Flytta vikten

N

Nehalennia

En fundering... Om man vill att hästen ska söka sig framåt neråt så flyttas ju vikten framåt åxå. Vill man inte att hästens redan överbelastade framdel ska slippa massa mer vikt och i stället flytta viken bakåt. Hur går det ihop sig? Inte så att jag försöker hacka på några teorier utan söker enbart efter svar.

Sv: Flytta vikten

Det är ett evigt växelspel mellan ryggverksamhet och samling. Man skall inte rida framåt/neråt hela tiden...

T

Det är därför det är så viktigt att ha hästen i balans innan man ber den söka framåt - neråt.

Arbete framåt - neråt syftar till att skapa förutsättningar för samling. Det handlar om att sträcka ut överlinjen och få den smidig och rörlig, så att det inte finns något som hindrar bakbenen från att träda in så långt som möjligt under kroppen. Det är alltså stretching under rörelse.

Ju bättre balans den har och ju starkare den är, desto bättre klarar hästen att sträcka sig framåt - neråt utan att få över så mycket vikt på framdelen. I början kan det dock vara svårt för hästen, och då får man underlätta för den genom att arbete den utan ryttare och i ett tempo där den klarar att hålla balansen.

Man ska luta sej bakåt för att motverka den extra vikten som hästens hals och huvud för med sej. Tittade på Carde, han gör det och se, hästarna faller inte på näsan som de tycks göra annars.

Att få hästen "framåt/nedåt" är ett första steg i AR för att länga rygglinjen. Tanken är ju att sedan ska man få hästen att sätta bakbenen inunder sig och därefter kunna resa upp frampartiet, utan att förlora den långa rygglinjen. (den ska vara betydligt högre fram än bak som om den är på väg att resa sig)
Gå gärna in på Katrin Wallgrens hemsida; www.ridkonst.nu och titta i hennes "utbildningsstege". Lättläst!! Lättförstådd!!

Jag har varit på AR-kurs och faschinerades av hur enkelt vissa saker var. Som t.ex travigångsättningar, "skitenkelt". Man börjar med att träna hästen genom att lägga till handen i skänkelläget på ex.v vänster sida (markarbete) så fort hästen lyfter vänster bakben och vise versa. Ganska snabbt lär sig hästen vad du vill. Sedan uppsuttet så gör du samma sak. Lägg till vänster skänkel när den ska lyfta vänster bakben (=när höger framben ska till att lyfta) då lyfter den vänster bak samtidigt som höger fram =trav. Mitt 12-åriga kallblodssto fixade det direkt, när jag red in henne som 11-åring. Hon var/är skänkelrädd, vilket gör att jag behöver bara använda lite skänkel när jag gör travigångsättningarna numera. Kanon!
Det är även bra för fortsatt arbete med piaff mm, bara den första inlärningen sitter perfekt (höger skänkel=höger bakben lyft och vänster skänkel = vänster bakben lyft)

Som jag ser det sker den låga sträckningen framåt automatiskt som ett resultat av att ryttaren påverkar hästen att sträcka sina bakben längre in under kroppen innan den sätter ner dem. För att kunna göra detta måste hästen sänka bäckenet. Denna sänkning "uppväger" sänkningen fram och jämvikten bibehålls.

Om ryttaren däremot försöker få hästen att söka sig framåt/nedåt genom att påverka med bettet sker ingen motsvarande sänkning bak, och hästen går på bogarna.

Hmm... Att luta sej bakåt låter puckat. Då sabbar man ju ekipagets balans. Det jag däremot hört är att vissa svankar extra i ryggen, spänner magmusklerna och lutar axlarna liite bakåt för att hindra att hästen faller på bogarna. Men det är ju i det momentet den är på väg att falla på bogarna, inte om den går bogtungt hela tiden.?

Hästar kan gå bogtungt även utan att söka sej framåt/nedåt så det är inget jag skulle bekymra mej för. Som tidigare skrivits så är det ju en förberedelse för att få upp framdelen.

Ja Carde gör det under korta stunder. Varför vet jag inte.

På de allra flesta hästar så hindrar du ryggen att komma upp om du överhuvudtaget hamnar i bakvikt, så att luta sig bakåt...
Titta på alla luta sig bakåtryttares hästar. Går de med sänkt rygg eller?

Den unga/felridna hästen rider man fråmåt - nedåt i remontsits för att avlasta ryggen då den inte redan från är tillräckligt stark att bära ryttaren. Hästen tillåts hitta tillbaka till balans utan inverkan av ryttarens sits.

Framåt – nedåt innebär inte bara att hästen sträcker halsen, utan den skall också börjar bära ryttaren – trycka upp mot sadeln.
För att göra det så använder den raka bukmuskeln för att stabilisera ryggen. När denna muskel börjar jobba hamnar även leden mellan korsben och ländrygg i ett optimalt läge så att kraftöverföringen bakifrån bakbenen fortplantas över ryggen – hästen arbetar genom ryggen (obs detta syns inte på en välvd länd - utan mer på korrekt balans – rena taktmässiga gångarter)

Den klassiskt skolade ryttaren hittar hit till stor del med hjälp av BALANS, vikthjälper och halvhalter.

Hästen lär sig det ergonomiska sättet att bära ryttare på det här sättet. Mycket handlar om att ryttaren placerar sin tyngdpunkt rakt ovanför hästens tyngdpunkt så då är hästen lika mycket på bogarna som naturen skapat den.
– Först därefter kan ryttaren flytta den gemensamma tyngdpunkten bakåt genom övningar.

Under utbildningens gång så använder man denna ”ursprungsform” som belöning och viloperioder för hästen. Alla skickliga ryttare jag har sett ”lättar ur” sadeln och låter hästen sträcka sig framåt efter varje lyckad övning av samling. (även bra för musklernas syresättning)

Felaktigt utförd framåt nedåt gör hästen alltför mkt på bogarna, ofta beror det på att ryttarens tyngdpunkt ligger före hästens, eller så gör hon felaktiga eller inga halvhalter. Hästen börjar aldrig bära trycka sig upp mot ryttaren, utan ramlar bara framåt och tappar gången och takten.

Börjar man svanka /luta sig bakåt/ eller bara hamnar i bakvikt på en ung häst eller en som inte är tillräckligt stark så trycker man ned ryggen. Då fungerar inte kraftöverföringen längre – hästen arbetar inte genom ryggen längre utan bakbenens kraft studsar upp ur korset.
Bakbenens arbete hindras också av den sänkta ryggen – de blir inaktiva.
Om hela ryggen spänns även under sadeln ( särskilt av en kort tygel) sy börjar hela bogen sträva uppåt – extrema knälyft fram.
Även den här hästen är på bogarna – då den hindras av ryttarens sits att hitta balansen och bära sig bakifrån.

( detta syns på alla MT’ s hästar, JB och B är ett annat exempel…)

MVH SUSAN

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: Tilly_85
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 393
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 857
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama