Red ute på slingan igår, övade på galoppfattningar. Fick tvärstopp två gånger men ingen ”ihållande istadighet” utan det släppte direkt så kunde vi fortsätta. Duktig!
Jag gillar verkligen att rida där på slingan. Inser att många inte anser det vara riktiga uteritter men för oss är det perfekt. Nelly är alltid skräckslagen första varvet (varje gång
) men från varv två slappnar hon av och då får vi fin hjälp med bjudningen.
Skulle jag rida ut ”som vanligt” utan draghjälp framför skulle det vara väldigt svårt att göra annat än skritt, stå still och glo på saker och kanske trava i smygfart. Nu när vi mest är på slingan så får hon chansen att ha roligt (och vi kan öva på dressyrarbetet) och inte bara gå runt och vara rädd hela tiden
Igår var det två andra som red samtidigt på slingan. Tycker hon mognar så fint i de situationerna. Hon blir rätt spänd när hon ser de andra hästarna men det blir ingen grej. Jag brukar försöka se till att rida i motsatt håll så att vi möts istället för att jag eller den andra kommer bakifrån och ska om. Igår bytte dock de andra varv flera gånger så vi fick träna på lite fler situationer. Blev jätteglad när hon klarade att gå om en häst. Jag var rädd att hon skulle slå på tvärnit och vilja stanna hos den hästen, men det gick jättebra!
Generellt för Nellys del verkar hon göra stor skillnad på om man liksom bara möts/passerar eller om man rider ihop. Rider man ihop blir hon väldigt klistrig på den andra hästen, går hon bakom så är det jättesvårt att få henne att gå om och gå först sen.
Visa bifogad fil 76429