Foder 05:a

L

Love_energy

Jag vet inte riktigt hur mycket krafftfoder jag ska ge min 1 1/2 åriga fullblodshingst.
1,51m i mankhöjd och väger ca:355kg mamman var 160 i mankhöjd och vägde i toppform 420kg, pappan är 88:an.

Tänkte ge han Salsa basmix och ev extra havre samt vitaminer.
han går fortfarande ute, och jag har ingen ananlys på höensilaget.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder 05:a

Jag är inte så bra på det här med foder, men fodrar efter hur min åring ser ut i kroppen och hur hon uppför sig så att säga.

Hon får nu 2kg krafft groov 125 (rekommenderad dos.) Hon får lusern (5 dl) för att öka upp proteinet lite till och 1 liter kornkross för att få upp fetthalten. Även lite olja nu för att öka energin när det är kallt. Har heller inga värden på höet. Detta funkar just nu med höet som finns, men vi får se hur hon blir nu när vi börjar me ensilage. Hö äter hon ca 12 kg/dag.

Kan tillägga att hon lätt blir tunn..

Jag ger min åring:

*fri tillgång på hösilage dagtid
*3 kg hö under natten
*3 kg groov 125/dag
*2 kg lucernpellets/dag (krafts)

Har inte heller någon analys. Har pratat med ett antal foderexperter och har på så vis kommit fram till denna foderstat. Håller koll på hull och tilväxthastighet och ändrar lite smått vid behov.

Analysera silaget till att börja med.

Det är vanskligt att chansa med en unghäst om man inte har mycket goda kunskaper om behov, skörd av grovfoder osv.

Jag tycker att du ska börja med att analysera ditt hösilage. Det är alltid viktigt att veta innehållet i grovfodret man använder, och i synnerhet när det gäller växande hästar!

Risken finns att där blir proteinbrist och felaktiga mineralbalanser, vilket inte är särskilt bra i längden.

KAN du inte ta analys av någon anledning så skulle jag bytt ut ett par kg av hösilaget till lusernhack till att börja med. Ger bra proteiner. Något ganska neutralt mineralfoder kanske, med en "normal" mot lite lägre kvot iom att lusernet innehåller ganska mycket kalcium.

3 kg krafftfoder om dagen, känns som jag lite lite till min pålle då.
Förtillfället är han inte mager, och har inte väldiga arvsanlag till att lätt bli tunn.

På salsa påsen står det att till lätt träning 2-3 kg om dagen men det är vad jag ger mitt 5 åriga tävlingsto(fulblod) och hon klarar sig på det, hmm... Får väl skriva en runda till salsa företaget och fråga..hehe

Om du tvunget inte kan ta grovfoderanalys och vill använda Salsa så ge inte Bas, ge Xtra mix istället.
Det är en unghäst som växer o han har lite andra behov än ditt vuxna tävlingssto.
// Linda

Får väl skriva en runda till salsa företaget och fråga..hehe

Men om de är seriösa så kommer de också att fråga efter din höanalys.

Rekommendationerna på säcken gäller bara om man har en "tabellhäst" som äter ett idealhö, och den kombinationen existerar mycket sällan i verkligheten...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka