foder 4ggr om dan

S

speedygirl

Hur många är det som ger sina hästar det.

Hade tänkt börja med den sen efter sommaren nu. För egentligen blir det ju fel då han får 3ggr om dan.

Frukost vid 07.00 och sedan lägga upp det hela.
 
Nu har vi hästarna på fri tillgång på hö(när de inte går på bete förstås), men innan vi hade det fodrade vi 4 ggr/dag.

Kl:6.00 Kraftfoder inne, hö i hagen
11-12 Lunch-hö i hagen
17.00 Hö+kraftfoder antingen i hagen eller inne i stallet beroende på årstid och väder.
21.00 Hö+kraftfoder inför natten i stallet
 
Våra får 4 ggr/dag (på vintern):

06.00 Hö och kraft.
12.00 Hö i hagen.
16.00 Intag, hö och kraft.
20.00 Hö och kraft.

Det känns meningslöst för mig att dela upp kraftfodret på 3 gånger, eftersom jag ger så lite (i vintras 3 dl havre/dag men ganska mycket lucernhack :D), men det är tråkigt för henne att inte få något i krubban när de andra får.

Jag tycker nog att man kan fodra 3 ggr/dag om man ger så stora högivor att hästen har att göra i flera timmar. Det viktiga är att hästen inte är helt UTAN mat för länge.

Och ja, jag ska jobba för att lägga om fodertiderna på förmiddagen hos oss, det är för långt mellan frukost och lunch... :) De går dock i hagar där det finns gräs och annat att pilla fram även under vintern, men det är ju inget som "mättar".
 
Vi har fyra gånger/dag, morgon hö+kraftfoder, hö lunch, kraftfoder lunch (ungefär en timme efter höet) slutligen hö och kraftfoder på kvällen (de flesta ger bara hö inför natten).
 
6.30 Kraftfoder och lite hö

7.30 Kommer ut i hagen och får så mycket hö att det brukar räcka fram till klockan 15.00

18.00 Hö (antingen ute i hagen eller inne i boxen)

22.00 Hö i boxen plus kraftfoder och betfor. Hö får han så mycket av att det räcker fram till klockan tre på natten.
 
Vi ger hästarna kraftfoder + hö 3 ggr om dagen. På vintern får de hö ute på förmiddagen/lunch.

M.
 
Jag fodrar
Hö 6.00
Kraftfoder 8.00 utsläpp 8.30
Fri tillgång på halm ute på vintern och bete på sommaren
12.00 Lunch hö i hagen/bete på sommaren
16.00 insläpp och hö + betfor (ligger i boxen när de kommer in)
18.00 kraftfoder
22.00 Hö fri tillgång + kraftfoder till vissa
Försöker att bassera foderstaterna på grovfoder Hösilage + kraft mix. Har hittat ett fodringsätt som funkar bra i vårt stall. Rutinerna gör att det är mycket lungt (10 hästar)och hittills så har vi haft välmående och friska hästar.
 
Gav 4 ggr per dag när vi hade gård.
06.30 Frukost, hö
12.00 Lunch, hö
17.00 Em-fodring med kraftfoder och hö
22.00 Kvällshö
 
När mitt sto var högdräktigt/nyfölat så fick hon kraftfoder 4 ggr per dag, pga den stora mängden. Utöver det fri tillgång på hö.
 
Nu har min pålla haft fri tillgång på hö senaste året. Men innan fick hon mat 4 ggr/dag.
Ungefär såhär:

7.00 Hö + krafftfoder
12.00 Hö
16.00 Hö
20.00 Hö + krafftfoder
 
på sommaren när betet är nästan slut ger vi 3 ggr
men på vintern ger vi:
0600 krafft och hö
11-12 lunch: hö i hagen
(om hästarna är ute längre än 17.00 om det är fint väder får dom även lite hö till i hagen kl:1600)
17-18: krafft och hö
21-22: hö och lite morötter
 
jag ger mina hästar 3 gånger om dagen men de går ute dygnet runt och plockar,sysselsättersig själv.
Eftersom jag har eget stall och jobbar alla veckodagar så kan de inte få på förmiddagarna men så här ser det ut iallafall...
morgon ca 8-9
kraft foder + hö
(jag ger lite senare på helgerna så att jag får lite sovmorgon)
eftermiddag kl 15-16 beroende på när jag slutar arbetet då får de hö
kväll ca 21 kraft + hö
 
7,00 Hösilage + kraftfoder
13,00 Hösilage
16,00 hösilage + kraftfoder
19,00 kraftfoder
21-22,00 Hösilage

Men nu ska jag ha min på fri tillgång av grovfoder hade jag tänkt.
 
Vi ger såhär:
frukost: 6.30 hö och kraft
lunch: 12.00 hö
insläpp: 17.00 hö
kvällsmat: 8.30 hö och kraft

egentligen skulle man väl he kvällsmaten senare, men det är sällan någon som vill stanna i stallet längre
 
Nu går de ju ute på sommarbete, och då blir det bara en skvätt kraftfoder med tillsatser efter ridningen.

Vintertid ser det ut ungefär såhär:

ca 6.00 - hö + kraftfoder
ca 12.00 hö
ca 16.30 hö + kraftfoder
ca 22.00 hö + kraftfoder

Sedan ger man ofta kraftfoder (och en tuss hö) själv (efter ridning) mellan 16.30-målet och 22.00-målet.

Min häst har dessutom i princip fri tillgång på halm i hagen, lägger ut så att det finns att tugga på hela dagen.

Mvh Huntress :)
 
På vintern får våra 4ggr/dag:

Kl 8-9.00 Krafft inne + hö i hagen
Kl 12-13.00 Hö i hagen
Kl 16-17 Insläpp med hö och krafft
Kl 21-22.00 Hö inne

Min får även krafft före och efter ridning

När det är varmt ute får de insläppshöet i hagen och krafften när de kommer in!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 327
Senast: Shixle
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
530
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 798
Senast: aglaonema
·
Skola & Jobb Kommer få en helt ny person att lära upp nu i sommar då hon ska vikariera för mig, inom städ/post. Funderar hur jag egentligen ska...
2
Svar
27
· Visningar
1 690
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp