Foder med massor energi och minimalt med protein?

Sv: Foder med massor energi och minimalt med protein?

Om jag fått ihop det rätt på Hippocampus så ligger han ungefär på 66MJ. Kan det stämma?

Då har jag räknat på 7 mj och 20 smrp på "andrahöet". Jag fick värdena av en agronom på Kliniken som sa att det kunde vara ett rimligt värde på ett sent skördat hö.

Om jag fått ihop det rätt på Hippocampus så ligger han ungefär på 66MJ. Kan det stämma?

Då har jag räknat på 7 mj och 20 smrp på "andrahöet". Jag fick värdena av en agronom på Kliniken som sa att det kunde vara ett rimligt värde på ett sent skördat hö.

Vad väger han?

Min väger ca 400 kg och går nu på 45-50 Mj/dygn och det håller hon hullet på precis.
Om hästen inte väger väldigt lite så skulle jag dubbla den energin minst för att få upp honom i vikt för 60-65 Mj är vad vår 450 kg häst behöver för att hålla hullet.
Min häst gick alltså på nästan 200 Mj när hon behövde upp i vikt och det tog ändå ett halvår innan hon hade gått upp de 100-125 kg som fattades men det var nog mycket för att hon växte med.

Om du kollar på hippocampus på en svårfödd häst och tredubblar det så skulle jag gissa att du kommer upp i det han behöver för att öka i vikt, givetvis beroende på hur mycket det är han behöver gå upp.

Han väger 500 kg ungefär. Men han borde nog väga 550 i alla fall...

Jag har kollat på svårfödd häst som är mager och då står det han får betydligt mer energi än vad som behövs. De kanske räknar väldigt lågt?

Jag får nog försöka fasa in korn eller något annat, för olja och grovfoder kan jag nog inte ge så mycket mer...

Han väger 500 kg ungefär. Men han borde nog väga 550 i alla fall...

Jag har kollat på svårfödd häst som är mager och då står det han får betydligt mer energi än vad som behövs. De kanske räknar väldigt lågt?

Jag får nog försöka fasa in korn eller något annat, för olja och grovfoder kan jag nog inte ge så mycket mer...

Ja de räknar väldigt lågt på hippocampus, iallafall till svårfödda.

Prova gärna linfrökaka just för magens skull, det innehåller inte så mycket energi men kan hjälpa honom att tillgodogöra sig fodret bättre. Sedan skulle jag försöka fasa in korn försiktigt och sedan hålla tummarna och vänta. Det är ju svårt med det hö´t ni har, i ert fall hade ni behövt ett hö med minst 10 Mj/kg ts.
Får han helt fri tillgång på hö nu?

Inte helt fri tillgång tyvärr. Han går ihop med två tjockisar så det går inte ha fri tillgång i hagen. Så fort han kommer in har han dock fri tillgång och han får stå i boxen och äta före och efter ridning om jag är där på dagtid.

Jag tror jag köper korn imorrn så får vi se om det funkar...

Eller är det bättre att prova med hippo pro action t.ex.??

Jag vet inte vad pro activ innehåller och hittar ingen innehållsförteckning heller så där kan jag inte råda dej. Jag skulle dock gissa att det är llinfrökaka, havre och korn i iallafall och det kan du lika gärna ge separat.
Kolla innehållsförteckning är mitt råd, ofta kan man ge rena fodersorter och kombinera mycket billigare och bättre själv exakt vad just ens egen häst behöver.

och dessutom har jag märkt att hästar som inte mår riktigt bra hellre äter rena saker som havre/korn än foderblandningar man köper.

Håller med vad gäller kornet. Det brukar fungera bättre på smalisar än havre.

Och när det gäller att han är konstig så kan det nog bero på "våren". Även om det fortfarande är kallt så börjar 2 av mina 4 att fälla (de är otäckta) rätt ordentligt och naturligtvis känns det i kroppen på dem att vi går mot andra tider.
Min som rids har varit helt loss nu sista veckan.

Insåg just att jag kollat på fel värden på Hippocampus. Vi ligger på 125 MJ idag.

Jag har just hämtat nykrossat korn. Hur mycket kan man tro att vi behöver komma upp i för att det ska bli skillnad?

Jag började ge krafft groov 60 när jag hade ett hö med ovanligt bra proteinvärde i höstas! Funkade super! Innehåller mycket fibrer.

Jag tycker du ska vara väldigt försiktig med korn. Det är mycket mer hårdsmält än havre o med hans känsliga mage så....

Så börja ge 1 näve per dag minst 1 vecka innan du ökar o sen vill jag minnas att man ska ge max 25% korn av den totala kraftfodergivan.

Men om han bara får 1 dl olja per dag så är det väl den du ska öka i första hand? Mitt magra elände får 3 dl nu o tar sig sakta men säkert.

För att få honom upp i vikt är det ju bara grovfoder som gäller. Kraftfodret ska ju inte mätta så att han inte orkar äta grovfoder. Och med tanke på vilka små magar dom har så mättar ju 1 kg kraftfoder rätt bra.

Veterinären föreslog korn och jag vet att han åt korn i somras innan jag köpte honom så jag tänkte ge det en chans i alla fall. Havren blir han ju smått tokig av. Det verkar som om magen börjat återhämta sig och han verkar inte fullt så känslig längre.

Jag har gått upp till 8 kg på det proteinrika hösilaget vilket verkar funka + 8 kg till av det andra. Mer än så äter han inte. Jag är uppe i 2 dl olja nu och ökar succesivt där också, men jag har tyvärr bara möjlighet att ge kraftfoder en gång per dag om jag inte är ute själv dagtid så jag vågar inte ge mycket mer än så per tillfälle.

Men hur många ggr per dag får han då hösilage? Om du bara kan fordra kraftfoder 1 gång menar jag. Inte för att det spelar nån roll med kraftfoder 1 gång per dag utan vad jag är ute efter är kanske att han får för mycket hö fördelat på för få utfordringstillfällen. För du skrev tidigare att han gick med tjockisar o inte kunde få mer ute.

För att förtydliga: Min magra krake får 14 kilo hösilage inomhus med TS 84 dvs nästan lika torrt som hö, fördelat på 5 kilo insläpp kl 17, 5 kilo kvällsfordring kl 22 och 4 kilo morgonfordring kl 07. Dessutom får hon 2 kilo ute till lunch, dvs 6 kilo delas på 3 hästar o hon är tuff nog att äta 2 av dom. och 2 kilo till på eftermiddagen vid extra utfordring förtillfället pga all snö o kyla.
Dessutom 1,5 kilo lusern hackat strå vid insläpp.

Så på ett dygn äter hon 17-18 kilo hösilage. Hon klarar inte mer än 10 kilo sammanlagt på eftermiddag-natt + lusern utan då strör hon boxen med hö.

Så största skillnaden mellan din o min är nog att min får lusern. Min ökar ju sakta men säkert i vikt, jag kunde önska att det gick fortare men får nog inse att det går åt rätt håll.

Men du hade väl ngt lägre TS halt också? Vilket innebär att han får i sig mindre TS per dygn än min.

I kraftfoder får min 2 kilo havrekross per dygn fördelat på 1,5 kväll o 1 morgon. Men det gör säkert varken från eller till direkt på hennes viktuppgång.

Så vad jag egentligen försöker svamla fram är han kanske behöver få i sig mer hösilage fördelat på fler ggr? Men är det möjligt i ditt stall? Kan han få komma in tidigare än dom andra o äta en extra gång?

Vårt TS ligger på 82% på hösilaget så det är ju rätt torrt. Det andra är ju hö så det ligger väl ändå högre.

Han får höet (8 kg) i boxen så fort han kommer in, men det varierar från 18-20 på kvällarna. Sen får han 4 kg i hagen på morgonen (runt 7-9) och 4 kg på lunch (13-16-tiden) i hagen. Jag hade gärna gett honom tidigare på eftermiddagen också, men tyvärr är det inte alltid praktiskt möjligt då min medryttare rider honom på fm och själv hinner jag inte alltid ut för 18. Är han inne en stund på dagen för ridning så får han ytterligare tillägg på grovfoder i boxen.

Jag har ju bytt stall ifrån detta en gång pga att det inte riktigt stämde med rutiner och syn på saker framförallt vad gäller foder och vattningsrutiner, men i det "nya" stallet så funkade han inte pga för blött hösilage bl.a. och jag fick inte möjlighet att köpa in eget grovfoder så jag fick flytta tillbaka till stall nr. 1.

Det finns fortfarande saker som jag inte är nöjd med, men samtidigt så har han blivit lugnare. Tempot i hagen är lugnt osv. Så jag står nog kvar här ett tag trots allt. Nästa vinter hoppas jag kunna lösa det med lunchgrindar och uppvärmt vatten så kanske det blir bättre.

Lucern vågar jag inte ge med tanke på att jag inte vill ha mer protein. Vi har ju som sagt en kvot på närmare 12 på hösilaget med 99 smrp så protein behöver vi absolut inte mer av. Jag är bara glad att jag kunnat gå upp på 8 kg istället för 6 kg som var max vad han klarade för någon månad sedan...

Jag kanske skulle se mig om efter en plats på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, men då krävs ju att han klarar det grovfodret också...

Nej, jag vet, det är ju inte lätt när man inte har eget stall. Jag är väldigt tacksam över att jag har det o kan själv bestämma allt!:D Har inte glömt hur jobbigt det var att alltid säga ja o amen till en stallägare...

För tillfället tycker jag inte du ska flytta honom mer. Han tar sig säkert lättare om han får lugn o ro o trivs även om inte fodertiderna är optimala.

Men däremot OM du skulle så småningom hitta en lösdrift så tror inte jag att fri tillgång skulle ställa till magen på honom, tvärtom så skulle han ju äta mer hela tiden o då brukar dom aldrig ha problem med magen. Sen är ju kvoten ni har extrem, så brukar ju verkligen inte hösilage vara! Så det kan ju vara helt ändrat till nästa vinter.

Sommarbetet kommer att göra honom gott, bästa är ju om han kan gå ute hela sommaren o beta fritt då blir han rund o go!

Du får ställa honom hos mig i sommar, så kan han o Majken äta tills dom blir fyrkantiga!:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 471
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama