Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
väldigt vacker häst!Visa bifogad fil 83722
Stencool! När han inte förstår stannar han bara och väntar på förklaring. Nu är jag nöjd för ett tag, blir han odräglig i hanteringen så sätter vi igång med fortsättningskursen.
Var bor du någonstans? Det finns en del personer som man kan betala för att göra visningen. Min visades ju så och det var väldigt skönt måste jag säga, då visste jag att det var ett proffs som sprang. Det är inte bara att springa som på en veterinärbesiktning, meningen är att hästen ska springa med lite lagom tryck in i din hand, som att den går på tygeln typ (utan att nackens placering spelar roll).Jag har sett tvärtom
Man kanske får kolla med det stället man vill visa på helt enkelt.
Ja precis, det verkar väldigt okomplicerat med ridprovet. Jag känner mej betydligt mindre nervös för det nu än innan jag fick vara med och se.
Nu är jag nog mest orolig för hur jag ska fixa att springa ikapp med hästens långa ben när han ska visa sin trav för hand
Örebro/Värmland.Var bor du någonstans? Det finns en del personer som man kan betala för att göra visningen. Min visades ju så och det var väldigt skönt måste jag säga, då visste jag att det var ett proffs som sprang. Det är inte bara att springa som på en veterinärbesiktning, meningen är att hästen ska springa med lite lagom tryck in i din hand, som att den går på tygeln typ (utan att nackens placering spelar roll).
Då är det bra att öva mkt med ngn som joggar bakom, som drivare. Och träna både på hårt och löst underlag så lär sig hästen och blir inte så överraskad i nytt. Min upplevelse är också att om man först travat tillsammans på hårt (direkt innan) så blir traven mer imponerande inne på mjukt sen.Örebro/Värmland.
Ja det är ju just det, jag vill ju visa fram hästen som han förtjänar ändå.
Den här hästen travar skittråkigt när han bara fjösar fram i 'veterinärbesiktningstrav'
men ser väldigt intressant ut när han börjar ta i lite. Det är ju DEN traven man vill visa att han har.
Jag ska kolla runt lite efter visare, har funderat på det innan,Då är det bra att öva mkt med ngn som joggar bakom, som drivare. Och träna både på hårt och löst underlag så lär sig hästen och blir inte så överraskad i nytt. Min upplevelse är också att om man först travat tillsammans på hårt (direkt innan) så blir traven mer imponerande inne på mjukt sen.
Så tråkigt, hoppas det går över snabbt!Min fröken skulle komma hem i dag, men hon har blivit snorig och ett par av de andra unghästarna hon går med hostar, så måste avvakta några veckor innan jag hämtar henne, så vi inte drar med smitta hem till stallet.
Tur att vi inte har bråttom, åtminstonde inte än - drygt ett halvår kvar tills treårs.
Vi var på löshoppning igår och han är fortfarande rätt valpig och 'mest ben' men lite börjar han komma i sin kropp ändå.
Jämfört med tidigare
Hoppar gör han trevlig och även om mycket annat också är spännande och ska utforskas så när han väl går in på hindren suger han tag i uppgiften och blir så nöjd efteråt.
De andra i samma ålder ser dock bra mycket maffigare och kralligare ut. Å andra sidan är det nog mer massa från början tror jag.
Ni som vill visa på unghästtest, hur tänker ni konditionsmässigt inför det?
Hur tränar ni?
Lösgalopp? Annat? Visa bifogad fil 83725
Mycket bra tips du ger! Jag har en jag ska fråga om hjälp som visat mycket hästar, men jag slits mellan att jag ändå vill göra det själv trots att jag vill visa honom på bästa sätt såklart. Tur det är lite tid kvar!@Magnum kolla med din lokala SWB-förening om de har en aktiv UNG SWB-sektion. I så fall har de kanske ngn ungdom som kan hjälpa dig. Ska du visa på Strömsholm så har jag ett tips på en sån, hör av dig i så fall!
Han har bara gått i hage sedan i senhöstas. Löshoppat tre gånger sen dess. Skoddes (fram) i den vevan också.Min går endast bara i hage nu, släpps någon gång i ridhuset då och då men de gör ju inte särskilt för konditionen.. Min plan är att börja jobba honom i mars igen för att va redo tills testerna runt 20:e maj. Försöka få en blandning av inridningen tillsammans med ev lösgalopp och löshoppning.
Löshoppa har han fått göra 1-2 gånger i månaden, fullföljer uppgiften väl och som han ska men kanske lite utan sug. Hade önskat lite mer av de du beskriver
Vad gör du med din just nu eller är han också på vintervila?
Du kan ju vara med, men inte vara den som springer. Kanske den som driver? Det var jag vilket var lagom för jag var så nervös. Det var skönt med lite lagom ansvar för poängen.Mycket bra tips du ger! Jag har en jag ska fråga om hjälp som visat mycket hästar, men jag slits mellan att jag ändå vill göra det själv trots att jag vill visa honom på bästa sätt såklart. Tur det är lite tid kvar!
Swb östergötland brukar ha genrep inför testet. Och så brukar det vara ett eller flera tillfällen utöver det där någon anordnar löshoppning om man vill träna merExakt därför jag faktiskt vill visa min! Inte för någon framtida försäljning eller liknande utan det känns mest intressant att faktiskt få en bedömning på honom. Tycker det är lätt att bara se klipp på vääääääldigt dyra och fina unghästar som man redan innan förstår kmr få topp betyg. Nästan roligare att se vanliga amatörhästar, i mitt tycke
träningstillfällen låter toppen. Vi finns i östergötland och har ju ganska många större anläggningar härikring, kanske ska hålla ögonen öppna!
Låter som en bra plan. Får ja fråga varför du valt att sko honom nu ? Min verkas endast men hört att många slår på skor innan / i närheten av testerna.Han har bara gått i hage sedan i senhöstas. Löshoppat tre gånger sen dess. Skoddes (fram) i den vevan också.
Nu tänkte jag ta en period igen efter att han blir skodd i veckan. Han är insutten och reds i skritt och trav i somras/höstkanten.
Försöka åka till ridhus för lite lösgalopp och samtidigt kika sej runt lite.
Fortsätta med löshoppningen.
Jasså! Vet du var de annonserar ut när det är på gång?Swb östergötland brukar ha genrep inför testet. Och så brukar det vara ett eller flera tillfällen utöver det där någon anordnar löshoppning om man vill träna mer