Flyttbart fritidshus variant litet - kräver bygglov?

nexxa

Trådstartare
Låt säg att man arrenderar mark, på plats finns stall samt 5-6 ha, ägaren tillåter någon form av bostad där.
Måste man om man köper fritidshus man har flyttbart och enbart på grusgrund, söka bygglov för det? Vad gäller?

Sv: Flyttbart fritidshus variant litet - kräver bygglov?

Det beror nog på hur stort huset är .
9,9 kvm är ju okey om man inte sätter i hop det med annan byggnad.
Kommunen kan svara på sådana frågor

Hej från Hambo

Japp, du måste söka bygglov.

Om du inte har planer på att bo i en "friggis".

Att det går att flytta hjälps inte, kolla kommunens hemsida.

Om det är utanför stadsplanerat område är lite lättare.

Senast ändrad:

Även husvagn som man ställer upp kan i vissa fall kräva bygglov!

Tack för era svar!
Jag arrenderar en bit mark där det finns stall samt ca 5 ha mark, har en perfekt plats för hus och funderar (vill) sätta dit ett mindre hus att bo permanent i, då jag är själv behöver det inte vara stort, men man vill inte vara olaglig. Blir glad vid fler spekulationer

Vid bostadshus måste man tyvärr alltid söka bygglov, undantaget friggebod då.

Detta till skillnad mot ekonomibyggnader på jordbruksfastighet där man inte behöver hålla på med bygglovs-eländet.

Kollade upp då jag gärna skulle bygga ett fristånde pannrum som kan betjäna både bostadshuset och en del ekonomibyggnader, så fort man skulle ansluta till bostadshuset också så behövdes bygglov vilket riskerar att fördyra bygget avsevärt :mad:.

Du skulle möjligen kunna bygga ett gårdskontor med pentry och vilrum utan bygglov, men du får förmodligen inte vara bosatt där utan det får bara användas för tillfällig övernattning i samband med att du arbetar på gården.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 933
Senast: åke
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar