foder fundering

W

walli

jag har lite funderingar kring fodret till "mitt" varmblod.
Jag är själv, ärligt talat, inte så jätteinsatt i foder (är medryttare så ägaren sköter ju den delen)

men hästen är vääldigt pigg, går dock bara ca 2 ggr/vecka. Ridpass ute i skogen, inget avancerat då hon inte är utbildad, men skritt trav och oftast galopp.

Hon får ca 12 kg hösilage
0.8 kg krafft
8 dl betfor , torr
per dag. (ibland även lite äpple eller morötter)'

för lite för mkt?
kanske svårt att säga, men på ett ungefär?
har ingen analys på ensilaget, vet ej om det finns över huvudet taget..

Tacksam för lite tips och kommentarer.

Sv: foder fundering

Det bästa är att göra en höanalys och sen göra en foderstat. Man kan gå in på Google och söka på foderstat och sen trycka på den vuxna hästens foderstat och där kan man göra det. Lycka till!!

Rent generellt tycker jag det låter som väldigt lite mat för ett varmblod.

Svårt att säga nått när man inte har alla uppgifter dock, som grovfoderanalys, vad för Krafft, hur stor hästen är mm mm

Mina shettisar äter ca 10kg hösilage om dagen:p

joo jag har gjort det, men jag fatta inte så mycke om jag ska va ärlig :P
man måste väl ha analys på höet då ?

joo, jag tyckte med det va lite lite, men hon är fin i hullet, som sagt pigg.
Krafften hon har är såna pellets? :P

Hon är ca 156-57 cm .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 377
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka