Foder för viktökning

J

Jo_bo

Hej! Jag sköter en gammal valack på 30 år som har blivit förskräckligt spinkig, hästar brukar ju tappa muskler när ålderdomen slår till men jag skulle ändå vilja utöka den kost han får av sin ägare med något som ökar hans vikt. Han blir skrittad varje dag men inget mer. Nu får han betfor och havre.
Vad är bra just för viktökning?

Sv: Foder för viktökning

lucernhack eller lucernpellets. Ska blötläggas en stund innan. Är mycket proteinrikt och får de flesta hästar att gå upp i vikt. Finns att köpa på gr*ngården.:)

Har ni kollat hans tandstatus? Han kanske inte kan tugga alls. Då är havre och betfor inte helt lyckat. Äter han hö?
Pröva ge uppblött lucernpellets med kli i och olja.

Tack för tippsen, jag ska genast gå och köpa några kilo luzernpellets och så ska jag prata med ägaren om att ett tandläkarbesök för hästen kunde vara bra!

Jo_bo skrev:
Tack för tippsen, jag ska genast gå och köpa några kilo luzernpellets och så ska jag prata med ägaren om att ett tandläkarbesök för hästen kunde vara bra!

Ja absolut ska ni kolla tänderna. Dom ska man ha noggrann kontroll på när hästen är så gammal!

Annars som dom andra sagt: LUSERN! Men om hästen har svårt att tugga för mycket så är ett snabbare sätt olja+soja. Kanske 1-2dl och 1-3 dl soja.

Kan den fortfarande äta hö bra?

Om han har svårt att tugga så häll på mycket vatten på lucernpellets så blir det lite mer gröt/soppaktigt så han nästan kan slurpa i sig det.

Mysaan skrev:
Om han har svårt att tugga så häll på mycket vatten på lucernpellets så blir det lite mer gröt/soppaktigt så han nästan kan slurpa i sig det.

Ja det är också en variant ;) men han kanske behöver väldigt MYCKET och då kan man ju även lägga till olja+soja för att lättare få i honom energi/protein.

fast olja OCH lucern kan väldigt lätt resultera i proteinöverskott och då har man ett nytt problem...:(

Men olja innehåller väl ingen protein bara energi?

Olja och soja "tar ut" varandra, så varför skulle det bli proteinöverskott av den kombinationen? Olja är enbart energi. Om hästen är tunn och tappar muskler får den ju för lite av både energi och protein, således låter olja och soja som en utmärkt komplettering till "grötad" lusern.

hanoirocks skrev:
fast olja OCH lucern kan väldigt lätt resultera i proteinöverskott och då har man ett nytt problem...:(

Inte alls. Olja innehåller enbart ENERGI (MJ) och soja mest protein. De kompletterar varandra!
Man ska inte ge enbart olja i sånna här fall.

hanoirocks skrev:
lucernhack eller lucernpellets. Ska blötläggas en stund innan. Är mycket proteinrikt och får de flesta hästar att gå upp i vikt. Finns att köpa på gr*ngården.:)

Måste bara påpeka en sak: Lusern är inte MYCKET proteinrikt, "bara" ett proteinrikt grovfoder. Det är inte så himlans mycket protein i det om man jämför med riktiga proteintillskott som t ex soja, b-jäst och linfrökaka.
Lusern inenhåller 105g smbrp/kg medans soja inehåller 380g/kg (!!) och linfrökaka ca 240g/kg. Det är skillnad det!

Han äter sitt hö bra, älskar hö och det varkar inte vara några problem när han tuggar det.
Jag ger ett halvt kilo morötter varje dag också och dom tuggar han också i sig bra.
Men tack för alla tips.
Olja+soja, det ska jag kolla upp!

Måste bara fråga, om man ska ge sin häst olja. Vilken olja pratar vi om då??

Linfröolja, solrosolja, majsolja eller nåt annat.

Vår gamling får stöpt havre och betfor.
Men han får också Red Miles och har extrakrubba med FRI tillgång ¨på luzernpellets.
Han får extrafint hö.

Tänk på att gamla hästars behov är samma som unghästar.
Mycket viktigt med avmaskning. Ta träckprov!

En annan viktig sak är att inga tandraspar i mun om det inte är absolut nödvändigt.
En gammal häst har väldigt dålig tanduppsättning och en okunnig kan förstöra dom helt. Och då är hästen definitiv slut.

AM

Det finns färdigfoder speciellt för äldre hästar, men tyvärr har namnet fallit ur minnet just nu.... Ska fundera och återkomma!

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Acto
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama