Fobi för att rida stora hästar

E

Eccentric

Jag har ett problem. Jag har helt enkelt "fobi" för att rida hästar som är större än 150 cm. Något i min hjärna säger mig att det är för stort för mig, vilket det inte borde vara då jag själv är 161 cm och väger 68 kg.
Kan ha att göra med att jag för några år sedan totalt förlorade kontrollen över en häst (som nog var för stor för mig då) ute i skogen vilket slutade i sken och kunde gått väldigt illa.
Men det är nästan 5 år sedan, fattar inte varför jag fortfarande inte kan rida stora hästar? Känner mig inte trygg när jag sitter så högt uppe, känns som att jag inte kan kontrollera hästen.

Nu måste jag bli av med min rädsla, då jag preliminärt tackat ja till att bli medryttare på ett 160 cm stort kallblod i november! verkar vara en dunderfin häst och jag vill inte tacka nej pga ett problem som borde kunna åtgärdas!

nån som känner igen sig och/eller kan hjälpa mig?

Sv: Fobi för att rida stora hästar

Medrytteriet låter som en utmärkt start för att få bort fobin. Nu har du chansen att vänja dig vid en större häst lugnt och på ett sätt som du tycker känns bra. Sen får du väl ta ridningen stegvis och kanske börja med att rida mycket lugna pass på bana/inhägnat område.

Det kommer nog gå jättebra ska du se!

Medryttarhäst är säkert bra. Ett annat alternativ kan ju vara att rida på ridskola ett tag. Om det finns någon bra ridskola i närheten där du kan berätta att du känner dig osäker. Fördelen med det tycker jag är att då tar ridläraren hand om situationen. Det beror på hur pass van du är vid att rida mer som på egen häst, vilket ofta ställer högre krav på ryttaren. Jag rider mest ponny själv även om jag inte känner mig rädd och osäker på stora hästar. De är bara lite större. Men kallblod rider jag gärna. De som jag har ridit har passat mig bättre än stora halvblod och stora fullblod. Med stora menar jag kring 170.

tänk så här, att en mindre häst kastar av dig fortare om han verkligen vill, en större häst är oftast lite "segare" i svängarna! =)

tänk så här, att en mindre häst kastar av dig fortare om han verkligen vill, en större häst är oftast lite "segare" i svängarna! =)

Det håller jag verkligen med om. En liten häst är betydligt svårare att sitta kvar på. Dels svänger den eller vänder mycket snabbare och dels är det inte så mycket häst att sitta på.

På nåt sätt kanske du kan få rida en snäll STOR häst någonstans.
Jag tror din fobi kommer vara ganska lätt att komma över bara du vågar ta steget och börja rida större hästar.

Tack för svaren.
Jo jag rider på ridskola nu men får alltid rida C - D ponnyer.. Kanske får ta och fråga ridläraren om jag inte kan få rida en av de större hästarna nån gång:idea:

Hej!

Känner verkligen igen mig i det du skriver. För 7 år sen så tvingades jag rida en (för mig) jättestor häst, jag var då van att rida A- och b-ponnyer. Ridläraren sa att jag skulle gallopera men jag sa att jag inte ville, då drog han till hästen med en långpisk så att den flög iväg o kastade av mig. Då slutade jag rida.

Sedan tog det mig över fem år att komma över rädslan för stora hästar. Jag red A- och B-ponny tills jag var sexton... Tack vare det. Men jag fick ta den tiden jag behövde. Jag är dessutom väldigt kort så jag var inte så alltför stor för de små... Men sen när jag skulle ha en egen ponny fick jag ju inte tävla på B, så då tvingades jag ´köpa en större ponny, denna på 143 cm i mkh. Det var ett stort kliv för mig och jag vande mig inte riktigt. Jag gick tillbaka till B och sedan när vi köpte en ny häst blev det en på 167!! På henne känner jag mig alltid säker och hon har varit helt underbar. Nu kan jag sitta upp på vilken stor häst som helst och känna att jag klarar av den, i alla situationer. Jag kan till och med gallopera på min häst i grimma ute på ett öppet fält, utan att känna rädsla, trots att det är mycket långt till marken!

Jag må vara för liten för min häst, men jag är åtminstone inte rädd längre.

Ta den tiden du behöver, även om det är en lång tid, när du känner dig redo för att ta ett steg, så gör det. Man ska inte tvinga sig till något, det hjälper inte. Men att du ändå tagit steget att bli medryttare på en stor häst hur motvillig du än är, visar ändå att du är beredd. Se bara till att det är en snäll häst, så att det inte blir något nerbrytande. Det är viktigt att inte hamna i ett läge där skräcken tar över, rid inte ut om du känner att du inte klarar av det ännu. Eller låt någon följa med dig.

Men som sagt, att du ändå tagit steget känns ändå som ett tecken på att du någonstans har börjat komma över en liten del. Men rädsla är inte något lätt att bearbeta, så låt det ta sin tid. Pressa inte fram något som du känner på dig inte kommer sluta bra.

Lycka till med medryttarhästen! Det kommer säkert bli jättebra.

Säg till ridläraren om din fobi och låt henne sätta upp dig på en stor snäll häst.
Jag tyckte också det var läskigt att rida stora hästar, tills min ridlärare satte upp mig på världens snällaste häst (han är runt 165 cm, alltså högre än vad jag är själv).
Och det gick finemang, trots att jag var van vid ponny.

Jag har aldrig haft ditt problem (har nog för lite vett föra att bli rädd :D) men jag vet hur det är. Min mamma är livrädd för hästar som är över typ 150. Hon och jag red islandshäst en gång och det gick skitbra. Sen när jag drog med henne till stallet för att rida på den snällaste hästen ever fick hon panik och dödsångest och hoppade av fortare än kvickt. Den var helt enkelt för hög. Isisen var ju så liten :p

Det jag sponant tänker är att när man är van vid ponnys och kommer upp på hästar blir en dimension större. Det kan jag själv känna, fast tvärtom då :p. När jag rider ponny nån gång känns allt så litet och jag måste ändra hela min ridteknik för att anpassa den till en ponnys rörelser, tempo och rytm. Samma sak gäller förmodligen när man går från ponny till häst. Jag tror att det är en vanesak. Det här med medryttarhästen lät ju jättebra:)! När du har ridit den i en månad och kommer ner på en ponny kommer du tänka att "gud, vad fjuttigt det känns:p!" Dessutom kan du ju också tänka på att när du trillar av en häst har du, iom höjden, längre tid på dig att se till så att du landar rätt. På en ponny är det bockochskutt, duns, ajajaj.
Hoppas du blir av med din fobi. Det är aldrig kul att vara rädd för nåt man verkligen vill tycka om.
Lycka till :bump:

Tack så mkt för ditt svar! Känns skönt att höra att någon känner igen sig.
Det jag är mest rädd för är att tappa kontrollen över hästen, att jag tex inte ska få stopp på den. För det var verkligen det som hände när jag var yngre, när jag "skaffade" min rädsla.
Men jag har frågat om hästen och den skall vara väldigt trygg och trafiksäker, dessutom ganska utbildad för att vara kallblod (fram o bakdelsvändning, skänkelvikning, öppna, sluta osv), så det känns ganska tryggt ändå! till skillnad från en häst jag provred i våras som gick på travet fortfarande å var helt hispig och knappt kunde nåt. så jag tror jag kommit en bit på vägen nu. känns riktigt pepp, längtar ju till november nu!

Nu när jag läste att du verkligen kommit över din rädsla så blev jag mer peppad att också komma över min. Nog för att jag med min storlek kommer kunna rida ponnyer resten av mitt liv, så känner man ju sig begränsad om man inte "kan" rida större hästar!

Säg till ridläraren om din fobi och låt henne sätta upp dig på en stor snäll häst.
Jag tyckte också det var läskigt att rida stora hästar, tills min ridlärare satte upp mig på världens snällaste häst (han är runt 165 cm, alltså högre än vad jag är själv).
Och det gick finemang, trots att jag var van vid ponny.

Ja, får nog ta och säga till om det.
På ridbanan är jag aldrig rädd, då är man ju på en begränsad yta. Det är mer ute i skogen, när man typ rider nånstans vart det kan komma bilar och sånt, och har man inte kontroll på hästen då så kan det ju bli väldigt farligt.

Ja det är precis som du säger. När jag var yngre red jag bara stora hästar, och då var jag aldrig rädd. Men sen jag börjat rida ponnys, så trivs jag som bättre med det, gillar helt enkelt att dom har lite mindre steg och sånt. Känner mig som för kort (är egentligen inte så jättekort, 161 cm) för att kunna rida en fullstor (typ 160 - 170 cm) häst ordentligt. Känner mig mer propotionelig med en mindre häst.
Så egentligen sitter det nog mycket i det också, i kombination med min "skräckupplevelse"..

Känner att jag kommer fortsätta rida ponnys eftersom jag som sagt trivs bättre med lite mindre hästar, men känns ju som sagt ändå bra att kunna rida både stora och små hästar.

Måste bara säga tack för alla kanon bra svar! :)

Sedan tog det mig över fem år att komma över rädslan för stora hästar. Jag red A- och B-ponny tills jag var sexton... Tack vare det. Men jag fick ta den tiden jag behövde. Jag är dessutom väldigt kort så jag var inte så alltför stor för de små... Men sen när jag skulle ha en egen ponny fick jag ju inte tävla på B, så då tvingades jag ´köpa en större ponny, denna på 143 cm i mkh. Det var ett stort kliv för mig och jag vande mig inte riktigt. Jag gick tillbaka till B och sedan när vi köpte en ny häst blev det en på 167!! På henne känner jag mig alltid säker och hon har varit helt underbar. Nu kan jag sitta upp på vilken stor häst som helst och känna att jag klarar av den, i alla situationer. Jag kan till och med gallopera på min häst i grimma ute på ett öppet fält, utan att känna rädsla, trots att det är mycket långt till marken!

Måste bara fråga, hur lång är du? :crazy::angel:

Nu är jag 155 cm! :D Så jag har växt några centimeter på de senaste åren i alla fall. Vadårå?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 003
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama