det, men jag har glömt hälften:-) Hur som helst så verkar det funka. Det har han fått ihop med bakteribalansen och oljan.

Är det någon som vet vad det är för näringsinnehåll i morötter?

Senast ändrad:

Fy vilket tufft år han har bakom sig:(
Han behöver ju verkligen lugn och ro nu.

Morötter innehåller Ts 12% Mj 1,7 Smb rp 9 Ca 0.4 P 0,3 / kg foder.

Var lite försiktig med att ge mycket morötter för det kan bli väldigt lösande för vissa hästar, det är ungefär som betfor, på vissa är det jättebra och på andra fungerar det inte alls.

Väcker liv i tråden igen med lite följdfrågor...

Han är nu i princip bra i magen.
Han får 6 kg av hösilaget, 8 kg av det andra höet, 1 kg havre, 1 dl olja och 2 nävar betfor per dag, men jag tycker ändå inte att han lägger på sig ordentligt.

Han jag vägde honom på kliniken med 3 veckors mellanrum när jag var inne med en sårskada och han hade gått ner 3 kg under de veckorna. Inte mycket, men jag vill ju ha upp honom i vikt...

Nu tycker jag att han blivit lite knäpp. Tittig och spänd och explosiv som han inte varit förut osv, så jag börjar fundera på om oljan eller havren kan påverka? Vad kan jag öka på om jag vill få i honom ännu mer energi??

Du kan öka på med oljan utan att det blir några problem.
Upp till 2dl 3ggr/dag fungerar bra (6dl totalt/dag)
Havre ger aktivitet i huvudet på vissa hästar.

Väcker liv i tråden igen med lite följdfrågor...

Han är nu i princip bra i magen.
Han får 6 kg av hösilaget, 8 kg av det andra höet, 1 kg havre, 1 dl olja och 2 nävar betfor per dag, men jag tycker ändå inte att han lägger på sig ordentligt.

Han jag vägde honom på kliniken med 3 veckors mellanrum när jag var inne med en sårskada och han hade gått ner 3 kg under de veckorna. Inte mycket, men jag vill ju ha upp honom i vikt...

Nu tycker jag att han blivit lite knäpp. Tittig och spänd och explosiv som han inte varit förut osv, så jag börjar fundera på om oljan eller havren kan påverka? Vad kan jag öka på om jag vill få i honom ännu mer energi??

Motioneras han något? Annars är det väl troligt att han har överskottsenergi...:crazy: Att han gått ner 3 kilo (!) tycker jag absolut inte att du ska bry dig om men är han fortfarande tunn så kanske du kan peta i honom lite mer av höt? Tänk på att muskler väger mer än fett :D

3 kg är ju som jag sa inte speciellt mycket, men grejen är ju att det att jag vill ha UPP honom i vikt och hade hoppats att det skulle gått åt rätt håll i alla fall på tre veckor när jag ökat på. Specillt med tanke på att han rasade i vikt runt jul och allt rann rätt igenom i det läget.

Japp. Han motioneras 5-6 dagar per vecka så det bör inte vara problemet.

I och med att han gått ner i vikt så antar jag att det inte hänt så mycket på musklerna heller för som du säger så väger ju muskler MER än fett och då borde han rimligtvis gått UPP i vikt om han lagt på sig mer muskler? Eller tänker jag galet nu?

Han äter inte mer hö än vad jag ger honom. Det är kvar i boxen när jag lagt in 8 kg på kvällen och får han mer under dagen så verkar han inte ens vilja äta upp de 8 kg som han får på kvällen..

Jag har ökat på oljan lite så får vi se om det ger något resultat...

3 kg är ju som jag sa inte speciellt mycket, men grejen är ju att det att jag vill ha UPP honom i vikt och hade hoppats att det skulle gått åt rätt håll i alla fall på tre veckor när jag ökat på. Specillt med tanke på att han rasade i vikt runt jul och allt rann rätt igenom i det läget.

Japp. Han motioneras 5-6 dagar per vecka så det bör inte vara problemet.

I och med att han gått ner i vikt så antar jag att det inte hänt så mycket på musklerna heller för som du säger så väger ju muskler MER än fett och då borde han rimligtvis gått UPP i vikt om han lagt på sig mer muskler? Eller tänker jag galet nu?

Han äter inte mer hö än vad jag ger honom. Det är kvar i boxen när jag lagt in 8 kg på kvällen och får han mer under dagen så verkar han inte ens vilja äta upp de 8 kg som han får på kvällen..

Jag har ökat på oljan lite så får vi se om det ger något resultat...

Ger du honom något som balanserar magen nu?
Det kan vara så att magen fortfarande är i obalans även om det inte syns för ögat och att han därför inte tar upp innehållet i fodret, det kan ta lång tid innan magen hämtar sig efter en sådan pärs.
Jag hade i ditt läge provat att vänja in korn väldigt försiktigt.
Korn ger hull betydligt bättre än vad havre ger och de blir inte stissiga av korn som de kan bli av havre.
Jag tycker också att du kan höja oljan och betforn.
Om du delar givan på tre gånger/dag så kan du ge ganska mycket olja.

Vad bra att det fungerade med hö´t!

Japp. Han får fortfarande jäst och bakteriebalans.

Korn kan ju vara ett alternativ om inte den ökade oljan ger någon effekt. Hoppas hans mage pallar det!

Japp. Han får fortfarande jäst och bakteriebalans.

Korn kan ju vara ett alternativ om inte den ökade oljan ger någon effekt. Hoppas hans mage pallar det!

Vad bra att du fortfarande hjälper magen så mycket det går.

Ja du får höja sakta och backa om han visar något negativt.

Hur många Mj går han på nu? Funderar på vad som kan vara rimligt att han behöver.

När min häst kom så var hon väldigt mager och hon behövde nästan 4 gånger så mycket Mj för att gå upp i vikt som hon behöver nu för att hålla vikten. Nu växte hon visserligen på samma gång men det kan ju vara ett riktmärke.
Hennes mage var också helt utslagen fast pga mycket avmaskning.

Du kan prova att ge linfrökakapellets också, det är väldigt bra för magen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 471
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama