Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min -15 har inte sommarlov ännu tyvärr. Tänkte den skulle gå lite till innan det är dags för vila. (Den har vilat sen den blev inriden som 3 åring innan jag köpte den.)
Hästen var ganska mkt efter i sin utbildning när den kom men har lärt sig snabbt och utvecklats massor. Hur mkt kan era -15 ungefär? Är dom tävlingsklara tex? Jag hade först hoppats på att komma ut på pay and ride/jump till hösten men känner att det får vänta då hästen både behöver vila lite och fortsätta att utbildas i lagom takt.
Min är tagen sent av olika anledningar, men har inte tänkt att tävla vad jag vet utan vill ha en snäll hobbyhäst men sen kanske de händer att han i framtiden startar någon liten dressyr eller hopptävling vi får väl se. Han är riden i alla gångarter men väldigt omogen för sin ålder, behöver tid därför har vi tagit de lugnt över sommaren helt enkelt.Min -15 har inte sommarlov ännu tyvärr. Tänkte den skulle gå lite till innan det är dags för vila. (Den har vilat sen den blev inriden som 3 åring innan jag köpte den.)
Hästen var ganska mkt efter i sin utbildning när den kom men har lärt sig snabbt och utvecklats massor. Hur mkt kan era -15 ungefär? Är dom tävlingsklara tex? Jag hade först hoppats på att komma ut på pay and ride/jump till hösten men känner att det får vänta då hästen både behöver vila lite och fortsätta att utbildas i lagom takt.
Idag slog han till med en av sina explosioner. Han har inte gjort de på länge så blev chockad faktiskt. Vad som triggade denna gång var att jag bad honom flytta sig när han hade sadeln på och antagligen uppfattade han de som en skänkel trots att han stod på gången, han har gjort då med ryttare på ryggen exploderat när han fått order om att gå framåt. Nu gick de bra och han lugna sig rätt omgående igen men såg väldigt fundersam ut. Vi måste komma på vad som triggar igång hans beteende, jag förstår att de är hans sätt och försvara sig men de är inte hållbart för varken honom eller oss rätt vad de är så gör han någon illa eller sig själv för den delen. Hm nu var de dock länge sedan som sagt han gjorde så här så får väl bara försöka jobba vidare, ska också prata lite med S som har vart med från början, bra med ett bollplank som känner hästen och alla hans små egenheter.
Nej de är den inte då han kan explodera för saker i allmänthet, men som sagt de var länge sedan nu han visade de här beteendet med mig. Han har dock kört med de lite med husse ett tag nu han exploderar för att någon flyttat transporten från de stället den stod på innan osv därför har vi aldrig satt de i samband med sadeln. Han har exploderat en gång med sadeln på när han var på inridning och de var i februari i år, då för att hon som red in honom påminde honom att man inte fick gå och såsa sig fram i ridhuset. Men vi får väl se fortsätter han får vi väl kika upp honom men som sagt han kan få de här beteendet runt andra saker med därför har vi aldrig satt de i samband med ridning.Jag ber hemskt mycket om ursäkt om du berättat det innan, men är t.ex ryggen kollad på honom? Om du något kanske skulle ha kunnat "komma i kläm" någon gång och han sedan minns det ihop med sadeln eller liknande?
Ja ingen har ridit på honom sedan i Maj. Ska tala med min husveterinär och se vad vi kan hitta på.@MayGrace Kan nog vara något ryggrelaterat även om sadeln inte behöver vara på för reaktion. Det låter ju tyvärr som att han kan ha ont när det blir så stora reaktioner så plötsligt. Jag hade kollat innan jag satt upp, finns det något är det ju bara dumt att riskera både sig själv och häst genom att sitta upp. Hoppas han blir bättre iallafall!
Unik kan skritta, trava och med lite ihärdighet galoppera under ryttare så vi ligger förmodligen efter. Men för min del gör det inget, vi har roligt och tar det i vår takt.Min -15 har inte sommarlov ännu tyvärr. Tänkte den skulle gå lite till innan det är dags för vila. (Den har vilat sen den blev inriden som 3 åring innan jag köpte den.)
Vi nöter på 2-3 dagar i veckan. Tränar på att hamna där piloten tänkt sig i skritt och trav samt att få till galopp. En av dagarna kommer en hoppryttare och rider honom så att det blir ordning på torpet. Hon är inte lika lättimponerad av Unik som matte är och kräver att han gör som han blir ombedd när han blir ombedd och inte ett halvt varv senare. Unik tycker att hon är lika delar jobbig som rolig.Stilla i tråden, har alla sommarlov? Jag har beslutat att ta hem Minion redan nu på lördag, då har han haft semester i 6 1/2 vecka. Har varit nere och hälsat på honom två gånger och han verkar tyvärr bara bli smalare istället för att lägga på sig, minuset med att ha hingst tyvärr... De har gått några veckor på "fjällbete" nu, kanon för kroppen men inte för hullet!
Jag håller även på att byta stall, vilket jag tror kommer bli jättebra! Nya stallet ligger bara 3,5 km från där jag bor, och har ca 100 meter till ridhus och stor uteridbana. Det är ett såkallat "DIY" (do it yourself) stall, så man kan ha sina hästar ute eller inne så mycket man vill. Förhoppningsvis ska Minion gå ihop med två små ponnyvalacker, jag måste bara klura ut ett bra sätt att lösa fodringarna så han kan få fri tillgång på hö utan att de små får det...