Foder fråga!

Sanneria

Trådstartare
Hej! Har fått hem ett sto på 18 år som gått med föl och inte blivit riden så mycket dom senaste 2 åren.
Hon har varit igång sen i december i sakta tempo och nu när våren kommit har vi ökat tempot lite så nu rids hon kanske 5 dagar i veckan. Mycket skritt och klättra i backar. Min fråga är nu, borde jag ge henne något kraft foder nu när hon är igång mer och håller på och jobbar upp musklerna? Eller snarare vilket? Nu får hon hö och betofor.

Hej! Har fått hem ett sto på 18 år som gått med föl och inte blivit riden så mycket dom senaste 2 åren.
Hon har varit igång sen i december i sakta tempo och nu när våren kommit har vi ökat tempot lite så nu rids hon kanske 5 dagar i veckan. Mycket skritt och klättra i backar. Min fråga är nu, borde jag ge henne något kraft foder nu när hon är igång mer och håller på och jobbar upp musklerna? Eller snarare vilket? Nu får hon hö och betofor.

Det beror på vad ditt hö innehåller.

Dvs, du behöver en analys på höet där det framgår hur mkt energi, protein samt vilka mineraler och spårämnen som finns i det.

Som @Elo säger så är det i princip en omöjlig fråga att besvara. Det beror på vad grovfodret innehåller och hur hästen ser ut. Näringsinnehållet i grovfoder kan variera väldigt mycket.

Ingen häst behöver kraftfoder bara för att hen rids. Det som däremot alltid behövs är att täcka hästens behov och då utgår man alltid från grovfoderanalysen och kompletterar med det som fattas. En foderstat helt enkelt. Behovet av mineraler, energi och protein och även e-vitamin när hästen inte går på gräs samt de eventuella aminosyror som fattas ska alltid tillsättas om något fattas oavsett om hästen rids eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka