Foder för känsliga magar

Breccia_

Trådstartare
Finns det några "milda" foder för hästar som är lite känsliga?
Min häst har haft kolikkänningar 3ggr på ett halvår nu vilket jag tycker är alldeles för mycket. Han äter kokat linfrö varje dag och sen han började med det har det gått finfint. Men inte igår, vet. kom och gav b-vitamin och kramplösande och han vart bra.
Men jag började tänka lite på det där med foder, kanske finns något som funkar för hästar med känsliga magar?
Är lite inne på att ge honom uppblött krafft (det gillar han verkligen) och betfor + lusern, hösilage, linfrön och lite halm att pilla med. För med tanke på att det är uppblött borde det ju vara lite snällare, fast det kanske inte är så bra i längden att äta blött foder hela tiden? Och då menar jag inte bara fuktigt utan en gegga, det är så han helst äter sin krafft.
Tänkte ringa Krafft också men kan ju lika bra höra här oxå.
 
Sv: Foder för känsliga magar

En fråga bara! Dricker din häst ordentligt? Om det var förstoppningskolik så kanske felet ligger där.
//marti
 
Sv: Foder för känsliga magar

Han dricker mycket, konstant i vattenkoppen när han har hösilage/halm att tugga på. Han blöter ner allt han äter, har en härlig soppa i vattenkoppen varje dag. Har man hink tar den slut direkt så ja, dricker gör han väldigt bra.
 
Sv: Foder för känsliga magar

Bra! Men då kommer tråknissen och frågar om flödet i vattenkoppen... Se till att han alltid har en fylld extrahink i boxen så blir det bra.

Du skrev att du var inne på att ge honom betfor+lucern, det är alltså inget du ger idag? Betfor är lösande så om det passar in i resten av foderstaten så ge honom, men som vanligt börja försiktigt! Halm i boxen till natten är också bra för magen, samma sak där, passar det in i foderstaten så bara ge. Börja med något kg och sen kan du öka på till 3-4 kg utan problem. Lucern är också bra iom att det är ett grovfoder som ger tarmarna arbete.
//marti
 
Sv: Foder för känsliga magar

Jag hade vattenhink sen bytte jag box och tog bort kroken, ska sätta upp den idag!
Han har ätit lusern men jag ökade på hösilaget istället under en period men insåg nu efter en månad så att det är lättare för mig att använda mig av lusern faktiskt.
Halm äter han inte så friskt av, han vande sig att ha det som strö men nu idag kommer den säkert vara slut för han var så hungrig inatt när vi åkte från stallet.
Har uträknad foderstat och allt passar in, men jag vill gärna veta om det finns ett mildare foder så att hans mage kan vara lugn.
 
Sv: Foder för känsliga magar

Har han känslig mage så kan det vara så att hösilaget är boven. Min häst kan inte äta silage. Fuktat hö däremot är det bästa för honom.

Betfor kan hjälpa en dålig mage men den kan också sätta sprätt på den så hästen blir lös.

Olja kan också hjälpa till att magen mår bra. Om du ger lite parafinolja som inte bryts ner i magen så smörjer den tarmarna och magen hela vägen...

Min häst är också känslig i magen, får nästan fri tillgång på hö och 1dl krafft rehab, olja, b-vitamin och loppfrö.
 
Sv: Foder för känsliga magar

Då är tråknisse igång igen :angel:
Hur är det med motionen? Har du märkt något samband med viloperoder etc? Hur mycket är han ute? Har han kompisar att leka med så att han rör på sig i hagen?

Nu ska vi se, silage, halm, lucern (hack?), betfor och linfrö. Det ser ut som en mycket bra mix i mina ögon! Jag är inget för pelleterat foder...
//marti
 
Sv: Foder för känsliga magar

Har just pratat med kraffts foderråvgivning, jag gillar krafft det har funkat perfekt på alla mina hästar bl.a. en buköppnad ponny (akut kolik, lipom -03)

Han rör sig mycket, har aldrig vilodag (förutom nu när jag har varit sjuk i samband med krock och när chocken släppte fick jag feber och kunde inte göra spec. mycket alls, gick på promenader med honom och drog ner kraftfodret).
Kompisar att leka med, no way. Ingen vill ha sin häst med min :angel: Han är ute ungefär 6-9 timmar/dygn, inget jag kan göra något åt, står i stort inackoderingsstall. Dock har han en jättefin egen hage, större än dom flesta. Han är van, från början innan han kom till mig, vid en liten sandpaddock så han är så lycklig över sin "lilla" stora hage. Sen har han blivit bra på att gå ut, förrut ville han bara vara inne, 2 timmar ute i hagen och sen var han färdig, stod och skrek efter mig för att jag skulle hämta honom (hade massor med utsläpp/insläpp under den perioden). Nu klarar han av att vara ute "hela" dagar och förhoppningsvis kan han gå med dom andra till våren.
Krafft tyckte jag skulle ha mycket stråfoder, lite halm, krafft groov 125 och olja. Låter som en helt ok mix i mina ögon, han får börja lätt med grooven och vänja sig vid den och sen öka på med lusern när han jobbar mer.
Nu kommer jag även ha mer koll på hans mat o så eftersom annan mat än det stallet har serveras i hink som dom lägger in vid fodringarna, nu ska han få äta sin blöta sörja bäst han vill.
Lägger även till att jag tycker inte du är en tråknisse, det är bra att få dom frågorna och tänka över det hela.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder för känsliga magar

Krafft trodde det var för mycket stärkelse i kornet, dom rekomenderade mer fibrer. Mycket strå (vilket faktiskt förvånade mig, trodde dom bara skulle rekomendera sina egna saker!), halm att pilla med o.s.v. I stort sett samma sak som ni har gett mig tips på! :)
 
Sv: Foder för känsliga magar

låter vettigt med stärkelsen..

annars säljs ju dynavenan just som ett snällt foder. många "mag-hästar" som käkar det.

men, smakar det så kostar det ;)
 
Sv: Foder för känsliga magar

Som någon tidigare skrev, hösilaget kan vara en stor bov (såg inte om du hade svarat på det...), och min häst kan absolut inte äta det. Han har haft kolik flera gånger, började ge honom aloe vera i flytande form tillsammans med betforn, och han har inte haft kolik sen dess och är super fin i magen! Förut sket han som en ko bokstavligt talat, men nu är det som det ska se ut :rofl:
 
Sv: Foder för känsliga magar

Hästar med magsår/-katarr blöter sitt stråfoder. Kanske kan du köra honom på en kur MagTarm och se om han blir bättre?
 
Sv: Foder för känsliga magar

mitt sto hade kolik nästan jämt innan. nu vågar vi bara ge henne krafft musli och krafft groov plus. ska nämna att hon just nu är dräktig.

och fri tillgång på hö.
 
Sv: Foder för känsliga magar

Läste en intressant artikel om höslilage för en tid sedan. Där stod det att känsliga hästar kunde reagera på silaget eftersom det var så surt. En hästmage är redan ganska sur, och tillsätter man surt foder blir hästen dålig i magen.
Om det är möjligt, byt till hö kanske? :idea:
 
Sv: Foder för känsliga magar

Jag får kolla upp det, ska prova krafft's råd nu, blandar ut hösilaget med halm (allt hösilage och lägger inte bara in halmkakor) men om det inte blir bättre (hur jag nu ska märka det utan att han får kolik, doh' där vart det dåligt, dålig hästägare jag är) ska jag se över det. ska kolla vart en annan tjej som har hö köper sitt!
 
Sv: Foder för känsliga magar

En fråga; borde inte en häst som inte tål hösilage bli lite mer lös i magen?

Tänkte på det någon skrev om att hästar som blöter sitt stråfoder ofta har magproblem.... min häst har alltid älskat att blöta sitt grovfoder å jag förstår henne, jag menar GRÄS är ju förebilden ;)
Hon har ätit både hö och olika blöta/torra varianter av hösilage och aldrig haft några magproblem eller minsta symptom. Hon älskar nog bara att göra sin mat lite mer smaklig ;)

Eller kan en pålle ha magproblem utan att det märks på nåt sätt utåt?

Till Breccia;
Hoppas du får bukt med koliken! Jag skulle råda dig att alltid blötlägga pelleterat foder, det har jag tom hört Kraffts egna foderrådgivare säga. Tur att han tycker det är mumsigt dessutom ;)
 
Sv: Foder för känsliga magar

ja men det gör jag alltid! blötlägger vill säga.
han har aldrig någonsin varit lös i magen, inte under den tiden jag haft honom (sen sept. -04) inte ens i samband med transport.
han geggar lika mycket med torrt kraftfoder (havre, havrekross, kornkross m.m.) som med hösilaget och halmen också.
han älskar sin gegga! :D

måste bara lägga till detta, vart så otroligt störd på en tjej som fodrar betfor i stallet idag, det gör hon alla vardagar.
hade tydligt skrivit på tavlan när man kommer in genom stallet OCH fodertavlan på boxen att han ska ha hink alla mål, inget annat!
men hon går på rutin, kollar inga fodertavlor utan öser i 1kg betfor.
visst det var inte så farligt så, han dog inte av det (snarare tvärt om, betfor är det bästa han vet) men jag tycker det är väldigt oansvarigt att inte läsa, hur sjutton ska man få kunna hålla koll på det? jobbar/hjälper man till i stallet så läser man när man fodrar. alltid!
nu kommer han säkert inte få betfor imorgon, för nu sa jag idag att han inte skulle ha det idag :smirk: varför ska såna människor envisas med att hjälpa till?
 
Sv: Foder för känsliga magar

Fri tillgång på vanligt hö av god kvalitè, minimera kraftfodret, och lägg till Dynavenas Mash några gånger i veckan.
Betfor kan verka störande på känsliga magar.
 
Sv: Foder för känsliga magar

Har som sagt fått råd från krafft (dom började inte ens med att rekomendera sina produkter, det var jag som pushade på) och det är ungefär samma sak som du sagt förutom Dynavena :)
Betforen drar jag ner på men han får fortf lite, han skulle gråta blod om betforvagnen gick rakt förbi honom!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst har under en längre tid varit dålig i magen. Han verkar vara en känslig kille. Märkte en klar försämring när ja har gav ett...
Svar
4
· Visningar
1 824
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 992
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp