FOder i stall??

L

Linnuzzi

Hej! jag undrar hur ni gör med foder i erat stall? Köper alla ihop eller har ni eget hö och kraftfoder. Det är nämligen så att ridskolan som jag har min häst på ska bygga nytt och tänker sig att man ska köpa foder från dem.(hö/Ensilage, havre eller korn och betfor) Är det någon som har erfarenhet av det och hur har ni gått tillväga???
 
Vårt stall är litet, vilket förstås gör en stor skillnad mot en ridskola. Det är mina föräldrars gård, och där står deras två hästar (varav en egentligen är min, men de betalar för den), min häst och ytterligare en inackordering.

De köper in i princip allt foder och strö. Just nu står de för torv/spån, hö, havre, mineraler, betfor och morötter. Min häst äter dessutom vetekli och linfrö, och de köper de också (eftersom min mamma arbetar granne med lantmännen... :)). Man betalar efter hur mycket hästen äter. Extra tillskott köper man själv, min får t ex salt löst i maten, mina föräldrars hästar får basic e, men om inackorderingen vill ge det så får hon köpa eget osv. Likaså om man vill ge något specialfoder, men eftersom alla hästarna äter samma hö så är det ju ganska naturligt att de äter liknande kraftfoder också.

Inackorderingen köper extra strö när hon tycker att det behövs utöver den mängd som hon betalar för per månad. Hon tycker att det är enklare att köpa det separat än att hålla reda på hur mycket extra hon har tagit.
 
du menar att du betalar en summa för att fodret ska ingå.. eller menar du att du köper säckar av dem och har som ditt eget?

lättaste sättet är juh att betala och låta hö och t.ex krafft grund och havre ingå men annat kraftfoder kan man köpa själv om man ska ha nått "special".. så fungerar det på 2 av ridskolorna här i stan :)
 
I vårat stall står min häst och en annan. Vi köper varsit hö.
Men det vanligaste häromkring är att hö och spån ingår i stallhyran och det brukar funka bra, såvida höet är av bra kvalitet vill säga. :)
 
Jag har stått på en ridskola där man köpte allt foder av ridskolan.
Det funkade jätte bra!

Där jag står nu köper vi hö tillsammans och kraftfodret själva.
Det är för och nackdelar med båda.

Att köpa fodret av stallet man står i har fördelen att det finns alltid där och man behöver själv inte ha koll på inköp mm och ofta(om man köper själv eller tillasammans med andra måste man ha mera framförhållning vi ev ökningar i foderstaten) så kan man lättare justera hästens foderstat. Nackdelen kan vara om du tex inte vill använda det foder som stallet erbjuder(förvarings brist mm).

Att köpa kraftfoder själv...
Man måste planera och hålla koll på inköp. Och det kan ses som både för och nackdel beroende på vad för typ av person man är.
Att köpa hö tillsammans med andra tycker jag är lite jobbigt. Då måste man varna den som är inköpsansvarig ganska lång tid i förväg innan man ska ändra i foderstaten för att höet ska räcka till nästa leverans.
 
Hej! jag undrar hur ni gör med foder i erat stall? Köper alla ihop eller har ni eget hö och kraftfoder. Det är nämligen så att ridskolan som jag har min häst på ska bygga nytt och tänker sig att man ska köpa foder från dem.(hö/Ensilage, havre eller korn och betfor) Är det någon som har erfarenhet av det och hur har ni gått tillväga???

Där jag står nu ingår hö o halm, men kraftfoder o mineral köper jag själv. Det tycker jag känns bra - då kan jag välja vilket slags foder jag vill ha (och som matchar det årets analysvärden bäst). Fördelen är ju just den att du inte blir helt låst vid just det som ridskolan väljer att köpa utan du KAN köpa annat om du tycker det är bättre/billigare
 
Precis så tycker jag med!! Men de har sagt att de ska erbjuda analyserat grovfoder och det borde innebära att alla hästar behöver ungefär samma kraftfoder. Fast jag tycker inte det för alla hästar är olika. Min egna pålle kan t.ex inte gå på havre för då blir hon tokig och jag har försökt sätta ihop en billig foderstat....som funkar bra till höt... :bow:
 
I vårt stall ingår havre, hö o mineraler i stallhyran. Jag köper dock egna mineraler, för pållan äter inte dom som ingår i hyran.

Sen köper var och en om man vill ha ngt mer utöver havre, hö o mineraler.
Det är ganska mkt "extra" i stallet, ex andra mineraler, olika vitlökspulver, olika biotin, E o B-vitaminer, linfrö, betfor osv.
 
Där jag ska stå me dmin häst ingår hö/hösilage/halm/havre/korn(både helt å krossat) i hyran, så det jag köper själv är det min häst ska ha utöver det. havre finns i enorma mängde (bonden skördar själv), så det är bara att ta, vilket passar mig perfekt eftersom min häst går på rätt mycket havre just nu.. :bump:
 
Jag står i ett litet stall, vi köper allt var för sig och det fungerar jättebra!! Förut köpte vi hö ihop, men det var jobbigt eftersom jag gav min häst mer än de andra! Det jobbiga nu är att man aldrig kan hämta extra mycket hö, för då finns det ingen plats att lägga det på... Spån köper vi dock ihop, kommer på säck så det blir helt rättvist! :)
 
Står just nu hos en bonde och allt foder ingår i hyran.

Har en kompis i grannstallet där de kör med kallhyra och så betalar de för så mycket hö/halm de tar. De har rundbalar med halm så de köper väl en i taget misstänker jag. Hö går det ju lika många kilo varje dag så det är ju också lätträknat. Havre och betfor köper hon själv vad jag vet. Fungerar jättebra i alla fall med de stallägarna!
 
Vi köper eget krafft foder, alla ger olika typ så...
Hö köper vi av samma bonde allihop, men betalar var för sig, då vi står för höet själva. Betalar kallhyra.
 
I vårat stall ingår hö och ensilage i hyran och då får man ta hur mycket man vill, fast nu var det så dåliga värden i höet, så jag har köpt eget, förut fick jag då avdrag på stallhyran , fast det har jag inte fått nu.. Kraftfoder ingår inte i hyran, fast stallägaren är bonde, så om man vill kan man köpa havre av han. Jag köper allt kraftfoder själv, och det tycker jag är bra, för att då kan man själv bestämma vad man ska köpa. Jag tycker det är bättre att man köper eget foder eller att man betalar till stallhyran efter hur mycket man tar, i stället för att det ingår vissa mängder foder i stallhyran, t ex 8 kg hö, 3 kg havre, för att det varierar ju hur mycket man vill ge och vad efter höanalysen, det är ju inge kul att behöva anpassa foderstaten efter vad som ingår i hyran...blev lite vamsigt nu kanske :o
 
Det är lite olika.
Hö, som alla får i hagen, köper de flesta från stallägaren. De som har havre likaså. Sen om man vill ha annat som hon köper in köper man på samma sätt, typ havre, hösilage, krafft groov eller grund. Kostnaden räknas sen in i stallhyran och betalas samtidigt. (Alltså, när man räknat ut hur mkt man ska varje månad.)

De som vill ge annat köper in eget och har ansvar för det finns och så...
 
I vårt förra stall ingick foder och strö i stallhyran
(Havre, betfor, mineraler.) Som strö ingick 3 balar halm i veckan. Problemet var bara att höet var magert och stallägaren ville inte öka mängden som vi ville och då kom vi överrens om att vi skulle betala extra för mera hö men det var hela tiden ett jäkla gnällande. Samma gnällande blev det när vi ville köpa mer halm.
Nu står vi i ett annat stall där var och en köper foder och strö och det funkar jättebra för oss. Vi har en rejäl foderkammare där var och en har gott om plats för alla möjliga och omöjliga foder. Visst det var klart bekvämare på första stället men nu vet vi vad vi ger hästen och kan inte heller skylla på någon annan om det blir fel. :banana:
 
Stallet jag står i är rätt stort, Hö och havre ingår. Vill man ha krossad havre eller korn kan man köpa det av bonden som har gården. Resten som man vill ha får man köpa själv.
 
Jag har min ena på helinackordering. Dvs foder (hö, betfor, vetekli, havre, krosskorn, kalk, mineraler, soya) ingår i hyran, så stallägarna fixar det. Jättebekvämt! :love:
I andra stallet så är det bara 3 hästar och det är min kompis som äger stallet och hästarna (förutom den som jag är delägare i då) så de fixar fodret själva.
 
I vårt privatstall så försöker vi göra de större inköpen ihop dvs hö, torv, spån. Det blir billigare...sedan så har alla olika kraftfoder så det får man stå för själv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 926
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 519
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp