Foder för att få hästen piggare

G

Gauti

Ja, nu undrar jag vad ni ger hästarna för foder för att dom ska bli piggare? Min häst har inte så mycket vilja och blir seg nu som då.

Ger han nu: 2dl betfor, 4 dl havre, 1,5dl kornkross -som jag ska sluta med (får på våren för att hålla hullet, fick dock mer i början av våren) och så får han basiblock.

Nåt tips? Det är en 9årig islänning.

Sv: Foder för att få hästen piggare

det låter som väldigt lite mat i mina ögon, men jag har ju halvblod så en liten ponny ska såklart inte ha lika mkt... Har du testat att helt enkelt öka havren?

det låter som väldigt lite mat i mina ögon, men jag har ju halvblod så en liten ponny ska såklart inte ha lika mkt... Har du testat att helt enkelt öka havren?

Nej jag har inte testat det pga jag inte har en aning om hur mycket han ska ha?! Visst låter det lite, ger säkert inte mycket effekt alls :D

Varför ge korn om du inte vill dämpa? Inte för att det är speciellt mycket men ändå..
Har du provat skriva in foderstaten på någon av de sidor på nätet där dte inte kostar något. Jag provade en del olika, de visade inte samma men gav ändå en hint om att jag var på rätt väg. Nu ser jag tydligt på hästen att det var kanon.. :)
Jag har ingen erfarenhet av islänningar och kan inte kommentera mängden mat..
U

Varför ge korn om du inte vill dämpa? Inte för att det är speciellt mycket men ändå..
Har du provat skriva in foderstaten på någon av de sidor på nätet där dte inte kostar något. Jag provade en del olika, de visade inte samma men gav ändå en hint om att jag var på rätt väg. Nu ser jag tydligt på hästen att det var kanon.. :)
U

Ja, korn ger jag bara för att han skulle hålla hullet vid pälsfällningen, han blir lätt tunn annars. Men gav mer förut, ska dock sluta med det helt snart.
Mitt hö är inte analyserat, hyr stallplats och ägarna har inte analyserat höet så svårt att skriva in foderstaten någonstans då, för det krävs väl en analys av grovfodret då?

Jo jag tror det krävs analys av grovfodret för att kunna räkna ut foderstat. Är det 4 dl krossad eller hel havre? Kan du inte starta en tråd på Islandshästforumet och fråga hur mycket mat de ger sina hästar och om de tror det finns utrymme att öka havren (om den får tillräckligt med hö?)? Jag kan inte se att det skulle vara problem att öka havren om hästen inte är pigg nog.
U

Jo jag tror det krävs analys av grovfodret för att kunna räkna ut foderstat. Är det 4 dl krossad eller hel havre? Kan du inte starta en tråd på Islandshästforumet och fråga hur mycket mat de ger sina hästar och om de tror det finns utrymme att öka havren (om den får tillräckligt med hö?)? Jag kan inte se att det skulle vara problem att öka havren om hästen inte är pigg nog.
U

Det är helhavre jag ger hästen.
Det finns trådar om det redan där, men alla använder så mycket olika saker, så det går inte att få ut nåt av det :)
Jag vill ha nåt som gör hästen mer pigg, sen vad det kan vara i för form annat än havre det vet jag inte.

U
kapar lite med en fråga
vad är det för sidor du pratar om då? jag hittar bara en massa där man måste ladda ner program som kostar pengar.. också ett där man måste veta precis vad alla foder innehåller, inte bara grovfodret.
Finns det inget där det är förinställt vad typ betfor innehåller osv.
??

Jag hade börjat med att byta ut kornet mot havre, och sedan tror jag att du utan problem kan öka på havren. Det finns en massa specialhelfoder, men jag tror att du kan klara dig bra på havre.
Jovisst alla ger olika. Men jag är av åsikten att om jag inte behöver krångla till det och dessutom göra det onödigt dyrt så låter jag bli. Tror helt säkert att du kan hitta ett helfoder som ska ge din häst mer energi, vill du hellre ge det än havre så är valet ditt.
U

Förresten, blötlägger du havren så att den kan tas upp lättare? Vissa hästar smälter inte hel havre särskilt bra.
U

kapar lite med en fråga
vad är det för sidor du pratar om då? jag hittar bara en massa där man måste ladda ner program som kostar pengar.. också ett där man måste veta precis vad alla foder innehåller, inte bara grovfodret.
??

Ja du, jag sparade inte länkarna. Tror jag googlade på "beräkna foderstat häst online" eller något i den stilen. Jag fick upp flera träffar och valde de 3 första. Det var ett tag sedan jag gjorde det och minns inte exakt vad jag sökte på tyvärr.
U

Ja du, jag sparade inte länkarna. Tror jag googlade på "beräkna foderstat häst online" eller något i den stilen. Jag fick upp flera träffar och valde de 3 första. Det var ett tag sedan jag gjorde det och minns inte exakt vad jag sökte på tyvärr.
U
Tack, ska testa det då!! :bow:

kapar lite med en fråga
??
Freefarm och Hippocampus

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 358
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31