Testade ett nytt bett häromdagen, ville mest se om
Hon accepterade det och tänkte ha det vid tex uteritter eller liknande för variation, men hon var tvärnöjd så det blir nog vårt nya dressyrbett!
Red på raka bett när hon var tre men sen när hon var fyra så var hon väldigt missnöjd så då gick vi över helt till tredelade bett. Nu verkar det funka igen.
Jag tycker att det är lite ”glappt” i skarvarna/länkarna, är rädd att hon ska bli nypt av det men hon verkade ju väldigt nöjd. Vet inte om jag kanske skulle lägga pengar på ett myler eller billy allen om de är bättre på det sättet än detta från hööks?
Får väl se hur det går kanske.
Det är ju rätt skarpt, mycket skarpare än de bett jag brukar rida på men just nu gör inte det så mycket för hon kan bli lite av en bulldozer när hon är jättepigg i galoppen. Hon lägger sig inte alls i handen på det heller vilket ju är bra, men jag vill ju inte att hon ska komma bakom för att bettet är skarpt heller. Inte märkt det än men får ha det i bakhuvudet.
Ska nog ha det på träning ikväll och se vad tränaren säger.
Jag provade det bettet på Pärlan också, hon gick bra på det men 2 av de 5 gångerna jag red med det fick hon blod i munnen. Har aldrig hänt innan eller efter med något annat bett. Jag kunde inte se på tungan om det var som hon blivit nypt men kändes inte som att det kunde vara bara sammanträffande, så har inte ridit med det mer. Har det dock när jag longerar och då har det inte hänt något, men bettet är ju mer stilla då också.