Flytta utan makes tillstånd?

gul_zebra

Trådstartare
Long story short - min morfar bor efter en stroke på sjukhus och beräknas aldrig kunna flytta hem igen. Det har sedan länge varit aktuellt att flytta till en mindre lägenhet och nu har en lägenhet eventuellt hittats. Det blir då alltså bara mormor som flyttar medan morfar blir kvar på sjukhuset.

Nu har en anhörig nämnt att mormor inte får flytta utan att morfar godkänt det och att morfars barn kan stämma henne om hon flyttar ändå, och godkänna en flytt kan han alltså inte göra då han pga stroken inte kan kommunicera. Har vi någon på buke som kan sånt här tro, stämmer det som den anhörige säger? Om det stämmer, finns det något man kan göra åt saken? Det är ju inte rimligt att mormor ska bli sittande i en för stor lägenhet med för hög hyra för att morfar åkt på en stroke som gör att han inte ens kan flytta hem igen :confused:

Long story short - min morfar bor efter en stroke på sjukhus och beräknas aldrig kunna flytta hem igen. Det har sedan länge varit aktuellt att flytta till en mindre lägenhet och nu har en lägenhet eventuellt hittats. Det blir då alltså bara mormor som flyttar medan morfar blir kvar på sjukhuset.

Nu har en anhörig nämnt att mormor inte får flytta utan att morfar godkänt det och att morfars barn kan stämma henne om hon flyttar ändå, och godkänna en flytt kan han alltså inte göra då han pga stroken inte kan kommunicera. Har vi någon på buke som kan sånt här tro, stämmer det som den anhörige säger? Om det stämmer, finns det något man kan göra åt saken? Det är ju inte rimligt att mormor ska bli sittande i en för stor lägenhet med för hög hyra för att morfar åkt på en stroke som gör att han inte ens kan flytta hem igen :confused:

Jag och min man blev upplysta om följande när vi var på banken för ett år sedan;

Om ovanstående som du beskriver inträffar, d v s att den person som står för lagfarten på fastigheten (i mitt fall min man) får exempelvis en stroke eller annat som gör att han blir liggandes och inte kan kommunicera, så får inte jag sälja fastigheten. Då inträder en god man som bevakar dennes (mannens) intressen. Det skulle alltså i klartext betyda att om jag inte skulle kunna/orka sköta gården/fastigheten så får jag ändå inte sälja trots att vi är gifta och så varit i många år.

Vi har ju då löst detta genom en gåva från mannen till mig där jag numera äger halva fastigheten och har lagfart på min del.

Nu skall sägas att varken han eller jag är lastgamla, men saker kan inträffa, t ex trafikolyckor eller vad som helst. Så det gäller att ha koll på juridiken!

Det kan möjligtvis strula med vem som står på kontraktet, men om morfar inte kan kommunicera så måste han väl ha en god man utsedd? Då kan den goda mannen gå in och ta besluten åt din morfar.

Rent juridiskt får alla myndiga människor flytta precis var de vill. Om det sedan finns annat som fastigheter eller lägenheter att bry sig om är något helt annat.

Får inte frun ta platsen som "god man" efter ett godkännande?

Dessutom eftersom det bara är en hyreslägenhet så kan väl "mormor" hyra den nya lägenheten och låta den gode mannen säga upp den gamla lägenheten. Inkråmet i den gamla lägenheten är ju bådas så att hon "gratis förvarar" mannens möbler o tillhörigheter kan väl knappast en god man ha ngt emot.

Rent juridiskt får alla myndiga människor flytta precis var de vill. Om det sedan finns annat som fastigheter eller lägenheter att bry sig om är något helt annat.

Precis, mormor är fri att flytta vart hon vill, men om hon vill sälja en fastighet morfar delvis äger utan hans medgivande så blir det struligt. Om morfar inte kommer bli radikalt bättre snart, så verkar det ju oavsett vilket vara lämpligt med en god man för hans del?

Fast man kan ju aldrig bo på ett sjukhus, kommunen tar ju över vården och först när han fått en plats på ett särskilt boende blir han skriven där. Vistas han på sjukhuset eller en kommunal korttidsplats måste han fortfarande ha en annnan adress att vara skriven på.

Norma skrev:
Fast man kan ju aldrig bo på ett sjukhus, kommunen tar ju över vården och först när han fått en plats på ett särskilt boende blir han skriven där. Vistas han på sjukhuset eller en kommunal korttidsplats måste han fortfarande ha en annnan adress att vara skriven på.
Nej det är jag som uttrycker mig kasst. Morfar är på någon avdelning på ett sjukhus och beräknas aldrig kunna flytta hem igen iaf.

Att få igenom en tillfällig god man tar LÅNG tid i Falun/Borlänge om huvudmannen inte kan ge sitt medgivande (vilket jag antar att din morfar inte kan). Jag har precis tröskat igenom allt det där med mamma, tex godtog inte Tingsrätten ett läkarintyg som var enligt deras standardformulär så de krävde in ett till läkarintyg. Det tog nästan sex månader innan det var klart.

@gul_zebra: PM:a eller ring gärna mig om du vill :)

Att få igenom en tillfällig god man tar LÅNG tid i Falun/Borlänge om huvudmannen inte kan ge sitt medgivande (vilket jag antar att din morfar inte kan). Jag har precis tröskat igenom allt det där med mamma, tex godtog inte Tingsrätten ett läkarintyg som var enligt deras standardformulär så de krävde in ett till läkarintyg. Det tog nästan sex månader innan det var klart.

@gul_zebra: PM:a eller ring gärna mig om du vill :)
Vi ansökte om att min bror skulle få bli god man åt vår far när han blev sjuk. Fick beskedet om att det godkänts ett par veckor efter fars död, vilket inträffade ca 1½ månad efter ansökan.

Men det är ju ändå värt att ansöka, då det kanske är det snabbaste sättet att hitta en vettig lösning på problemet utan att få bannor efteråt.

Vi ansökte om att min bror skulle få bli god man åt vår far när han blev sjuk. Fick beskedet om att det godkänts ett par veckor efter fars död, vilket inträffade ca 1½ månad efter ansökan.

Men det är ju ändå värt att ansöka, då det kanske är det snabbaste sättet att hitta en vettig lösning på problemet utan att få bannor efteråt.

Absolut, jag säger inte att det är en dålig idé men man ska vara beredd på att det kan ta enormt lång tid. Om din far kunde ge sitt medgivande kan jag tänka mig att det kan gå så snabbt som det gjorde i ert fall men som sagt, kan personen i fråga inte ge medgivande tar det väldigt lång tid.

@gul_zebra: Skönt, då slipper ju mormor oroa sig. Det kan nog fortfarande vara idé att söka god man, oavsett om din morfar kan ge sitt medgivande eller ej eftersom han blev så pass dålig. Det kan ju vara så att det är beslut som kommer att behöva tas och kan han inte göra det själv är god man enda möjligheten.

Om det är meningen att morfar ska söka till ett permanent boende ( SÄBO )inom kommunen så krävs oftast att personen har en god man. Kan vara god idé att söka det redan nu med tanke på att det kan ta tid innan det blir godkänt,beroende på var i landet man bor. Här ( Jämtland ) kan handläggningen vara så kort som 14 dagar men då är det oftast make/maka/barn som ansöker om att få bli god man. Vill man ha en utomstående som god man kan det ta månader.

Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 424
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
Hästmänniskan Long story short: Nyinflyttad helt fantastisk familj som flyttade in med tre hästar för ca. 2 veckor sedan. Tonårsdottern verkar dock...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
22 345
Senast: mackan
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 336
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 343
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024