Sv: Foder med massor energi och minimalt med protein?
Men hur många ggr per dag får han då hösilage? Om du bara kan fordra kraftfoder 1 gång menar jag. Inte för att det spelar nån roll med kraftfoder 1 gång per dag utan vad jag är ute efter är kanske att han får för mycket hö fördelat på för få utfordringstillfällen. För du skrev tidigare att han gick med tjockisar o inte kunde få mer ute.
För att förtydliga: Min magra krake får 14 kilo hösilage inomhus med TS 84 dvs nästan lika torrt som hö, fördelat på 5 kilo insläpp kl 17, 5 kilo kvällsfordring kl 22 och 4 kilo morgonfordring kl 07. Dessutom får hon 2 kilo ute till lunch, dvs 6 kilo delas på 3 hästar o hon är tuff nog att äta 2 av dom. och 2 kilo till på eftermiddagen vid extra utfordring förtillfället pga all snö o kyla.
Dessutom 1,5 kilo lusern hackat strå vid insläpp.
Så på ett dygn äter hon 17-18 kilo hösilage. Hon klarar inte mer än 10 kilo sammanlagt på eftermiddag-natt + lusern utan då strör hon boxen med hö.
Så största skillnaden mellan din o min är nog att min får lusern. Min ökar ju sakta men säkert i vikt, jag kunde önska att det gick fortare men får nog inse att det går åt rätt håll.
Men du hade väl ngt lägre TS halt också? Vilket innebär att han får i sig mindre TS per dygn än min.
I kraftfoder får min 2 kilo havrekross per dygn fördelat på 1,5 kväll o 1 morgon. Men det gör säkert varken från eller till direkt på hennes viktuppgång.
Så vad jag egentligen försöker svamla fram är han kanske behöver få i sig mer hösilage fördelat på fler ggr? Men är det möjligt i ditt stall? Kan han få komma in tidigare än dom andra o äta en extra gång?