Flytta utomlands och kattförsäkring?

Caoimhe

Trådstartare
Detta är inte aktuellt i dagsläget, men jag tänkte att det kan vara bra att veta inför framtiden.

Drömmen är att någon gång kunna bosätta mig i Storbritannien. Nu har jag dock börjat fundera på hur tusan man då ska göra med kattförsäkringen? Som flera av er redan vet är Luna väldigt sjukdomsdrabbad, och att teckna en ny försäkring för henne skulle innebära restriktioner i försäkringen. Kan man behålla försäkringen som vi har nu (IF) eller gäller svenska försäkringar endast om man bor i Sverige (vilket jag tror)?

Hur har ni som flyttat utomlands och tagit med era katter gjort?

Nu tror jag (tyvärr) inte att detta kommer bli något problem för oss då jag har känslan av att Luna inte kommer att bli så gammal. :cry: Men förhoppningsvis på kommer vi ställas inför detta dilemma, och då kan det ju vara bra att vara förberedd på vad som komma skall. :) Sååå, någon som vet?

Detta är inte aktuellt i dagsläget, men jag tänkte att det kan vara bra att veta inför framtiden.

Drömmen är att någon gång kunna bosätta mig i Storbritannien. Nu har jag dock börjat fundera på hur tusan man då ska göra med kattförsäkringen? Som flera av er redan vet är Luna väldigt sjukdomsdrabbad, och att teckna en ny försäkring för henne skulle innebära restriktioner i försäkringen. Kan man behålla försäkringen som vi har nu (IF) eller gäller svenska försäkringar endast om man bor i Sverige (vilket jag tror)?

Hur har ni som flyttat utomlands och tagit med era katter gjort?

Nu tror jag (tyvärr) inte att detta kommer bli något problem för oss då jag har känslan av att Luna inte kommer att bli så gammal. :cry: Men förhoppningsvis på kommer vi ställas inför detta dilemma, och då kan det ju vara bra att vara förberedd på vad som komma skall. :) Sååå, någon som vet?

Du kan inte ta med försäkringen om du flyttar permanent. Den gäller vid resor utomlands (EU) men inte vid permanent boende.
Jag har pluggat utomlands (EU) men fortfarande varit skriven även i Sverige och rest emellan länderna flera gånger per år. Då var det inga problem varken med Sveland eller Agria. Sveland ville ha kopia på flygbiljetternas kvitto.
Det står i villkoren hur försäkringen gäller vid utomlandsvistelse. Det lär vara olika för olika fb-bolag.

Från IF (taget från deras nuvarande villkor, kan ju vara annorlunda för dig beroende på när försäkringen tecknades):

Försäkringen gäller inom Norden. Den gäller också för tillfällig vistelse under högst 45 dagar i land i Europa, dit djuret enligt Jordbruksverkets bestämmelser får föras fram och åter utan att vistas i karantän. Vid längre vistelse utomlands måste If informeras i förväg och godkänna detta.

Nu behöver ju inte veterinärvården vara så dyr i Storbrittanien som i Sverige. Kolla upp det! Tex så i många länder (jag bor i Tyskland) så betalar jag mindre för hela behandlingen än vad självrisken + den rörliga delen är i Sverige på allt med försäkring då Sverige har sjukt höga veterinärkostnader.

Det är rätt ovanligt med försäkrade djur så fort man kommer utanför Sverige.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Snälla buke, tala förstånd med mig... Jag har träffat hästen med stort H :love: Jag är i Tyskland där jag jobbar som hästskötare på...
Svar
4
· Visningar
1 912
Senast: ASKAPLASKA
·
Övr. Katt Som rubriken säger. Jag undrar vad ni anser om när man ska/bör skaffa "ny" katt, eller som jag försöker se det, en till, det är ju...
Svar
4
· Visningar
1 437
Senast: Springer
·
Övr. Katt Om en dryg vecka flyttar jag utomlands för en 5 år lång utbildning. Min älskade Isak har hela sommaren bott hos en vän till mig, och jag...
Svar
4
· Visningar
5 415
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama