Sv: Foder med massor energi och minimalt med protein?
Han äter halmen, men kanske inte allt. Bakjäst får han en hel om dagen plus att han får dubbel dos bakteriebalans på inrådan från veterinären.
Detta hösilaget har inget klöver alls.
Jag har ett hö som inte är analyserat som jag kan använda. Det ser inte ut att ha så höga värden då det har skördats sent, men det innehåller klöver dock. Jag kanske ska prova det? Eller är det väldigt vanligt att de reagerar mot klöver?
Vad bra att han redan får bakjäst
Det är ju det absolut bästa för känsliga magar.
Det är nog ganska ovanligt att hästar inte tål klöver men de finns och det kan ju vara bra att veta om det skulle varit ett klöver hö så att man inte fortsätter ge något som hästen inte klarar.
Många ger ju sina hästar lucern i ganska stora mängder och lucern är ju också en baljväxt och dessutom helt rent, i hö är det ju normalt sett gräs också inblandat.
Men om man vet att hästen inte klarar lucern så ska man vara försiktig med klöver också.
Skicka in en analys på det andra hö´t för säkerhets skull, det kostar bara 200 kr+moms hos agrilab att få veta Mj och Smb rp så det kan det ju vara värt. (250+moms så får du mineralerna med.)
Många hästar äter ju sämre av halm och tröttnar ganska fort särskilt om de inte är riktiga matvrak så då är det ju bättre om han kan få hö istället så att han inte tappar pga att han inte äter tillräckligt.
Tänk på att olja kan ge lös mage med men klarar han det så är det ju jättebra.
Korn har av någon andledning bättre effekt på hästar som behöver lägga på sig än havre så tål han det kan det vara värt att testa istället, men vänta tills magen är bra igen.
När magen är ok igen så kan du också prova att ge betfor, men vänj in sakta och försiktigt så att han inte blir dålig i magen av det för betfor kan vara lösande för vissa individer.
Betfor är bra för magen eftersom det innehåller mycket fibrer.
Även vetekli kan vara bra för känsliga magar men det innehåller ju ganska mycket protein så det är ju en avvägning.
Men vänta med allt det här tills magen är bra och vänj in en sak i taget och låt det gå några veckor emellan så att du vet vad han inte klarar om han blir dålig igen.
Jag vet inte om jag har fattat fel men var det i det förra stallet som magen kraschade?
Det kanske helt enkelt är så att han inte fixar ensilage?
Kanske mår han bättre på bara hö?
Jag har provat ensilage i år eftersom jag hade köpt hem ett klöverhö och min häst klarade inte det så det var panik och jag fick köpa vad jag kunde få tag på, men det var första och sista gången de får ensilage.
De äter sämre trots en ts på ca 80 och min hästs mage är fortfarande inte helt bra.
Inne äter hon det inte alls utan bara gräver ner det i boxen
Jag hade en enorm tur och fick tag på ett rundbalshö från en bonde som jag köpte av för några år sedan så det får hon inne nu.
Han hade så lite att det inte räcker om jag ska ge dem det ute med så det blir att blanda tills ensilaget är slut och tack och lov är det slut om ca 5-6 veckor.
Han hade egentligen inget alls att sälja men var så snäll att han räknade över igen och sålde 10 balar till mej ändå när han hörde om min situation
Om du vänjer in det andra hö´t så gör det jätteförsikigt och ha i bakhuvudet att han är extra känslig för foderbyten i framtiden.
Det är ju bättre att vänja in överdrivet långsamt än att det händer igen.