Foder magsår

Tänkte höra med er hur ni fodrar era magsårshästar :)

Min ena hade tecken på magsår enl veterinären. Vi fodrar oftare nu 6 ggr per dygn med hö och har en timet som släpper ner ett hönät på natten för att det inte ska bli mellan rum på natt o morgon fodring. Fick ge ja vad hette det? Det finns att köpa på bla granngården.

Hej!

Vår magsårare får fri tillgång på halm i nät och fodras med silage 4 ggr/dag. Får han fri tillgång på silage tenderar han att bli lite rundare - speciellt nu när äta är det enda han får göra pga skada. Halmen är inte alls lika god tycker han.

nu provar jag att bara fodra "mer", hästen fick sannolikt magsår av flunixin-behandling. Vi ger honom 2v med mer grovfoder än vanligt för att se om symptomen lättar, gör de inte det får han medicin utskrivet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 360
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 756
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 206
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka