Foder efter buköppning

M

MissInterpreted

Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om den). Jag får hem honom på måndag eller tisdag om allt går planenligt och inga komplikationer tillstöter. Veterinären sa att han då kan äta "normalt" foder, och att det enda jag skulle vara noga med var att introducera/ändra fodergivorna väldigt gradvis och försiktigt.

Vill dock gärna ha råd av er som har erfarenhet av/kunskap om liknande situationer. Vad ska jag tänka på när det gäller hans foder? Vad är snällt mot tarmen/håller hullet uppe/resulterar inte i för mycket överskottsenergi? (Två månaders boxvila väntar, kommer dock att bygga minihage istället åt herrn, för hans mental hälsas skull.)

Normalt sett äter han hel havre, lucernpellets och speedibeet, utöver det får han också lite olja och ett mineral/vitamintillskott. Min spontana tanke är att ta bort havren helt och ge mer lucern (naturligtvis gradvis introducerat), fortsätta att ge någon deciliter olja/dag och börja ge linfrö. Har också köpt in hö som är finare i kvaliten (rent strukturmässigt) än det han brukar få, vilket veterinären tyckte var en bra idé.

Jag har naturligtvis pratat med min veterinär om mina andra idéer också, och hon ställde sig positiv till dem. Dock hör det inte till vanligheterna här i England att man gör upp sin foderstat själv, utan man köper en av otaliga fodermixer och ger sin häst enligt instruktionerna på förpackningen, så jag vet inte hur insatta veterinärerna är i foderlära och olika foders verkan på tarmen etc. Tips och råd mottages alltså tacksamt! (Även tips som inte direkt är foderrelaterade är välkomna)

Kanske också ska tillägga att det är en i övrigt frisk och fräsch 24-åring jag har, han har inga "ålderskrämpor" och inga tidigare magproblem eller fångkänningar. Han har också tänderna i behåll och är pigg, glad och positiv, även post-op...

Tack på förhand!
 
Sv: Foder efter buköppning

Vill bara förtydliga att jag inte är ute efter en exakt foderstat, utan vill veta mer om vilka olika fodermedel som kan vara lämpliga och varför.
 
Sv: Foder efter buköppning

Har svarat i din andra tråd också.
Min ponny fick verkligen introduceras långsamt till foder igen, det började med 1 kg hösilage utspritt på fem gånger/dag. Utöver det fick han kli, linfrön, aloe vera och b-vitamin. Och så såg det ut dom första två veckorna sen fick vi börja öka på hösilaget gradvis, efter 6 veckor var vi uppe i 6 kg hösilage/dag, men ponnyn var inte direkt lycklig över det.
Vi pratade med vet. i stort sett varje dag (när han ringde sa han bara "Hej det är jag") för han ville veta hur det hela fortlöpte.
Min ponny hade (eller har) ett ganska speciellt psyke och är hård som sten, vi vågade inte ge honom havre förräns sista tiden vi hade honom innan vi lånade ut honom (juni -03). Kli fick han mest för att få något öht.
Jag känner att jag minns så otroligt lite, det är som om man förträngt den jobbigaste biten av själva buköppningen och eftervården.
Men otroligt mycket grattis till dig och hästen, skönt att det har gått bra!
F.ö. hade min ponny också lipom, fettklumpen hängde i en slinga från ryggraden och en dag sa det bara stopp och så blev han tvärdålig.
Detta berodde på att han varit otroligt överviktig (ca 100kg) när vi köpte honom, det tog mig över ett år att få honom smal och fin och trimmad. Nu är man så där lagom nojjig för att ens hästar ska bli feta.
 
Sv: Foder efter buköppning

Varför oroa sig och fundera en massa på vad och hur mycket hästen skall äta efter en operation? Om hästen är opererad på en klinik/djursjukhus (vilket torde vara fallet) så lär du nog få med dej en dietlista och detaljerade förhållningsorder därifrån. Om inte, så är det upp till dej som djurägare att fråga om sådana saker.
Jag finner det märkligt att man frågar om råd i sådant fall som ditt här på buke. Troligen finns det ingen annan häst som är precis som din. Alla hästar är ju individer och behandlas/fodras därefter.
Jag skulle aldrig våga fråga om råd, och inte heller lita på svaren här på buke, då det förekommer de mest tokiga svar i vissa fall.
Nej, rådfråga veterinären istället, så får du det mest kompetenta svaret. ;)
 
Sv: Foder efter buköppning

Hej och grattis till en lyckad operation! :)

Håller helt med dig och veterinären att ta bort havren helt. Men jag blev lite konfunderad på varför du ger olja? Vilken sort? Jag skulle heller, som du själv också tänkt på ge linfrö istället.

Sen är det ju mycket sunt förnuft! :D Se efter hur pållen mår och verkar ta emot det. Vid magoperationer är det svårt att ge någon speciell dietkost, det beror sig helt på vad och hur hästen ätit före operationen och givetvis skiftar det från individ till individ. Kli är också bra, snällt mot magen och tarmen får jobba lite lagom.

Hoppas det går fint för er! Berätta gärna hur det går! :)
 
Sv: Foder efter buköppning

Tack för svar (i båda trådarna)! Jag pratar med veterinärerna i Bristol varje dag - de ringer mig varje morgon med fortlöpande rapporter om hans hälsotillstånd (hittills bara goda nyheter), samt talar om hur det går med invänjningen på vatten och hö. På söndag (imorgon) ska han vara tillbaka på full giva hö, och troligtvis kan jag hämta hem honom på tisdag morgon. Det låter som att din ponny fick en mycket längre invänjningsperiod än så, men det kan naturligtvis bero på en mängd olika orsaker. Hur lång tid tog det innan du fick hem honom efter operationen?

Sa veterinären förresten verkligen att lipomet kom sig av att hästen hade varit för fet? Den information jag fick var att vilken häst som helst kan drabbas av lipom, det var varken åldersrelaterat eller hade något samband med foder/maskangrepp eller fetma. Min kille har iofs alltid varit ganska lättfödd och har haft en tendens till att bli lite väl rund under sommarbetet, men direkt fet har han aldrig varit. Intressant.
 
Sv: Foder efter buköppning

Jag tycker att det framgår ganska tydligt i mitt originalinlägg varför jag frågar om foder i denna tråd och att jag redan tagit upp dessa frågor med veterinären som behandlar hästen.

Det är mycket som skiljer sig från svenska förhållanden här i England och jag är inte beredd att förlita mig helt på en enda veterinär, som jag inte känt länge nog för att ha fullt förtroende för, och som hittills har givit mig ganska vaga svar på mina foderfrågor. Alltså försöker jag att informera mig så mycket jag kan på egen hand, genom litteratur, bekanta och informationssökning på internet, men även genom att starta en diskussion här.

NATURLIGTVIS kommer jag även i fortsättningen att se till att vet. är med på noterna, men varför det skulle vara illa att be om tips och råd här förstår jag inte. Det finns många med kunskap/erfarenhet/utbildning på dessa sidor, och SÅ svårt är det inte att sålla agnarna från vetet...
 
Sv: Foder efter buköppning

Han opererades i början av mars -03 och var nog på sjukhuset ca 2 veckor, hemma två veckor och sen sjukhuset igen 1½ vecka. Dom hade tömt hela magen (som f.ö. var kolsvart när dom öppnade i stort sett) och han hade absolut ingenting i kroppen, tror han tappade 100kg till på den kuppen, han hade inga muskler och inget fett någonstans, såg ut som ett spjälstaket.
Jo, så sa dom till mig iallafall eftersom lipomen var en fettknöl och hästar som är överviktiga börjar till slut samla på sig fett på insidan av kroppen, i min ponnys fall i en slinga från ryggraden.
 
Sv: Foder efter buköppning

Tack! :)

Oljan har han fått för att få lite extra energi till att bryta ner proteinet i lucernen, så den har inget med själva tarmoperationen att göra.

Tidigare har han alltid varit väldigt lättfödd, men förra vintern tappade han, på grund av olyckliga omständigheter, en massa då jag var bortrest i ett par veckor, och det har tagit lång tid att få honom fin igen. Jag vill förstås därför i möjligaste mån försöka förhindra att han tappar alltför mycket nu.

Kli kanske kan vara värt att fundera på (om det nu ens går att få tag i här).
 
Sv: Foder efter buköppning

Då förstår jag att ni fick ta det så försiktigt med invänjningen. Stackarn, han måste ha varit betydligt mer illa däran än mitt odjur, skönt att han klarade sig i alla fall.

Vi hade tur i oturen och de var bara tvugna att ta bort en liten del av tunntarmen precis där lipomet snurrat sig runt, resten hade klarat sig bra. Och han kommer bara att ha stått på kliniken i en dryg vecka då jag (förhoppningsvis) får ta hem honom igen.

Jo, lipomet är ju en slags fett-tumör, men i alla fall på människor behöver man inte vara fet för att fett ska ansamlas inne i kroppen runt organen istället för "utanpå", utan det beror mer på arvsanlag om jag har förstått saken rätt. Om någon här kan mer om detta får ni gärna berätta, det skulle vara intressant att få veta mer om eventuella orsaker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 527
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp