Fy fasen vad Kandi skrämde mig igår kväll. Efter en mycket bra träning med beridare for vi hemåt. Jag fixade ordning hästen, mockade (för det hade jag inte hunnit med innan) och när jag var klar med allt så serverades kvällsmaten.
Kandi mumsade först på sitt hö och när jag sedan hällt upp kraftfodret så slutade hon äta
. Istället stod hon i boxen med huvudet sänkt och såg allmänt lidande ut. Trodde hon fått foderstrupsförstoppning och slängde mig på telefon och ringde distriktsveterinären.
En timme senare var veterinären på plats och då hade då stod det klart att det inte var foderstrupsförstoppning, utan Kandi hade kolik. Väntan på veterinären var svinjobbig då hästen hade uppenbart ont.
Det blev kolikbehandling och det som var bra var att det luktade "frisk hästmage" enligt veterinären när han stoppade ner slang i magen på henne. Hon hade inte stopp någonstans så det var bra. Lugnande, smärtlindring och sondering blev kvällens behandling. När Kandi vaknat så var behandlingsplanen för kvällen 15 min promis, 45 min vila, 15 min promis, 45 min vila och så 15 min promis. Under viloperioderna skulle vi kolla till henne så hon inte hade koliksymtom, om de kvarstod skulle jag höra av mig.
Som tur var funkade behandlingen och hon var snäll att gå med ute i kolmörkret i pannlampans sken. Kom i säng vid 2-snåret och somnade kanske kl 3.
Jag och maken var som kryss i morse och jag meddelade min chef att jag tog ut en semesterdag så jag har kunnat vila under fm. Glad att jag har sådant jobb att detta var möjligt.
Min livs fösta kolik med mina egna hästar och jag är glad att jag fattade direkt att det var något fel.
/Lizzie