Foder fundering

K

Kicki_J

Ska byta hö hastigt och lustigt. Det jag har nu innehåller endast 25 g srp och räcker ca en vecka till. Där jag ska hämta håller de på och pressar,jag kan inte hämta förrens efter helgen. Det blir alltså inte fråga om någon invänjning. Annars brukar jag inte vara så kinkig med det,men det nya höet innehåller 76!!! g srp. Jag ger nu soja och lucern för att höja upp kvoten, vilket inte kommer att behövas sedan. Hur ska jag göra, jag antar att det inte är så lyckat att sluta tvärt med sojan. Ska jag börja dra ner redan nu och låta lucernet vara som vanligt? Jag har för mig att lucern innehåller "snällare" protein än soja?
Tips och råd emottages tacksamt! :confused:
 
Sv: Foder fundering

Så här skulle jag göra i din situation.

Ge lusern och soja i oförändrad dos fram till den dag du börjar med det nya höet. Den dagen tar jag bort båda helt. Varför? Jo om tunntarmen är kontinuerligt “upptränad” att ta hand om proteinerna och tjocktarmen van att svälja ett överskott går det smidigare. Tunntarmen får bara en ny källa för sin aminosyreabsorption.

Att sluta med större mängd soja plötsligt är inga problem, att börja plötsligt kan dock vara det just för att tunntarmen behöver träna upp sin kapacitet så det inte rinner över för mkt proteiner till tjocktarmen som i sin tur behöver anpassa sig. HH
 
Sv: Foder fundering

Tack och bock för det svaret! Presis vad jag behövde höra!/Kicki :bow: :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 108
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Fick mina mineralsvar på höet, tyvärr bara CA och P... inget magnesium :/ Med så lite som 5kg/dag så är både CA och P över det hästen...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Nokke
·
Foder & Strö Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar...
Svar
6
· Visningar
1 153
Senast: Arwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp