Foder med högt proteinvärde!!

Sv: Foder med högt proteinvärde!!

Okej, så detta betyder att jag har ett bra hö och han får tillräckligt med protein för att bygga muskler?
Hur mycket tycker ni jag behöver ge?
640 kg ca, valack, 10 år. Tränas hopp, dressyr fälttävlan.

Och hur gör jag nu när jag inte har några värden på kalcium och fosfor? Ska jag ge honom 1 dl mineraler för att "vara på den säkra sidan" Eller vad tycker ni?

Det bör inte vara något problem med kvoten. DÄREMOT är ju frågan om han får sitt behov uppfyllt. Om hästen inte tar sig får den för lite mat eller för obalanserad foderstat.

Är hästen svårfödd?

Hästen är inte svårfödd, snarare tvärtom. Jag skulle nog säga att han har "svårt" att bygga muskler. En del hästar är ju liksom musklade av naturen, det är verkligen inte denna.
Jag rider honom så gott jag kan, la dressyr, hoppning, fältävvlan. Omväxlande arbete, ut i skogen osv. Tömkörning m.m.

Frågan är, kan jag höja kvoten ännu mer? Kommer mer protein kanske att ge ett bättre resultat eller är det bara onödigt eller tillochmed skadligt?

Om jag får råda efter hur jag själv hade gjort; möjligen hade jag lagt till lusern, för att se vad som händer. Det är ju också grovfoder och snällt mot magen.

Jag hade däremot hållt mig borta från protein via kraftfodret.

Okej, inget sojamjöl eller så då.

Det är alltså inte farligt om jag ger honom t.ex 10 kg ensilage, 1 kg havre, 1/2 korn + lite lusern?

Vill inte hålla på och exprimentera om det kan vara skadligt.

Vad har du räknat fram för behov för hästen? (av erfarenhet eller via tabell).

Jag föredrar så få fodermedel som möjligt och så lite spannmål som möjligt. Är inte förtjust i att fodra med stärkelse. Därmed inte sagt att spannmål inte fungerar, dock vill jag ge så lite som möjligt.

Protein som inte används som bränsle till muskler blir (mycket enkelt uttryckt) fett istället. Protein från grovfoder är skonsammare för magen än protein från kraftfoder (som kan ge oönskade effekter i matsmältningsapparaten).

Jag är av den åsikten att man ska exprimentera så lite som möjligt. Därför har vi noga räknat på vad hästarna får, så vi till ny säsong (när nya grovfodret kommer) lätt kan läga hästen på samma värden som tidigare. Då slipper man foderbyten, skvättande och hattande. Vilket jag tycker ger problem med hästens mage.

Oj läste fel. Självklart är det smrp.
oavsett är det fortfarande en hög kvot som inte behöver proteintillskott.

Du har fått ett lyx hö!
Med dom värdena fins de ingen anlednin att ge någe kraftfoder alls, bara lite extra mineraler för säkerhets skull då eftersom du inte har någr sådana värden :)
Börja ge 12kg kanske, då blir de både ordentligt med energi å protein.

Det var dom nya rönen jag var intresserad av.. :)

Enligt en del här på Buke så kan man tydligen ge 100 g/100 kg häst/utfodringstillfälle. Det är vad jag syftar på med "nya rön". Jag har inte hört eller läst det någon annanstans.

HippoGrow Breed eller HippoGrow Alfa,färdigfoder, finns i 25kg säckar, pris ligger mellan 150-190kr/säck inkl. moms. Mustang har också ett färdigfoder som heter Protein +. Har ingen aning om pris men brukar vara lite dyrare än Hippo.

Mustang protein kostar 155 kr på österg*ll*en i Linköping iallafall. krafts lusern hack kostar lika mkt, hippo grow alfa också. Men hippo grow alfan och mustang protein innehåller mer protein per kg.

*kl*
D&H har ett foder som heter Suregrow som innehåller 280 g smb protein/ kg om jag minns rätt. Kostar ca 250 kr/säck.

hejhej!
när min häst kom så var han helt muskellös! , ingen konditon , och sånt...
men han fick inga muskler hur jag än tränade,
så då bytte vi till hippogrow alfa!
han är en helt annan häst ! (värt att pröva )
dom får jättefina muskkler men det står på baksidan av paketet att man ska typge 1,5-2 kg av det ! men man får känna själv , jag ger ca_ 1 kg till min något kraftiga C-ponny
jag lovar att du kommer se skilland !

//Matilda

Det är för mig inte nya rön..Så har det väl varit jämt? Har nog nån bok här hemma där just den rekomendationen står och boken är från nån gång i början på 90 talet.

Till TS
10 kg av ditt hösilage tillför 6,8 kg TS till din häst. Detr är alldeles för lite.
JAg vet ju inte hur mycket du tränar eller så men antagligen fyller du inte ens hans energibehov på den foderstaten. Öka på högivan till åtminstone 15 kg så kan du minska ner kraftfodret till hälften.
Läste precis att du bytt stall och då även fodret. Tidigare hade hästen säkert proteinbrist men det finns ingen risk för nu med den nya fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö En spinnoff på denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=918341 Pratade med tjejen som äger hästen i helgen. Gav mina...
Svar
7
· Visningar
906
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama