flyttat till hus

Seabaz

Trådstartare
Min mamma har flyttat till ett hus ute i skogen, ett ställe som skulle vara perfekt för att ha katt.
Min mamma är en kattmänniska och har alltid haft katt utom senaste åren då hon bott i en hyresrätt inne i stan och avstått att skaffa katt för hon anser att katter ska kunna gå ut och det säkert. Men hon saknar sällskapet dom ger.

Hon skulle dessutom ha nytta av en eller två katter dit hon bor nu eftersom hon hittar muslortar i skåpen ibland.

MEN

Hon har frågat grannarna om varför ingen verkar ha katt, hon har inte sett en enda katt sedan hon flyttade dit.
Och svaret blev ju inte så roligt: Det har funnits katter men ALLA (hur många det nu skulle vara, oklart men mer än en i alla fall) har försvunnit och man misstänker Lo eller Räv.

Så mamma känner inte att hon vill skaffa någon katt när hon vet om detta och det förstår jag med. Man vill ju inte skaffa ett husdjur för att mata skogsdjuren med.

Innekatt är inte aktuellt. Och utekatt är ju inte aktuellt heller nu då men jag blev nyfiken ändå på hur andra tänker kring detta.

Jag är kluven. Hade jag bott på sådant sätt hade jag ju verkligen velat ha en eller två katter men självklart inte med risk för deras liv så fort de sätter tassen ute... :(
 
Sv: flyttat till hus

Bygg utebur?

Våran katt var utekatt, ställde om sig till att vara innekatt utan problem(vi har hårt trafikerad väg utanför dörren så han måste vara inne).

Utebur blir byggd i den övre trädgården i sommar, så länge får han gå ut på balkongen när han känner för det (vilket är sällan).
 
Sv: flyttat till hus

Rävar klarar sällan av att ta en vuxen katt, i alla fall inte om katten vet hur den ska bete sig. Men lokatter tar tyvärr väldigt gärna sina små släktingar, dom är väldigt farliga för katter. Skulle en lokatt slå sig ner här så skulle jag bygga en utegård till min katt. Men jag skulle våga ha henne lös ute då jag är med och även locka med henne på små promenader. Lodjur är skygga så jag tror inte dom vågar ta en katt om man själv finns inom hundra meters avstånd. Att ha en hyfsat stor hund också kanske vore en lösning. Då hjälper hunden till att jaga bort lon.
 
Sv: flyttat till hus

Jag har två katter som även går ute, då jag bor "på landet" har vi även räv och Lo. För ca en vecka sedan såg jag faktiskt en lo komma gående över min tomt en tidig morgon. :)

Jag vet att vi har Lo i krokarna då både jag och grannarna sett spår av dem i många år. Ingen av oss har blivit av men någon katt trots Lo inpå knutarna. :)

Att sedan min "gammelkatt" går på tur någon sommar och är borta väldgans länge så man tror att hon strukit med är en annan femma.. :meh:
 
Sv: flyttat till hus

Jag är med på www.alternativ.nu - forumet för självhushållare. Där skrivet jag mycket mer än här. Där har flera klagat på att lon tagit deras katter, tyvärr. Kanske har lon som håller till i din skog inte börjat se katter som mat? Jag minns en fårägare i Säffletrakten som fick en lo på sin mark. Men den tog inte det minsta lamm och andra har problem med det... Han sa att lon tyckte kanske att får luktade konstigt och såg dom inte som föda, och så fanns det gott om rådjur att jaga.
 
Sv: flyttat till hus

Vi har mycket lo häromkring. Har sett lo och spår efter dom utanför husknuten ett par ggr. Men under mina 13 år här så har ingen katt försvunnit. Då har vi ändå haft ett femtontal olika katter i byn under den tiden. Kanske spelar det in att det finns mycket byggnader att gömma sig i om katterna känner sig trängda när de är ute. Jag skulle absolut skaffa katt och prova då jag inte kan tänka mig att vara utan. Men jag kanske skulle resonera annorlunda om jag råkade ut för det själv.
 
Sv: flyttat till hus

-Jag minns ett inslag på TV. En villaägare i Jämtland hade filmat när en lokatt åt en katt! I det området hade flera katter försvunnit spårlöst, lon var förklaringen. Men den lon var tydligen inte skygg, de flesta är det.
 
Sv: flyttat till hus

Det är ju just det där med att "prova" (med kattens liv som insats). Jag vill också gärna tro att det är liten chans att lo tar katterna. Men sedan är jag ju inte dummare än att jag fattar att även en lo kan lära sig att ta katter.

En lo dödar inte tamdjur heller om den har tillräckligt med mat i skogen men uppenbarligen finns det ju dom som lär sig att gå på tamdjur och katter...

Som sagt, man vill ju inte prova och inse att det gick åt helvete efter 6 månader.... :cautious:
 
Sv: flyttat till hus

Jag hade aldrig haft katter ute med de förutsättningarna. Mina katter är en del av min familj och inga lätt utbytbara nyttodjur.
 
Sv: flyttat till hus

Fast lo är väl inte "bofast" på det sättet?

Jag vet byar där lodjuren ökat i antal och blivit allt mer oskygga vart efter rådjuren minskat och det blivit svårare att hitta föda. Då har de till slut kunnat ge sig på katter.

Men när rådjursstammen minskat tillräckligt flyttar lodjuren till andra trakter med mer rådjur.

Jag vet inte några trakter häromkring som haft en permanent stor lodjursstam. De kommer, men försvinner så småningom.

Under mina över 40 år i just den här bygden har vi aldrig haft mycket lodjur. Bara några enstaka.
 
Sv: flyttat till hus

Jag skulle byggt en rejäl utebur och berikat den åt kissen :)
Gärn i anslutning till huset med kattlucka så kan katten bestämma själv.
 
Sv: flyttat till hus

Nä känner man så så ska man nog inte skaffa katt. Samtidigt så finns det så mycket andra faror för en utekatt. Bland annat trafik, rävar, rovfåglar m.m. Jag personligen känner att det bästa jag kan ge mina missar är ett fritt liv anpassat efter deras egen vilja, dvs de får gå ut när de vill och vara inne när de vill. Skulle en olycka vara framme så får jag trösta mig med att de har haft ett lyckligt liv helt efter deras egen vilja, oavsett om de dör unga eller gamla. Lite som jag vill ha mitt eget liv faktiskt. Hellre vara lycklig och frisk och dö ung än leva länge och inte ha njutit av livet till fullo. Kanske en hund skulle vara något för din mamma?
 
Sv: flyttat till hus

Det är sant. De har ju revir som är flera kilometer stora och finns det inte mat så brukar de minska/flytta.
 
Sv: flyttat till hus

Intressant, det visste jag inte?

Men det är klart, tar maten slut så pass att de måste ge sig på katter och när katterna sedan "tagit slut" så måste de väl flytta på sig till slut de med...


Nu vet jag inte hur längesen detta har varit heller men som det verkar så vill hon inte "prova".
Men det hade helt klart varit både mysigt och praktiskt för henne med en kisse.

Att bygga utebur är inte aktuellt. Så viktigt att ha katt är det inte för henne.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 179
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 340
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hej Vi bor just nu ute i skogen med våra två katter. En 7 åring och en kattunge som ännu inte varit utomhus. 7 åringen är knappt ute...
Svar
9
· Visningar
1 404
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Skulle behöva reflektera och tänka högt, om någon orkar läsa…. Jag har alltid drömt om en liten stuga mitt ute i ingenstans där...
2
Svar
32
· Visningar
3 228
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp